Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 22 grudnia 2024 18:40
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Rzecznik, który ci pomoże. Pasażerowie zwykle o tym nie wiedzą

Zgodnie z przedstawionym raportem w 2023 roku RPPK otrzymał 312 wniosków o wszczęcie postępowania oraz 317 innych zgłoszeń. Gdzie szukać rzecznika i członków zespołu?
Gdzie szukać rzeczniczki?

Autor: iStock

Pieniądze za nieudaną podróż, za opóźnienia i błędne opłaty za brak biletu. Takimi sprawami zajmuje się Rzecznik Praw Pasażera Kolei.

Tym się zajmuje

– Po 29 proc. postępowań dotyczyło odszkodowania za opóźnienie lub odwołanie pociągu oraz zwrotów należności. Przedmiotem 27 proc. spraw były odwołania od wezwań do zapłaty wystawionych z powodu braku ważnego biletu lub wnioski o zwrot opłat dodatkowych. W 5 proc. wniosków podróżni domagali się rekompensat za opóźniony komfort podróży. 11 proc. spraw dotyczyło innych kwestii – wylicza Joanna Marcinkowska, kolejowa rzeczniczka.

Przyznaje także, że 11 proc. spraw w ogóle nie była rozpatrywana, bo nie można się było skontaktować z pasażerem składającym wniosek.

Rzecznik na torach

Rzecznik Praw Pasażera Kolei jest instytucją mało znaną, a szkoda. Bo wiele osób ma z kolejowym przewoźnikami kłopoty. Chodzi np. o zwrot pieniędzy za odwołany pociąg. 

Chociaż kolejowe spółki mają regulacje, którymi posługują się w takich przypadkach, to czasami rodzi się konflikt na linii pasażer – przewoźnik. I wówczas właśnie można zgłosić się do RPPK, który pomaga rozwiązać spór poza salą sądową.

W toku postępowań polubownych rzecznik oraz członkowie zespołu biorą pod uwagę interesy zarówno pasażera, jak i przedsiębiorcy. Przedstawiają propozycje, która uwzględnia argumentację obu stron i jest dla nich możliwie satysfakcjonująca – informuje biuro rzecznika.

I wyjaśnia, że tylko w latach 2017-2020 RPPK przeprowadził 872 postępowania, a 6 proc. z nich doprowadziło do rozwiązania sporu.

Gdzie szukać rzecznika?

– Postępowanie prowadzone przez rzecznika w 2023 roku trwało średnio 25 dni. Uzgodnieniem akceptowalnego rozwiązania zakończyło się 61 proc. postępowań. Część problemów, z którymi styka się rzecznik, ma charakter powtarzalny, dlatego podobnie jak w poprzednich latach Rzecznik Praw Pasażera Kolei przygotował również zalecenia. Dotyczą one postępowania przedsiębiorców oraz pasażerów – dodaje biuro rzecznika. 

Wszystkie informacje i kontakt z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei znajdują się na stronie www.pasazer.gov.pl.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 31.05.2024 07:06
Wszystkim niezadowolonym pasażerom żuczka pyr pyr zasadniczo mogą pomóc jedynie ogrodowe pomidory spod folii

pytanie logiczne 30.05.2024 10:36
6% "rozwiązanych sporów"? Doprawdy, wielka efektywność... - rozwiązanie sporu - to albo przyznanie racji jednej ze stron, albo określenie, co jest a co nie przedmiotem racjonalnych dochodzeń praw - to jak się kończy 94% spraw???

Porażka 30.05.2024 15:50
pytanie logiczne 30.05.2024 10:36
6% "rozwiązanych sporów"? Doprawdy, wielka efektywność... - rozwiązanie sporu - to albo przyznanie racji jednej ze stron, albo określenie, co jest a co nie przedmiotem racjonalnych dochodzeń praw - to jak się kończy 94% spraw???
Porażką

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama