Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 07:20
Reklama
Reklama

W powiecie rozmawiają o śmieciach

Do 28 lutego każdy mieszkaniec Związku Gmin Dolnej Odry (m.in. wszystkie gminy powiatu prócz Gryfina), musi złożyć deklarację. W niej należy napisać czy chce się od lipca br. segregować śmieci czy nie. W zależności od deklaracji będzie się płaciło 9 zł lub 15 zł - jeśli segregować się nie będzie. Dziś, tj. 6 lutego spotkanie informacyjne w sprawie nowego systemu gospodarowania odpadami, który ma wejść w życie od 1 lipca 2013 r. odbyło się w Cedyni, Trzcińsku - Zdroju i Chojnie.
Gdzie szukać formularzy
Rozpoczyna się w całym kraju „rewolucja śmieciowa”, ale każda gmina wybiera własną drogę. I powinna informacje przekazać mieszkańcom. Ale ile płacić, za co i jak wypełniać formularze - tych informacji jest niestety bardzo mało. O zmianach informował dziś Marcin Klejnowski, specjalista z zakresu gospodarki odpadami wyznaczony przez Związek Gmin Dolnej Odry. Można je znaleźć na stronach internetowych gmin.
 
Ile zapłacimy
Od 1 lipca br. za wywóz śmieci będziemy płacić w zależności od liczby osób aktualnie zamieszkujących w mieszkaniu (nie chodzi o zameldowanych, lecz o faktycznie mieszkających). Tak zadecydowano w Związku Gmin Dolnej Odry (do którego należy prawie cały nasz powiat, bez Gryfina). Miesięczna opłata ma wynosić 15 zł od osoby - jeśli śmieci nie będziemy segregować, lub 9 zł od osoby za śmieci posegregowane. Ta druga opłata jest niższa aby  motywować mieszkańców do segregowania odpadków w domu.
 
Przykładowo czteroosobowa rodzina zapłaci za odbiór śmieci zmieszanych 60 zł miesięcznie, a posegregowanych tylko 36 zł. Dwa razy w roku odbierane będą z posesji odpady wielkogabarytowe oraz stary sprzęt rtv i agd. Ale przez cały czas będzie on bezpłatnie przyjmowany w siedmiu punktach selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
 
Ile zapłacą siedziby firm
Inaczej będzie wyliczany podatek śmieciowy dla nieruchomości niezamieszkałych, czyli w obiektach, w których mieszczą się instytucje, firmy. W tym przypadku decydować będzie pojemność pojemnika. Najmniejszy to 110 litrów i opłata miesięczna wyniesie 35 zł za odpady zmieszane, a tylko 18 zł za posegregowane. Przykładowo za pojemnik 240 l opłata wyniesie odpowiednio 75 zł lub 38 zł, a za 1100 l - 196 zł albo 100 zł.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama