Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 listopada 2024 22:49
Reklama

Dzień berliński podczas Kontrapunktu

Już po raz dwunasty KONTRAPUNKT opuszcza macierzysty Szczecin i zabiera widzów w teatralną podróż do Berlina. Tym razem uczestnicy ekspedycji, obok teatru, eksplorować będą także sztukę. Pierwszym punktem programu będzie wizyta w nowo otwartym Muzeum Barberini w Poczdamie i dwie arcyciekawe wystawy: „Picasso: późne prace” oraz „Artyści z NRD“.
Dzień berliński podczas Kontrapunktu
Otchłań/Abgrund

Autor: organizator

Pierwsza z wystaw prezentuje nieznane szerokiej publiczności prace artysty. Wszystkie prezentowane dzieła pochodzą z prywatnej kolekcji Jacqueline Picasso (1927-1986), żony Pabla. Druga ekspozycja, stanowiąca jądro kolekcji Muzeum Barberini, nieustannie jest powiększana i odkrywa fascynujące karty artystycznej historii Niemiec. Wieczór tradycyjnie teatralny –najnowsza realizacja Thomasa Ostermeira (świeżo po premierze) w Schaubühne am Lehniner Platz, spektakl „otchłań” („abgrund”).


PROGRAM :

 

10.00 | Parking dla autokarów | Plac Mickiewicza (w ciągu ulicy Jarowita)

Zbiórka uczestników teatralnej ekspedycji do Berlina

10.30 | Wyjazd do Berlina (przewidziano krótką przerwę na Parkingu przy Grosser Bukow-See)

Uwaga! W autokarach zostanie Państwu zaprezentowane wprowadzenie do wystaw Muzeum Berberii oraz spektaklu w Schaubühne am Lehniner Platz

13.30 | Przyjazd do Poczdamu
14.00 | Zwiedzanie wystaw w Muzeum Barberini: „Picasso: późne prace” oraz „Artyści z NRD. Dzieła z kolekcji Muzeum Barberini“
17.00 | wyjazd z Poczdamu do Berlina
17.45 | Przyjazd do Berlina (Schaubühne am Lehniner Platz, Kurfürstendamm 153)
Czas wolny

20.00 | Schaubühne am Lehniner Platz | „otchłań” („abgrund”) | reż. Thomas Ostermeier
22.00 | Zbiórka przed Schaubühne am Lehniner Platz

22.15 | Wyjazd do Szczecina
ok. 00.00 | Przyjazd do Szczecina Plac Mickiewicza (w ciągu ulicy Jarowita)

 

Bilety: 120 zł
Sprzedaż on-line: bilety fm

Sprzedaż stacjonarna: Bilety.fm – Mały Dziedziniec Zamku Książąt Pomorskich, przy Centrum Informacji Turystycznej, wejście ‚I”, pon.-pt. 10.00-18.00,

 

 

Schaubühne am Lehniner Platz

„otchłań” („abgrund”)

 

reżyseria: Thomas Ostermeier

scenografia i kostiumy: Nina Wetzel

video: Sébastien Dupouey

muzyka: Nils Ostendorf

opracowanie dźwiękowe: Jochen Jezussek

dramaturg: Maja Zade

światło: Erich Schneider
 

Obsada: Christoph Gawenda, Moritz Gottwald, Jenny König, Laurenz Laufenberg, Isabelle Redfern, Alina Stiegler, sowie Tabea Fromholz / Lucy Kip / Nele Richter


czas trwania: ok. 105 minut

premiera: 2 kwietnia 2019

Czy roztwór wody, z pomocą kolorowych kryształów, może zapamiętać swoje oryginalne właściwości; czy tapeta rzeczywiście trzyma ściany w pionie; czy są to „uchodźcy” czy „przesiedleńcy”; czy bycie małżeństwem oznacza monogamię; czy właścicielki psów łatwiej zachodzą w ciążę; czy otwarty związek zawsze krzywdzi jedną ze stron, a co ważniejsze, czy to faux pas założyć spodnie od dresu na imprezę; gdzie kupić orkisz, a gdzie lawendę; czy wieczerza szabatowa to miejsce dla ateisty; czy zupa truflowa jest smaczna, wino ma agrestowy finisz, a mięso jest delikatne; czy koszmarna, kanibalistyczna scena z filmu musi być opowiadana tyle razy; czy słowo „cool” jest wciąż lub znów w modzie: na jednej z proszonych kolacji u Bettiny i Matthiasa absolutnie każdy temat, ważny lub banalny, może być przyczynkiem do dyskusji. A wszystko to odbywa się, gdy ich dzieci, Pia i Gertrud, smacznie śpią w pokoju obok… Pod gładką powierzchnią wyświechtanych fraz i konwersacyjnych banałów powtarzanych przez oświeconą, wykształconą klasę średnią „abgrund” nakreśla scenariusz największej możliwej tragedii i powołuje do życia niepokojące fantazje. Odpowiedzią jest szok, niekończące się small-talki, wyparcie i nadzieja, że wszystko to było jedynie eksperymentem myślowym.

 

Po „status quo”, „abgrund” jest drugą sztuką Mai Zade wyprodukowaną w Schaubühne.

 

 

Muzeum Barberini w Poczdamie

Muzeum Barberini to nowa atrakcja kulturalna na mapie Poczdamu, znajdująca się w zrekonstruowanym Pałacu Barberini. Prezentowane wystawy obejmują dzieła Starych Mistrzów, oraz sztukę współczesną, z naciskiem na impresjonizm. Bazując na dziełach z kolekcji Hasso Plattner, fundatora i patrona muzeum, i wspierając się międzynarodowymi wypożyczeniami z prywatnych i muzealnych kolekcji Muzeum każdego roku prezentuje także kilka wystaw czasowych.

 

„Picasso: późne prace”

Pablo Picasso (1881-1973) to powszechnie znany dwudziestowieczny artysta, którego uważa się za odnowiciela sztuki. Stworzył zupełnie nowe standardy w wielu dziedzinach – obrazach, rzeźbach, grafikach czy ceramice. Jednakże prace, które stworzył w dwóch ostatnich latach swojego życia są mniej znane. Był to okres, w którym tworzył głównie portrety swoje żony, Jacqueline.

 

Wystawa „Picasso: późne prace” udowadnia, że Picasso pozostał artystą niekonwencjonalnym aż do końca swej pracy twórczej. Wszystkie prezentowane dzieła pochodzą z prywatnej kolekcji Jacqueline Picasso (1927-1986). Jej córka, Catherine’a Hutin udostępniła Muzeum Barberini tę niezwykle rzadko wystawianą kolekcję. Dzieła zostały wyselekcjonowane przez s kuratora Bernardo Laniado-Romero, wiele z nich nie było nigdy wcześniej wystawianych w Niemczech, a niektóre są pokazywane publicznie po raz pierwszy.

 

„Artyści z NRD. Dzieła z kolekcji Muzeum Barberini“
 

Jednym z nurtów kolekcji Muzeum Berberini są obrazy artystów pochodzących z dawnego NRD.
Na przestrzeni 2019 roku Muzeum zorganizuje cztery wystawy prezentujące różne aspekty malarstwa tych artystów. Wszystkie dzieła z tej części kolekcji będzie można zobaczyć jesienią tego roku. Przewidziane wystawy to: „Aspekty malarskie” (otwarcie 17.10.2018), “Współczesna historia malarstwa” (otwarcie 9.03.2019), „Melancholia i malarstwo” oraz „Krajobrazy” (otwarcie 26.10.2019).

 

Pierwsza wystawa poświęcona jest dziełom stworzonym w latach osiemdziesiątych przez czterech artystów: Hartwig Ebersbach, Günter Firit, Stefan Plenkers, and Erika Stürmer-Alex. W swoich poszukiwaniach artystycznych środków ekspresji artyści ci otworzyli swoją twórczość na często bardzo tajemniczą ekspresywność, która pozostawała niezależna od obowiązującej wówczas doktryny.
 

Ta część wystawy uzupełniona będzie przez „Współczesną historię malarstwa” prezentującą mitologiczne, literackie i religijne aspekty sztuki w obrazach Gudrun Brüne, Ulrich Hachulla, Rolf Händler, Bernhard Heisig, Johannes Heisig, Walter Libuda, Werner Liebmann, Harald Metzkes, Arno Rink, Willi Sitte i Werner Tübke.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama