Prace wykonano, trwają ostatnie odbiory i za chwilę kolejne kilometry zachodniopomorskich tras rowerowych będą w pełni otwarte dla mieszkańców oraz turystów. To łącznie 27 km trasy od Barlinka, przez Pełczyce, Płotno aż do Choszczna, a także dodatkowe kilka kilometrów w Sulimierzu pod Barlinkiem. Na miejscu zachwycą nas niepowtarzalne widoki, unikalna przyrody parków krajobrazowych, a wszystko opatrzone swoistym znakiem jakości pojezierzy Choszczeńskiego oraz Ińskiego.
Do użytku oddano już odcinki, które powstały w ramach projektu „Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego – Trasa Pojezierzy Zachodnich, etap II, odcinek Sulimierz-Mostkowo, Pełczyce-Płotno, przejście przez Barlinek”. Ruszają także odbiory na liczącej 9km inwestycji z Płotna do Choszczna.
- Budując trasy rowerowe zainwestowaliśmy również w czujniki pomiarowe, które śledzą ruch turystyczny. Dzięki temu wiemy, że w tym roku nasze szlaki rowerowe biły rekordy popularności. W niektórych miejscach frekwencja wzrosła nawet dwukrotnie. Widzimy że rośnie zainteresowanie szlakami w głębi regionu. Trasa Pojezierzy Zachodnich na całej długości jest niezwykle atrakcyjna i jestem przekonany, że będzie cieszyła się dużą popularnością. Wierzę, że nie zabraknie tu specjalnej oferty dla rowerowych turystów, a to już pole do popisu dla przedsiębiorczych i pomysłowych mieszkańców – wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz.
Gdzie możemy pojeździć?
Nowe inwestycje zaczynają się w Sulimierzu, starej wsi pocysterskiej. Blisko 2,9-kilometrowy odcinek, jaki powstał w kierunku Barlinka ma nawierzchnię bitumiczną i prowadzi po nieczynnym nasypie kolejowym do Mostkowa. Dalej, do Dzikowa trzeba przejechać tymczasowym bajpasem po drogach publicznych (projekt dopiero będzie realizowany). Z Dzikowa do Barlinka pojedziemy 6-kilometrową drogę rowerową, oddaną w październiku 2018 r. Również w Barlinku zrealizowano nowe inwestycje, który objęły oznakowanie 1,8 km przejścia przez miasto Trasy Pojezierzy Zachodnich oraz wykonanie kilkudziesięciometrowego łącznika. Na prowadzący dalej i realizowany przez Gminę 4 km odcinek z Barlinka do Pełczyc musimy poczekać do przyszłego roku.
Prace w Pełczycach to osobna inwestycja, która powinny się zakończyć jeszcze w grudniu. Od Pełczyc w kierunku Płotna poprowadzi nas trzeci z nowopowstałych i oddanych już odcinków, trasa liczy 5 km. Nowobudowany szlak między Płotnem a Choszcznem to osobna inwestycja, która wykorzystuje nasypy nieczynnej linii kolejowej, biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 151. Odcinek, który tu powstał ma 14 kilometrów długości. Ciekawostką na szlaku jest stara stacja kolejowa w Lubianie, przed którą stoi zabytkowy parowóz. Dziś można tu znaleźć między innymi nocleg. Koszt obu zrealizowanych zadań, wyniósł łącznie ponad 12,7 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 stanowiło prawie 11 mln zł.
To nie jedyne prace prowadzone na Trasie Pojezierzy Zachodnich, która liczy łącznie ponad 420 km. Jeszcze, że we wrześniu ZZDW przekazał wykonawcy plac budowy dwóch kolejnych odcinków Trasy Pojezierzy Zachodnich: Ina - Kozy i Drawsko Pomorskie - Zarańsko, o łącznej długości prawie 8 km.
Z Siekierek na Pomorze Zachodnie
- Już dziś, od modernizowanego mostu na Odrze można dojechać liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna. Budowane i projektowane są tu liczne odcinki, między innymi rozpoczyna się budowa odcinka Trzcińsko Zdrój – Myślibórz, który ma być gotowy do końca września przyszłego roku. Mimo wszelkich trudności staramy się realizować i zakończyć ten duży projekt turystyczny – podkreśla wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Trasa Pojezierzy Zachodnich ma dwie odnogi. Południowa, prowadzi od Siekierek do Białego Boru. Już dziś, od modernizowanego mostu na Odrze można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna. Zostały już ogłoszone przetargi na budowę brakujących odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem. Jeśli terminy zostaną dochowane, to w przyszłym roku w bardzo komfortowych warunkach powinniśmy móc dojechać na rowerze od Siekierek aż do Choszczna. Trasa prowadzi do Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://www.rowery.wzp.
Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, to prawdziwa rowerowa rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy. Większość nowych inwestycji jest realizowanych przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85% finansowania zabezpieczają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Aktualny stan prac można śledzić pod adresem www.trasyrowerowe.wzp.
Napisz komentarz
Komentarze