Jeden to taki, że nie można, jadąc od strony elektrowni, wjechać swobodnie na ul. Łużycką, bo nagle ścieżka rowerowa się kończy… Fakt! Pisaliśmy o tym dawno. Ale ponownie apelujemy do władz Gryfina. Władze często nie odpowiadają na nasze pisma. Tak było na przykład z pytaniami do Tomasza Milera o oznakowanie ścieżek rowerowych w Gryfinie. Skutek jednak był. Po jakimś czasie znaki się pojawiły.
Kolejny problem to jazda ulicą Łużycką. Władze gminy powinnywy konywać swoje obowiązki i spełniać obietnice, inaczej trudno o bezpieczeństwo dla kierowców samochodów, rowerzystów, ale i pieszych. Tak, pieszych, bo np. rowerzyści bojąc się jechać kolizyjną Łużycką, często korzystają z chodników, czyli tam gdzie ścieżka rowerowa powinna być i jest planowana.
Kolejny problem to wjazd na drogę rowerową od strony elektrowni. Czytelnik twierdzi, że nie ma znaku kierującego na ścieżkę rowerową, która nie wiadomo czy jest jednokierunkowa. Wydaje się być oczywistym, że gdy jest ścieżka rowerowa, to z niej korzystamy w obie strony. Dla jasności zapytaliśmy więc w Komendzie Powiatowej Policji w Gryfinie.
-Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Jest to zgodne z artykułem 33 Kodeksu drogowego. Na trasie Gryfino –Dolna Odra rowerzysta powinien korzystać ze ścieżki rowerowej w obie strony – wyjaśnia asp. sztab. Marcin Karpierz, rzecznik prasowy komendanta powiatowego policji w Gryfinie.
Poniżej publikujemy kilka wykroczeń, które zdaniem policji są najczęściej popełniane przez kierujących rowerami:
1. Jazda rowerem po chodniku.
Policjanci przypominają, że korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub jeśli szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi, co najmniej 2m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) wtedy kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
2. Jazda wzdłuż po oznakowanym przejściu dla pieszych.
3. Brak wymaganego oświetlenia roweru.
Policjanci przypominają, że zgodnie z warunkami technicznymi oraz mając na uwadze bezpieczeństwo rower powinien być wyposażony:
-z przodu, w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
-z tyłu, w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkątny oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
-w co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec i dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
4. Brak sygnalizowania manewrów skrętu, omijania i wyprzedzania.
Napisz komentarz
Komentarze