Wspomnienia pracowników Szczecińskiej Fabryki Motocykli rozwiążą niejedną tajemnicę - na przykład dlaczego junaki ciekły.
Swój przyjazd zapowiedzieli właściciele zabytkowych junaków aż z Grodziska Wielkopolskiego.
Dlaczego obchodzimy 60-lecie junaka dopiero w 2018 roku? Przecież pracownicy Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie pod kierownictwem Jana Ignatowicza przygotowali prototyp ciężkiego motocykla w 1953 r. Stefan Poraziński skonstruował podwozie, a Karol Wójcicki czterosuwowy silnik o pojemności 349 cm3. Czyli junak urodził się 65 lat temu.
Pierwsza seria - 30 junaków - powstała w Szczecinie w 1956 roku. Co prawda odpalono je w Łodzi. Pierwszy przejazd szczecińskich motocykli odbył się 62 lata temu.
W 1958 r. junaki trafiły do sprzedaży. 60 lat temu pierwszy motocyklista pokochał pierwszego junaka.
Polecamy do przeczytania bardzo ciekawy artykuł opublikowany na stronie Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie:
http://muzeumtechniki.eu/wystawy-aktualne/stale/szczecinska-motoryzacja-w-latach-1954-1967/
Napisz komentarz
Komentarze