Podpisanie umowy otwiera możliwość realizacji inwestycji wpisanych w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Zachodniopomorskiego: Remont i modernizacje zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej (190 mln zł), Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania (177 mln zł). Umowa pozwala również na realizację zadań przeciwpowodziowych na obszarze Dolnej Odry przez Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ramach środków Banku Światowego takie jak: modernizacje wałów przeciwpowodziowych i stacji pomp w Krajniku, które uzupełnią zadania realizowane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej.
- Z punktu widzenia Województwa Zachodniopomorskiego, uregulowana i żeglowna Odra to szansa na ożywienie gospodarcze dla Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i szeroko rozumianej branży transportowej, a także stworzenie synergii wraz z takimi inwestycjami wpisanymi w Kontrakcie Terytorialnym jak: modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m (1,4 mld zł), rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście (850 mln zł), poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu (920 mln zł) – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Żeglowna Odra otwiera możliwość transportu rzecznego barkami, tak jak to ma miejsce na zachodzie Europy, zwłaszcza w aspekcie ogłoszonego 17.04.2015 przez Czechy przetargu na studium wykonalności kanału Dunaj, Odra, Łaba.
Odrzańska Droga Wodna to elementŚrodkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65, w skład którego wchodzi droga S3 i Nadodrzańska Linia Kolejowa. Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego niezmiennie stoi na stanowisku, że budowa wysokowodnego mostu kolejowego na rzece Regalicy powinna być jednym z elementów prac modernizacyjnych planowanych do realizacji na linii C-E 59. Most stanowi bowiem wąskie gardło dla żeglugi i brak jego modernizacji w praktyce uniemożliwi pełne wykorzystanie potencjału gospodarczego tego śródlądowego szlaku transportowego. To stanowisko Zarządu Województwa znalazło odzwierciedlenie w stanowisku negocjacyjnym dla Kontraktu Terytorialnego.
Plany inwestycyjne na Odrze to również szansa dla zachodniopomorskiej turystyki i wpisanie się w ideę "Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego". Trasa Szlaku leży bowiem w otoczeniu Zalewu Szczecińskiego, w Szczecinie oraz na wybrzeżu Bałtyku a także na głównej drodze wodnej prowadzącej ze stolicy Niemiec – Berlina poprzez Bałtyk do Skandynawii. wzp
Napisz komentarz
Komentarze