O tym, jak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz roli programów edukacyjno-informacyjnych w tym obszarze mówili organizatorzy kampanii „Mam kota na punkcie mleka” podczas wizyty w Szczecinie. Na spotkanie, które odbyło się 13 kwietnia w Studiu Kimama, zostali zaproszeni przedstawiciele szczecińskich mediów oraz uczniowie szkół, które przystąpiły do programu.
Poniedziałkowe przedpołudnie było okazją do przyjrzenia się rezultatom kampanii, której celem jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych do spożywania mleka i jego przetworów. Ponad dwa lata intensywnych działań prowadzonych w jej ramach zaowocowały znakomitymi wynikami: na zaproszenie do programu odpowiedziało blisko 2330 szkół i 258 000 dzieci, w tym 74 placówki i 10 432 uczniów z województwa zachodniopomorskiego.
Mleko w liczbach
W Polsce produkuje się nieco ponad 12 mld litrów mleka rocznie. Choć pod tym względem zajmujemy 4. miejsce w Unii Europejskiej, spożycie mleka w naszym kraju jest niemal o połowę mniejsze niż średnia unijna i wynosi około 206 litrów na osobę rocznie. Jest jednak powód do optymizmu: z rezultatów badań w zakresie spożycia mleka przeprowadzonych wśród uczniów szkół biorących udział w programie „Mam kota na punkcie mleka” wynika, że wzrosła zarówno częstotliwość, z jaką młodzi Polacy sięgają po produkty mleczne, jak również wiedza o wartościach odżywczych mleka i jego roli w diecie. Już ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych. – Rezultaty badań świadczą o tym, że mleczna edukacja przynosi konkretne efekty. Dzieci są coraz bardziej świadome tego, w jaki sposób powinny się odżywiać. Cieszy nas, że ta wiedza przekłada się na ich faktyczne wybory żywieniowe i w codziennym uczniowskim jadłospisie coraz częściej goszczą produkty z nabiałowej rodziny – podkreśliła Marta Jemieljańczuk z Polskiej Izby Mleka.
Na rolę prawidłowych nawyków żywieniowych uwagę zwróciła Anita Jeziorska, dietetyk oraz ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”. – Dobrze zbilansowana dieta, bogata w niezbędne organizmowi składniki odżywcze, witaminy oraz minerały, to podstawa prawidłowego rozwoju. Jednym z najbardziej wartościowych jej elementów są produkty mleczne. Ich regularne spożywanie to znakomity sposób na dostarczenie organizmowi łatwo przyswajalnego wapnia, wysokiej jakości białka, witamin z grupy B, a także A i D – wyjaśniła. Zdaniem ekspertów z Instytutu Żywienia i Żywności, aby pokryć dobowe zapotrzebowanie na wapń, dzieci powyżej 10. roku życia powinny sięgać po 3-4 porcje nabiału dziennie. – Jedna porcja to, przykładowo, szklanka mleka lub kefiru, kubeczek jogurtu albo dwa plasterki sera żółtego – wylicza Jeziorska.
Dzieci z mlekiem za pan brat
Na uczniów zaproszonych do udziału w Mlecznych Lekcjach czekał Kot Mleczysław oraz doświadczeni animatorzy, którzy poprowadzili interaktywne zajęcia według scenariusza łączącego edukację z zabawą. Grając w specjalnie przygotowaną Mleczną Grę planszową, rozwiązując rebusy i tworząc mleczny komiks dzieci dowiedziały się, jakie cenne składniki odżywcze kryją się w produktach nabiałowych, a także dlaczego warto „mieć kota na punkcie mleka” podczas komponowania codziennej diety. Na koniec każdy uczestnik zajęć mógł przez chwilę zmienić się w małego artystę, ozdabiając kubek na mleko według własnego pomysłu. Przez cały czas wysiłkom uczniów kibicował Mleczysław. W finale spotkania sympatyczny bohater mlecznej kampanii wręczył dzieciom dyplomy i pozował z nimi do pamiątkowego zdjęcia.
O programie
Celem programu „Mam kota na punkcie mleka” jest edukowanie odbiorców w zakresie zasad racjonalnego żywienia oraz roli mleka i produktów mlecznych w diecie. Projekt obejmuje działania informacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, ich rodziców oraz nauczycieli z całego kraju. Trzyletnia kampania, prowadzona przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, Rządu Polskiego oraz Funduszu Promocji Mleka.
Napisz komentarz
Komentarze