Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 8 listopada 2024 09:49
Reklama

Chcemy sprostać rosnącemu obrotowi towarów. Rola drogi S3

Jak poradzić sobie z rosnącą wymianą handlową pomiędzy Skandynawią a kontynentalną Europą? Jak wykorzystać do tego transport morski i rzeczny? To pytania, które mogą stanowić o przyszłości rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy, eksperci i naukowcy z branży logistycznej jadą do szwedzkiej Skanii by pomóc w opracowaniu planu rozwoju tej dziedziny gospodarki. To mogą być argumenty, które w przyszłości zdecydują o zdobyciu unijnego wsparcia na rzecz rozwoju infrastruktury na Pomorzu Zachodnim.
Chcemy sprostać rosnącemu obrotowi towarów. Rola drogi S3

Autor: Świnoujski terminal promowy.

- „Cała Europa chce się rozwijać, potrzebuje więc dobrej i nowoczesnej infrastruktury transportowej. Jej znaczenie widzimy po efektach, jakie przynoszą kolejne kilometry drogi S3. Dla gospodarki Pomorza Zachodniego równie wielkie znaczenie ma autostrada morska łącząca nas z północą Europy czy Odrzańska Droga Wodna. My wiemy, że mają one niezwykły potencjał. Projekt TENTacle tworzy argumenty, by i na te cele nie zabrakło w przyszłości unijnego wsparcia.” powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Do 2023 roku, na kiedy Bruksela zaplanowała przegląd rozwoju europejskiej sieci transportowej zostało jeszcze trochę czasu, ale Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego pracuje, by ta aktualizacja nie pominęła inwestycji ważnych dla Pomorza Zachodniego i regionalnej gospodarki. By tak było, w ramach projektu „TENTacle” wraz ze szwedzkim regionem Skania, gdzie tak naprawdę rozpoczyna się bieg Korytarza Bałtyk – Adriatyk opracowywany jest dokument, który posłuży jako rekomendacja modyfikacji sieci bazowej i kompleksowej. Za kilka lat rodzima kolej lub porty rzeczne z większą skutecznością będą mogły aplikować o wsparcie na rozbudowę własnej infrastruktury.

W ramach projektu TENTacle Województwo Zachodniopomorskie analizuje możliwości rozwoju logistyki transportu towarowego Korytarza Bałtyk – Adriatyk, m.in. w obszarze portów w Szczecinie i Świnoujściu, czy Odrzańskiej Drogi Wodnej. Prace obejmują m.in. kwestie technologiczne i środki oraz wzorce niezbędne do ich wdrożenia, sposoby połączenia centrów logistycznych Pomorza Zachodniego służących polsko-niemieckiemu zapleczu Korytarza, a także korzyści płynące z wdrożenia sieci TEN-T, czy zredukowanie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. Wydaje się, że postawienie na transport wodny i kolej jest wręcz koniecznością, chociażby z uwagi na dominującą dziś w Polsce rolę transportu samochodowego. Ciekawym rozwiązaniem na wzór szwedzki mogła by być integracja funkcji zarządczych podmiotów odpowiadających za drogi i kolej. Wśród pomysłów na zwiększenie popularności kolei wymienia się m.in. odbudowę bocznic i zagęszczenie punktów rozładunku. To tylko niektóre z pomysłów o jakich będą dyskutować przedsiębiorcy, eksperci i naukowcy, którzy już 11 października 2017 r. w Regionie Skanii wezmą udział w przygotowaniu tzw. planu działań. Kolejne, w listopadzie już w Zachodniopomorskiem. Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawiciele:

- instytucji stowarzyszonych m.in. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., Klaster Morski Pomorza Zachodniego, Liga Morska i Rzeczna, Północna Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Zachodniopomorski KLASTER MORSKI, Azoty Zakłady Chemiczne "Police" SA.,

- firm i stowarzyszeń biorących udział w wywiadach IDI m in. Metalchem Opole, Famet, OT Logistics, Baltchem, Stowarzyszenie "Odrą w Świat", Stocznia Koźle, Damen Koźle, ST3, PDH Polska sp. z o. o. oraz

- uczelni wyższych: Uniwersytetu Szczecińskiego, Akademii Morskiej oraz Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. 

Wśród uczestników wyjazdu do Skani są m.in. Zbigniew Antonowicz, Rafał Czyżyk i Jacek Jasiewicz (Stowarzyszenie "Odrą w Świat"), Paweł Kobiela i Rudolf Kowalczyk (Stocznia Koźle), Juliusz Grabowski (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście) a także Marta Ciesielska (Województwo Zachodniopomorskie).

Sugestie i wnioski uczestników dyskusji znajdą się w raporcie, który zostanie oparty na priorytetach i potrzebach najważniejszych podmiotów biorących udział w procesie transportowym w obszarze położonym pomiędzy regionami Skanii, Blekinge i Pomorza Zachodniego. Plan zostanie wdrożony przez regiony Korytarza i będzie zachęcał do rozwijania inteligentnej i bardziej ekologicznej sieci logistycznej między Skandynawią, Polską i innymi częściami Europy Środkowej. Dokument zostanie również przekazany do Brukseli. Wizyta w Skanii - oprócz warsztatu poświęconego zagadnieniom zredukowania negatywnego oddziaływania transportu na środowisko - obejmie również wizytę w portach Trelleborg i Ystad.

Koszt uczestnictwa w wydarzeniu polskich uczestników pokryty zostanie, z części budżetu projektu TENTacle przydzielonego Województwu Zachodniopomorskiemu, w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2014-2020, przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama