Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 listopada 2024 08:52
Reklama

Umowa o Odrze Granicznej

Podpisanie 27 kwietnia 2015 r. polsko – niemieckiej „Umowy o Odrze Granicznej” to ważny krok dla poprawienia ochrony przeciwpowodziowej ale i szansa przywrócenia rzeki Odry dla życia gospodarczego, tak Województwa Zachodniopomorskiego jak i całej zachodniej Polski. Tak to wydarzenie po ponad 10 latach rozmów ocenia Urząd Marszałkowski w Szczecinie.
Umowa o Odrze Granicznej
Podpisanie umowy otwiera możliwość realizacji inwestycji wpisanych w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Zachodniopomorskiego: Remont i modernizacje zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej (190 mln zł), Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania (177 mln zł). Umowa pozwala również na realizację zadań przeciwpowodziowych na obszarze Dolnej Odry przez Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ramach środków Banku Światowego takie jak: modernizacje wałów przeciwpowodziowych i stacji pomp w Krajniku, które uzupełnią zadania realizowane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej.
 
- Z punktu widzenia Województwa Zachodniopomorskiego, uregulowana i żeglowna Odra to szansa na ożywienie gospodarcze dla Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i szeroko rozumianej branży transportowej, a  także stworzenie synergii wraz z takimi inwestycjami wpisanymi w Kontrakcie Terytorialnym jak: modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m (1,4 mld zł), rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście (850 mln zł), poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu (920 mln zł) – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
 
Żeglowna Odra otwiera możliwość transportu rzecznego barkami, tak jak to ma miejsce na zachodzie Europy, zwłaszcza w aspekcie ogłoszonego 17.04.2015 przez Czechy przetargu na studium  wykonalności kanału Dunaj, Odra, Łaba.
 
Odrzańska Droga Wodna to elementŚrodkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65, w skład którego wchodzi droga S3 i Nadodrzańska Linia Kolejowa. Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego niezmiennie stoi na stanowisku, że budowa wysokowodnego mostu kolejowego na rzece Regalicy powinna być jednym z elementów prac modernizacyjnych planowanych do realizacji na linii C-E 59. Most stanowi bowiem wąskie gardło dla żeglugi i brak jego modernizacji w praktyce uniemożliwi pełne wykorzystanie potencjału gospodarczego tego śródlądowego szlaku transportowego. To stanowisko Zarządu Województwa znalazło odzwierciedlenie w stanowisku negocjacyjnym dla Kontraktu Terytorialnego.
 
Plany inwestycyjne na Odrze to również szansa dla zachodniopomorskiej turystyki i wpisanie się w ideę  "Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego". Trasa Szlaku leży bowiem w otoczeniu Zalewu Szczecińskiego, w Szczecinie oraz na wybrzeżu Bałtyku a także na głównej drodze wodnej prowadzącej ze stolicy Niemiec – Berlina poprzez Bałtyk do Skandynawii. wzp

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama