Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 17:55
Reklama
Reklama

Urząd wyjaśnia dlaczego ogłosił przetarg?

Dlaczego w sprawie odbioru i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Gryfino ogłosił pan przetarg? Czy nie sądzi pan, że ewentualna przegrana rodzimej spółki (Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Gryfinie) mogłaby doprowadzić ją do bankructwa? Czy na przetarg wpłynęły już oferty? - tego typu pytania zadaliśmy w zeszłym tygodniu Mieczysławowi Sawarynowi, burmistrzowi Gryfina.
Urząd wyjaśnia dlaczego ogłosił przetarg?

Odpowiedź otrzymaliśmy dziś od  Mariusza Tarki, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Urząd Miasta i Gminy w Gryfinie:

W związku z otrzymanymi od Pana pytaniami dotyczącymi postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Gryfino, w tym utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w okresie 2018-2020 r.” informuję, co następuje.

ad. 1)

Gmina opublikowała ogłoszenie o zamówieniu na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Gryfino, w tym utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w okresie 2018-2020 r.”, prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia.

System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfino, oprócz nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (tzw. „nieruchomości zamieszkałych”) obejmuje również nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (tzw. „nieruchomości niezamieszkałe”). Nieruchomości te zostały przejęte do obsługi na podstawie Uchwały Nr XXVIII/227/12 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 listopada 2012 r. Nieruchomości niezamieszkałe (lokale użytkowe) w wielu przypadkach zlokalizowane są w budynkach zbiorowego zamieszkania (budynkach wielorodzinnych), tworząc razem z lokalami mieszkalnymi odrębną kategorię nieruchomości – nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (tzw. „nieruchomości mieszane”). Przejęcie obsługi nieruchomości niezamieszkałych spowodowało objęcie wszystkich rodzajów nieruchomości jednolitym, spójnym systemem obsługi, na zasadach określonych w aktualnym Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfino, zgodnie z ustalonymi w nim częstotliwościami.

Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289) wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c wspomnianej ustawy, albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Jednocześnie, zgodnie z art. 6c ust. 2a tej ustawy, w przypadku gdy rada gminy w drodze uchwały postanowi o odbieraniu odpadów od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie takich odpadów.

Powyższe oznacza, że obligatoryjnym trybem udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, jest przetarg. Hipotetyczne udzielenie Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Gryfinie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w trybie zamówienia z wolnej ręki, spowodowałoby w efekcie konieczność podzielenia jednolitego systemu gospodarowania odpadami na dwie niezależne części, z dwoma potencjalnymi wykonawcami i dwoma umowami. Stanowiłoby to zaprzeczenie idei przejęcia obsługi nieruchomości niezamieszkałych w ramach jednolitego systemu odpadowego, tak istotnego dla efektywnego nadzoru i późniejszej sprawozdawczości. Ponadto, zgodnie z art. 36a ust. 2a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1579 z późn. zm.) wykonawca, któremu udzielono zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12-14 tejże ustawy, którego przedmiotem jest świadczenie usług użyteczności publicznej lub roboty budowlane, jest obowiązany osobiście wykonać kluczowe części tych usług lub robót – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Gryfinie, nie prowadząc regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych ani instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, nie może we własnym zakresie zagospodarowywać odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości oraz zebranych w punktach ich selektywnego zbierania.

ad. 2)

Przedmiotowe zamówienie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego co oznacza, że każdy z potencjalnych wykonawców może w tym postępowaniu złożyć ofertę. Oferta winna być skalkulowana w sposób umożliwiający rzetelną realizację przedmiotu zamówienia – Gmina jako zamawiający nie ma wpływu na sposób określenia elementów oferty, ani na wysokość oferty danego wykonawcy. Decyzyjność w zakresie wysokości oferty jest przypisana wykonawcy i to wykonawca powinien skalkulować ją w sposób konkurencyjny.

ad. 3)

Termin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu został wyznaczony na 28 grudnia 2017 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: uffTreść komentarza: Ale dym! Ale wpadka!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:03Źródło komentarza: Pali się wysypisko śmieci pod Cedynią. Podpalenie (?) w najdalej na zachód wysuniętej gminie w PolsceAutor komentarza: GrześTreść komentarza: To o kim?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:02Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUKAutor komentarza: hmm...Treść komentarza: A jednak...Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:01Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUKAutor komentarza: POSTAWIŁ NA MOTreść komentarza: : Krzysztof Henryk Nazwisko: Motyka Miejsce urodzenia: BIELSKO-BIAŁA Data urodzenia: 16-10-1961 Imię ojca: Jan Imię matki: Lucyna Dodatkowe informacje: W okresie 15.04.1981-15.09.1982 służba w MO. /// W okresie 2.06.-30.08.1982 specjalny kurs operacyjny Służby Bezpieczeństwa w WSO MSW w Legionowie; 28.02.-06.04.1983 kurs dla nowo przyjętych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Nazwa jednostki Miasto Nazwa komórki Stanowisko Stopień służbowy Data rozpoczęcia Data zakończenia Sygnatura Sygnatura wytwórcy Rodzaj materiałów KW MO BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V, SEKCJA IV MŁODSZY INSPEKTOR - 16-09-1982 IPN Ka 0239/121 5563/V akta osobowe i karta WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V, SEKCJA IV INSPEKTOR - 01-03-1985 WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V STARSZY INSPEKTOR - 01-01-1988 WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ OCHRONY GOSPODARKI STARSZY INSPEKTOR chor. 01-11-1989 31-07-1990Data dodania komentarza: 22.11.2024, 16:56Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUK
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama