Poniżej prezentujemy stanowiska obu stron
Apel PGE do radnych
Szanowni Państwo,
Na najbliższą sesję Rady Miasta Szczecina, zwołaną na dzień 24 listopada 2020 r., zgłoszony został projekt Uchwały (nr 240/20) ws. wyrażenia zgody na przystąpienie przez Gminę Miasto Szczecin do Spółki New Cogen Sp. z o.o. i objęcia 12 000 udziałów w Spółce za kwotę sześć milionów złotych.
Apelujemy do Radnych Miasta Szczecin, aby głosowali przeciwko tej uchwale. Kluczowym skutkiem podjęcia uchwały będzie:
• zamknięcie Elektrociepłowni Pomorzany lub Elektrociepłowni Szczecin,
• utrata setek miejsc pracy dla mieszkańców Szczecina i okolic,
• podwyższenie cen ciepła dla mieszkańców Szczecina,
• zmniejszenie bezpieczeństwa dostaw ciepła dla mieszkańców,
• brak zamówień dla firm świadczących usługi na rzecz Elektrociepłowni Szczecińskich PGE i w rezultacie pogorszenie ich sytuacji ekonomicznej (dodatkowa redukcja miejsc pracy),
• zmniejszenie budżetu miasta o 6 mln zł w zamian za powyższe problemy.
Spółka New Cogen należy do grupy kapitałowej E.ON., a celem jej działalności jest budowa i eksploatacja w ciepłowni Dąbska nowego źródła wytwórczego opartego o paliwo gazowe. W uzasadnieniu strategicznym planowanej budowy nowego źródła kogeneracyjnego Spółka wskazuje, że inwestycja ta zapewni bardziej ekologiczne źródło ciepła i energii elektrycznej w stosunku do obecnie eksploatowanych w mieście źródeł ciepła.
Obecnie do miejskiej sieci ciepłowniczej podłączonych jest pięć źródeł wytwórczych o łącznej mocy cieplnej znacznie przekraczającej zapotrzebowanie na ciepło. Trzy z tych źródeł to jednostki kogeneracyjne, z tego dwie to jednostki zeroemisyjne w zakresie emisji CO2 tj. Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów „EcoGenerator” oraz Elektrociepłownia Szczecin oparta o paliwo biomasowe. Budowa nowego źródła kogeneracyjnego spowoduje dodatkową nadpodaż mocy cieplnej, co niekorzystnie wpłynie na obecnie eksploatowane jednostki wytwórcze.
Od momentu połączenia prawo i lewobrzeża Szczecina, prowadzona polityka dystrybutora ciepła - Szczecińskiej Energetyki Cieplnej - polega na permanentnym zmniejszeniu czasu wykorzystywania mocy w przyłączonych źródłach wytwórczych należących do PGE. Pomimo tego, że Elektrociepłownie Szczecin i Pomorzany są urządzeniami kogeneracyjnymi, a więc dużo mniej emisyjnymi i bardziej efektywnymi niż kotły węglowe spółki SEC w ciepłowni Dąbska, są one obciążane w ostatniej kolejności przez dystrybutora ciepła. Taka sytuacja zdecydowanie wpływa na cenę ciepła z tych jednostek, a tym samym wyższy koszt ciepła dla mieszkańców miasta.
Taka strategia spółek z grupy kapitałowej E.ON. pozwala z dużą pewnością stwierdzić, że po wybudowaniu nowego źródła ciepła, aktywo to przejmie wolumen produkcji instalacji PGE. Sytuacja ta doprowadzi do nierentownej pracy obu elektrociepłowni PGE, gdzie pracuje ponad 350 mieszkańców Szczecina i okolic. Wystąpi konieczność zamknięcia jednej z nich i utrata setek miejsc pracy. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż Grupa PGE w ostatnim czasie przeprowadziła w obu elektrociepłowniach gigantyczne inwestycje w celu zabezpieczenia potrzeb ciepłowniczych miasta Szczecina. Od roku 2018 na samą Elektrociepłownię Pomorzany – modernizacja oraz dostosowanie do wymagań środowiskowych, spółka PGE przeznaczyła ponad 220 mln zł.
Obecnie na rynku ciepła w Szczecinie istnieje możliwość zmniejszenia wpływu urządzeń wytwórczych na emisję szkodliwych substancji do środowiska poprzez optymalizację pracy dostępnych źródeł wytwórczych i wpłynięcie Miasta, jako udziałowca Spółki SEC, na strategię i politykę postępowania Spółki w stosunku do PGE. Zamiast budować nowe źródła wytwórcze i angażować kapitał Miasta Szczecina w Spółkę New Cogen, można to zrobić w sposób bezkosztowy dla miasta oraz jego mieszkańców i w pełni wykorzystać potencjał odnawialnych źródeł energii oraz zmodernizowanych wysokosprawnych jednostek kogeneracyjnych.
Wyrażamy zaniepokojenie tym, że Miasto planuje finansowe wsparcie dla obcego kapitału w czasie, gdy tego wsparcia potrzebują polskie podmioty gospodarcze. W lokalizacji szczecińskiej funkcjonują dwie elektrociepłownie należące do Grupy PGE – jednostki zmodernizowane, spełniające wymogi środowiskowe i dające pracę setkom mieszkańców Szczecina i okolic. Skutki pandemii COVID-19 będą jeszcze długo odczuwalne dla polskiej gospodarki, w tym także energetyki. Od Radnych Miasta Szczecin winno oczekiwać się pogłębionej oceny planowanego wsparcia inwestycji i wspierania lokalnego, polskiego kapitału.
Podsumowując, w naszej opinii podjęcie przez Radę Miasta Uchwały ws. wyrażenia zgody na przystąpienie przez Gminę Miasto Szczecin do Spółki New Cogen Sp. z o.o. i objęcia 12 000 udziałów w Spółce za kwotę sześć milionów złotych z pewnością przyczyni się do wzrostów cen ciepła i likwidacji miejsc pracy w Szczecinie.
Stanowisko miasta:
Moment, w którym pojawia się takie stanowisko nie jest przypadkowy. Jak wiadomo w Zespole Elektrowni Dolna Odra trwa pogotowie strajkowe przeciwko, zapowiadanym zwolnieniom grupowym oraz planom PGE związanym z odłączaniem elektrowni ze struktur PGE S.A. Plany te zostały zapowiedziane wcześniej (październik 2020 - w ramach prezentacji nowej strategii Grupy PGE) niż informacja o przystąpieniu miasta do spółki energetycznej New Cogen. W naszej ocenie apel ma bezpośredni związek z tym, że związki zawodowe ogłosiły referendum strajkowe. W ten sposób, próbuje się przerzucić na miasto Szczecin swoje problemy związane z niezadowoleniem załogi i odwrócić uwagę od sytuacji ZEDO.
Przypominamy, że w przeszłości miasto Szczecin było zainteresowane wejściem w bliższą współpracę z PGE. Chodziło o budowę spalarni odpadów na terenach należących do PGE. Koncern nie wyraził jednak na to zgody, w efekcie czego Ecogenerator stanął na Ostrowie Grabowskim.
Dodajmy, że dzięki inwestycji spółki New Cogen Szczecin zyska nowe, ekologiczne źródło ciepła i energii elektrycznej. Zmniejszy się tym samym ilość węgla kamiennego używanego do wytworzenia ciepła dla naszego miasta. Działanie to jest zgodne z obowiązującą strategią zrównoważonego rozwoju Szczecina, która kładzie duży nacisk na inwestycje proekologiczne.
Przypomnę także, że inwestycja jest wsparta przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i ma wsparcie Ministerstwa Klimatu.
Łukasz Kolasa
rzecznik prasowy prezydenta Szczecina
I jeszcze argumentacja PGE:
Tematy przewodnie:
• Miasto wspiera finansowo obcy kapitał
• Brak efektów gospodarczych proponowanej inwestycji
• Proponowana inwestycja nie wpłynie na poprawę sytuacji ekologicznej w mieście
• Inwestycja obniży wykorzystanie o wiele bardziej ekologicznych już istniejących źródeł ciepła
• Inwestycja spowoduje wzrost opłat za ciepło dla mieszkańców Szczecina
Na najbliższą sesję Rady Miasta Szczecina, zwołaną na dzień 24 listopada 2020 r., zgłoszony został projekt Uchwały (nr 240/20) ws. wyrażenia zgody na przystąpienie przez Gminę Miasto Szczecin do Spółki New Cogen Sp. z o.o. i objęcia 12 000 udziałów w Spółce za kwotę sześć milionów złotych.
PGE Polska Grupa Energetyczna apeluje do Radnych Miasta Szczecin, aby głosowali przeciwko tej uchwale. Skutkami podjęcia powyższej uchwały mogą być:
• zamknięcie Elektrociepłowni Pomorzany lub Elektrociepłowni Szczecin,
• utrata setek miejsc pracy dla mieszkańców Szczecina i okolic,
• podwyższenie cen ciepła dla mieszkańców Szczecina,
• zmniejszenie bezpieczeństwa dostaw ciepła dla mieszkańców,
• brak zamówień dla firm świadczących usługi na rzecz Elektrociepłowni Szczecińskich PGE i w rezultacie pogorszenie ich sytuacji ekonomicznej (dodatkowa redukcja miejsc pracy),
• zmniejszenie budżetu miasta o 6 mln zł w zamian za powyższe problemy.
- Spółka New Cogen należy do grupy kapitałowej E.ON. a celem jej działalności jest budowa i eksploatacja w ciepłowni Dąbska nowego źródła wytwórczego opartego o paliwo gazowe.
W uzasadnieniu strategicznym planowanej budowy nowego źródła kogeneracyjnego Spółka wskazuje, że inwestycja ta zapewni bardziej ekologiczne źródło ciepła i energii elektrycznej w stosunku do obecnie eksploatowanych w mieście źródeł ciepła. W rzeczywistości jest ona spowodowana zastosowaniem mechanizmu obniżenia mocy w paliwie dla dwóch kotłów węglowych co powoduje, że ciepłowni Dąbska będzie mogła być dalej eksploatowana bez konieczności przystosowania do nowych, bardziej rygorystycznych wymagań środowiskowych w zakresie emisji spalin. Tak więc kosztem odstąpienia od ograniczenia przez E.ON. emisji z ciepłowni Dąbska mają być budowane przy udziale miasta Szczecin jednostki gazowe, które przejmą produkcję spełniających już te wymagania jednostek PGE EC Pomorzany i EC Szczecin.
- Obecnie do miejskiej sieci ciepłowniczej podłączonych jest pięć źródeł wytwórczych o łącznej mocy cieplnej znacznie przekraczającej zapotrzebowanie na ciepło. Trzy z tych źródeł to jednostki kogeneracyjne, z tego dwie to jednostki zeroemisyjne w zakresie emisji CO2 tj. Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów „EcoGenerator” oraz Elektrociepłownia Szczecin oparta o paliwo biomasowe. Budowa nowego źródła kogeneracyjnego spowoduje dodatkową nadpodaż mocy cieplnej, co niekorzystnie wpłynie na obecnie eksploatowane jednostki wytwórcze.
- Od momentu połączenia prawo i lewobrzeża Szczecina, prowadzona polityka dystrybutora ciepła - Szczecińskiej Energetyki Cieplnej polega na permanentnym zmniejszeniu czasu wykorzystywania mocy w przyłączonych źródłach wytwórczych należących do PGE. Pomimo tego, że Elektrociepłownie Szczecin i Pomorzany są urządzeniami kogeneracyjnymi, a więc dużo mniej emisyjnymi i bardziej efektywnymi niż kotły węglowe spółki SEC w ciepłowni Dąbska, są one obciążane w ostatniej kolejności przez dystrybutora ciepła. Taka sytuacja zdecydowanie wpływa na cenę ciepła z tych jednostek, a tym samym wyższy koszt ciepła dla mieszkańców miasta. Przychylność Rady Miasta dla w/w praktyk, może w dłuższej perspektywie doprowadzić do monopolu na szczecińskim rynku ciepła i dyktatu cenowego.
- W ciepłowni Dąbska pozostają trzy stare, węglowe kotły rusztowe, do których zostaną dobudowane filtry workowe – sprawność odpylania 98 %, moc jednostek zostanie obniżona tak, aby nie mieć obowiązku dotrzymywania norm emisyjnych przewidzianych wymaganiami BAT (tlenki siarki, tlenki azotu – w zakresie emisji których nie będą podejmowane żadne działania ograniczające), więc oddziaływanie na środowisko nie zostanie zdecydowanie poprawione.
Dopuszczone Pozwoleniem Zintegrowanym dla EC Dąbska emisje SO2 – 2419,66 t/rok (1500 mg/Nm3), NOx – 505,24 t/rok (400 mg/Nm3), pył 131,8 t/rok (100 mg/ Nm3). W przypadku
EC Pomorzany: SO2 – 616,25 t/rok (130 mg/ Nm3), NOx – 709,9 t/rok (150 mg/ Nm3), pył - 47,34 t/rok (10 mg/ Nm3) – przy 4 krotnie większej mocy cieplnej.
Rzeczywista moc cieplna pozostawionych jednostek węglowych będzie zapewniała potrzeby sieci cieplnej prawobrzeża.
Taka strategia spółek z grupy kapitałowej E.ON. pozwala z dużą pewnością stwierdzić, że po wybudowaniu nowego źródła ciepła, aktywo to przejmie wolumen produkcji urządzeń PGE. Sytuacja ta doprowadzi do nierentownej pracy obu Elektrociepłowni, gdzie pracuje ponad 350 mieszkańców Szczecina i okolic.
- Grupa PGE w ostatnim czasie przeprowadziła w obu elektrociepłowniach gigantyczne inwestycje w celu zabezpieczenia potrzeb ciepłowniczych miasta Szczecina.
• W latach 2010 – 2012 w EC Szczecin kosztem kilkuset milionów zł zabudowany został zgodnie z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT) zeroemisyjny kocioł opalany biomasą.
• W ramach planowanych działań strategicznych rozważane było wycofanie z eksploatacji po wyczerpaniu derogacji, jednostek wytwórczych Elektrociepłowni Pomorzany bądź istotne ograniczenie ich mocy z uwagi na brak spełniania przez te jednostki wymogów emisyjnych wynikających z Dyrektywy 2010/75/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24.11.2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.Urz. UE L. 334 z 17.12.2010 r. str. 17 z późn.zm). Eksploatacja tego źródła po wyczerpaniu mechanizmu derogacji wymagała dostosowania jednostek wytwórczych do nowych standardów emisyjnych co wiązało się z koniecznością poniesienia wielomilionowych nakładów, które nie zostaną zrekompensowane planowanymi przychodami nawet w bardzo odległej perspektywie czasowej.
Decyzja o modernizacji Elektrociepłowni Pomorzany i dostosowaniu tego źródła do wymogów przywołanej wyżej Dyrektywy podjęta została przy uwzględnieniu stanowczego sprzeciwu SEC Sp. z o.o. co do planowanej likwidacji źródła. SEC argumentował, że wstrzymanie dostaw ciepła z Elektrociepłowni Pomorzany skutkować będzie pozbawieniem większej części Szczecina dostaw ciepła, ponieważ nie istnieje źródło rezerwowe, które pozwoliłoby zaspokoić całkowite potrzeby przyłączonych do systemu ciepłowniczego mieszkańców Szczecina. Uwzględniając powyższą argumentację, a także przedkładając istotny interes społeczny i dobro lokalnego środowiska nad decyzje biznesowe Spółki, podjęto decyzję o utrzymaniu pracy jednostek wytwórczych elektrociepłowni Pomorzany co wiązało się z koniecznością wydatkowania przez Spółkę kilkuset milionów złotych na działania modernizacyjne.
Od roku 2018 na samą Elektrociepłownię Pomorzany – modernizacja oraz dostosowanie do wymagań środowiskowych, spółka PGE przeznaczyła ponad 220 mln zł. W wyniku przeprowadzonych inwestycji Elektrociepłownia Pomorzany została dostosowana do spełniania rygorystycznych norm emisyjnych dotyczących dużych źródeł spalania wraz ze spełnieniem wymagań BAT - wybudowana została nowoczesna instalacja odsiarczania spalin oraz instalacja redukcji tlenków azotu.
- Zdaniem PGE – obecnie na rynku ciepła w Szczecinie istnieje możliwość optymalizacji pracy dostępnych obecnie źródeł wytwórczych w kierunku likwidacji nieekologicznych kotłów w EC Dąbska. Wymaga to od Miasta jako udziałowca Spółki SEC wpływu na strategię i politykę postępowania Spółki w stosunku do PGE. Zamiast budować nowe źródła wytwórcze i angażować kapitał Miasta Szczecina w Spółkę New Cogen, można to zrobić w sposób bezkosztowy dla Miasta oraz jego mieszkańców i w pełni wykorzystać istniejący potencjał odnawialnych źródeł energii oraz zmodernizowanych wysokosprawnych jednostek kogeneracyjnych.
- Obecnie prowadzona polityka Spółki SEC powoduje zamówienie mocy cieplnej na poziomie 50 % możliwości produkcyjnych w zeroemisyjnej jednostce kogeneracyjnej w EC Szczecin i w dalszym ciągu planuje wykorzystywać stare rusztowe kotły opalane węglem w EC Dąbska. Planowana W EC Dąbska nowa jednostka gazowa ma tylko uzupełnić obniżenie mocy źródeł węglowych, którego celem jest uniknięcie potrzeby modernizacji obniżających emisję z tych źródeł.
- Wyrażamy zaniepokojenie tym, że Miasto planuje finansowe wsparcie dla obcego kapitału w czasie, gdy tego wsparcia potrzebują polskie podmioty gospodarcze. W lokalizacji szczecińskiej funkcjonują dwie elektrociepłownie należące do Grupy PGE – jednostki zmodernizowane, spełniające wymogi środowiskowe i dające pracę setkom mieszkańców Szczecina i okolic. Skutki pandemii COVID-19 będą jeszcze długo odczuwalne dla polskiej gospodarki, w tym także energetyki. Od Radnych Miasta Szczecin winno oczekiwać się pogłębionej oceny planowanego wsparcia inwestycji i wspierania lokalnego, polskiego kapitału.
**********
Podsumowując – podjęcie przez Radę Miasta Uchwały ws. wyrażenia zgody na przystąpienie przez Gminę Miasto Szczecin do Spółki New Cogen Sp. z o.o. i objęcia 12 000 udziałów w Spółce za kwotę sześć milionów złotych z pewnością przyczyni się do wzrostów cen ciepła i likwidacji miejsc pracy w Szczecinie.
Napisz komentarz
Komentarze