Odpowiedź otrzymaliśmy dziś od Mariusza Tarki, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Urząd Miasta i Gminy w Gryfinie:
W związku z otrzymanymi od Pana pytaniami dotyczącymi postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Gryfino, w tym utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w okresie 2018-2020 r.” informuję, co następuje.
ad. 1)
Gmina opublikowała ogłoszenie o zamówieniu na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Gryfino, w tym utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w okresie 2018-2020 r.”, prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfino, oprócz nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (tzw. „nieruchomości zamieszkałych”) obejmuje również nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (tzw. „nieruchomości niezamieszkałe”). Nieruchomości te zostały przejęte do obsługi na podstawie Uchwały Nr XXVIII/227/12 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 listopada 2012 r. Nieruchomości niezamieszkałe (lokale użytkowe) w wielu przypadkach zlokalizowane są w budynkach zbiorowego zamieszkania (budynkach wielorodzinnych), tworząc razem z lokalami mieszkalnymi odrębną kategorię nieruchomości – nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (tzw. „nieruchomości mieszane”). Przejęcie obsługi nieruchomości niezamieszkałych spowodowało objęcie wszystkich rodzajów nieruchomości jednolitym, spójnym systemem obsługi, na zasadach określonych w aktualnym Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfino, zgodnie z ustalonymi w nim częstotliwościami.
Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289) wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c wspomnianej ustawy, albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Jednocześnie, zgodnie z art. 6c ust. 2a tej ustawy, w przypadku gdy rada gminy w drodze uchwały postanowi o odbieraniu odpadów od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie takich odpadów.
Powyższe oznacza, że obligatoryjnym trybem udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, jest przetarg. Hipotetyczne udzielenie Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Gryfinie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w trybie zamówienia z wolnej ręki, spowodowałoby w efekcie konieczność podzielenia jednolitego systemu gospodarowania odpadami na dwie niezależne części, z dwoma potencjalnymi wykonawcami i dwoma umowami. Stanowiłoby to zaprzeczenie idei przejęcia obsługi nieruchomości niezamieszkałych w ramach jednolitego systemu odpadowego, tak istotnego dla efektywnego nadzoru i późniejszej sprawozdawczości. Ponadto, zgodnie z art. 36a ust. 2a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1579 z późn. zm.) wykonawca, któremu udzielono zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12-14 tejże ustawy, którego przedmiotem jest świadczenie usług użyteczności publicznej lub roboty budowlane, jest obowiązany osobiście wykonać kluczowe części tych usług lub robót – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Gryfinie, nie prowadząc regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych ani instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, nie może we własnym zakresie zagospodarowywać odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości oraz zebranych w punktach ich selektywnego zbierania.
ad. 2)
Przedmiotowe zamówienie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego co oznacza, że każdy z potencjalnych wykonawców może w tym postępowaniu złożyć ofertę. Oferta winna być skalkulowana w sposób umożliwiający rzetelną realizację przedmiotu zamówienia – Gmina jako zamawiający nie ma wpływu na sposób określenia elementów oferty, ani na wysokość oferty danego wykonawcy. Decyzyjność w zakresie wysokości oferty jest przypisana wykonawcy i to wykonawca powinien skalkulować ją w sposób konkurencyjny.
ad. 3)
Termin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu został wyznaczony na 28 grudnia 2017 r.
Napisz komentarz
Komentarze