Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142, tzw. „berlinki” lub „chociwelki” to najdroższe z tegorocznych zadań na drogach wojewódzkich realizowanych przez samorząd województwa. Szacowana na 51 mln zł inwestycja wymagała rozkruszenia betonowych płyt, z jakich wykonana była „berlinka”. Kruszywo powstałe z „rubblizingu” wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na tak przygotowanym podłożu położono nową nawierzchnię bitumiczną. Inwestycja sfinansowana została ze wsparciem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
- To niezwykle ważna droga, nie tylko dla szczecińskiego obszaru metropolitalnego, okolicznych miejscowości, ale także kluczowa dla skomunikowania całego Pomorza Zachodniego. Choć była to skomplikowana inwestycja, dotrzymujemy słowa i kończymy ją zgodnie z planem – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
„Berlinkę” planowano otworzyć do końca czerwca. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie realizujący inwestycję ukończył ją zgodnie z założeniami – Z naszej strony wszystkie prace zostały planowo wykonane. Teraz czekamy tylko kilka dni, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokończyła pracę na węźle, który pozwoli na przyłączenie drogi do S3 – podkreśla dyrektor ZZDW Michał Żuber. Czasochłonne będzie również uregulowanie organizacji ruchu i zebranie wszystkich tablic, które do tej pory kierowały do objazdów.
Droga wojewódzka nr 142 była przebudowywana od marca 2017 r. na 22-kilometrowym odcinku. Znajduje się tam szereg obiektów inżynierskich: wyremontowano wiadukty oraz dwa mosty - nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Dwa nieczynne wiadukty i jedno przęsło mostu zostały rozebrane. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania. Na skrzyżowaniach z drogą gminną na Strumiany i drogą gminną do Warchlina odsunięto zjazdy z wiaduktów, tak by przęsła nie przysłaniały kierowcom widoczności w momencie zjazdu na drogę nr 142.
Przypomnijmy, że kończąca się inwestycja jest drugim etapem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142. W pierwszym etapie realizowanym w ramach RPO WZ na lata 2007-13 przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica-Lisowo.
Droga wojewódzka nr 142 łączy drogę ekspresową S3 z drogą krajową nr 20. Jest najbardziej wysuniętym na wschód zachodnim fragmentem tzw. "berlinki" czyli autostrady, która przed II wojną światową miała połączyć Berlin ze znajdującym się na wschodnich rubieżach Rzeszy - Królewcem.
Napisz komentarz
Komentarze