Bo jak na razie – powiedział w rozmowie z TVP Info Sebastian Mikosz – na rynku usług kurierskich poczta jest „graczem drugoligowym”. Mogłoby to zmienić przejęcie automatów paczkowych Orlenu.
Orlen chce pozyskać nowych inwestorów
Orlen Paczka to usługa, którą Orlen uruchomił we wrześniu 2021 r. Na koniec 2024 roku do sieci Orlen Paczka należało prawie 10,6 tys. lokalizacji w całej Polsce: 1107 stacji paliw Orlen, 512 kiosków RUCH-u, 4702 punkty partnerskie i 4277 automatów paczkowych.
Pod koniec ubiegłego roku Orlen ogłosił plan wydzielenia sieci swoich automatów paczkowych do nowej spółki. Żeby ta efektywniej wykorzystała potencjału rynku e-commerce – zapowiedziała spółka w swoim komunikacie przekazanym Money.pl.
Decyzja ta ma otworzyć drzwi do pozyskania nowych inwestorów, umożliwiając dalszy rozwój tej działalności koncernu.
Dodajmy, że największy gracz na rynku kurierskim na koniec trzeciego kwartału 2024 r. dysponował blisko 49 tys. paczkomatów.
Szef poczty: Jesteśmy graczem drugoligowym
Na jakiej zasadzie zatem Poczta Polska miałaby przejąć automaty paczkowe Orlenu? Jak powiedział w TVP Info szef poczty, w grę wchodzi jakaś „forma domówienia się, zakupu lub stworzenia spółki”. Zastrzegł jednak, że na razie „ten proces jest całkowicie po stronie Orlenu”.
Poza tym – zanim zapadną decyzje w tej sprawie – poczta sama sobie musi odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką rolę może odgrywać na rynku kurierskim. Bo teraz – podkreślił Mikosz – „jesteśmy graczem drugoligowym”.
Dlatego przyjęty przez spółkę Plan Transformacji ma przekształcać operatora w „nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową”. Dodał też, że spółka nie zamierza rezygnować ze sprzedaży detalicznej w swoich placówkach, chociaż zmian wymaga „prezentacja towarów”.
Największy operator pocztowy w Polsce
Przypomnijmy, że niedawno w Poczcie Polskiej ruszył programu dobrowolnych odejść. Spółka planuje zwolnić ok. 9,3 tys. z 62 tys. pracowników. Dodał, że blisko 65 proc. kosztów Poczty Polskiej stanowią płace.
Pod koniec ubiegłego roku powiedział PAP, że programu dobrowolnych odejść miał kosztować Pocztę Polską około 50 mln zł. Cały program transformacji – 600 mln zł.
Poczta Polska jest obecnie największym operatorem pocztowym na polskim rynku. Z siecią, którą tworzy 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce.
Napisz komentarz
Komentarze