Przesłanką przystąpienia Pomorza Zachodniego do Stowarzyszenia była potrzeba prowadzenia efektywnego dialogu z interesariuszami Korytarza Bałtyk – Adriatyk. Zwłaszcza że po raz pierwszy, od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Województwo Zachodniopomorskie pojawiło się na trasie jednego z najważniejszych korytarzy transportowych.
Uwzględnienie przez Komisję Europejską odcinka Szczecin/Świnoujście – Poznań – Wrocław – Ostrawa w korytarzu Bałtyk - Adriatyk wiąże się z jednej strony z nabyciem prawa do pozyskania środków na poprawę parametrów drogi kolejowej E 59, a przez to na bardziej dynamiczny rozwój gospodarczy i społeczny regionów naszych regionów. Z drugiej strony, jednakże, oznacza konieczność konkurowania o te środki z regionami Polski centralnej. Oznaczać to również może przypisanie podrzędnej magistrali nadodrzańskiej – linii łączącej Szczecin z Wrocławiem przez Gryfino Kostrzyn nad Odrą, Zieloną Górę, Brzeg Dolny, Głogów i Nową Sól.
Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk nr I stanowić ma jedną z głównych arterii transportowych Europy. W związku z tym, że uzyskanie lepszej jakości połączeń transportowych (parametrów techniczno-eksploatacyjnych) w dalszym ciągu stanowi duże wyzwanie dla całego obszaru Polski, istnieje realne zagrożenie, że połączenie przez Świnoujście/Szczecin będzie traktowane jako mniej istotne. W związku z powyższym Województwo Zachodniopomorskie podjęło starania mające na celu zmianę sposób postrzegania Korytarza Bałtyk - Adriatyk i efektywniejszą współpracę z partnerami z Polski, Czech, Słowacji, Austrii i Włoch w celu budowania wspólnej strategii rozwoju Korytarza Bałtyk – Adriatyk. I trak została poświęcona linia nadodrzańska.
Województwo Zachodniopomorskie zostało członkiem Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk (SPRKTBA). Akces został złożony 25 czerwca, podczas Walnego Zebrania SPRKTB, które miało miejsce w wielkopolskim Centrum Logistyczno-Inwestycyjnym CLIP LOGISTICS Swarzędz – Jasin.
Członkostwo Województwa Zachodniopomorskiego w Stowarzyszeniu Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk to konsekwencja decyzji Sejmiku Województwa zachodniopomorskiego z 27 maja 2014 r.
Napisz komentarz
Komentarze