Z uwagi na graniczny charakter rzeki Odry akcja lodołamania w dolnym biegu rzeki prowadzona jest wspólnymi siłami przez polskie i niemieckie lodołamacze. Zgodnie z Umową między RP i RFN o współpracy w dziedzinie gospodarki wodnej na wodach granicznych z dnia 19.05.1992 r. kierownictwo techniczne wspólnej akcji lodołamania sprawuje strona polska. Na podstawie Porozumienia administracyjnego z dnia 11.08.1997 r. o organizacji i współpracy w dziedzinie lodołamania na wodach granicznych rzeki Odry od km 542,4 do km 704,1 i rzeki Odry Zachodniej od km 0,0 do km 17,15, strona niemiecka wystawia do akcji lodołamania corocznie 6 do 7 własnych lodołamaczy, które włączają się do wspólnej akcji na Odrze już od Szczecina.
Z uwagi na rozległy ujściowy odcinek Odry charakteryzujący się silnym wpływem stałej i wiatrowej cofki odmorskiej, akcja lodołamania na dolnej Odrze prowadzona jest z głównej siedziby RZGW Szczecin, gdzie zlokalizowane jest Centrum Operacyjne.
Lodołamacze są jednostkami o specjalnej, wzmocnionej konstrukcji kadłuba umożliwiającej łamanie pokrywy lodowej. Lodołamacze realizują zadania z zakresu ochrony ludności i mienia przed zagrożeniem powodzią zatorową. Podstawowym celem prowadzenia akcji lodołamania jest likwidacja zatorów lodowych w celu zapobiegania wystąpieniu powodzi oraz zapewnienie możliwości swobodnego spływu kry lodowej. Zator lodowy powstaje na skutek zbijania się mas lodu, co powoduje przewężenie przekroju poprzecznego koryta rzecznego powodując wzrost poziomu wody powyżej miejsca wystąpienia zatoru lodowego. W takim przypadku jedynym skutecznym narzędziem do rozbicia zatoru lodowego i do zapobieżenia wystąpienia powodzi zatorowej są lodołamacze.
Flota lodołamaczy RZGW Szczecin w sezonie zimowym 2016/2017:
- Odyniec
- Dzik
- Lis II
- Żbik
- Świstak
- Stanisław
- Andrzej
- Ogar (rezerwa)
Przygotowanie do akcji lodołamania 2016/2017
Prognozowane warunki pogodowe oraz temperatury powietrza spadające poniżej zera spowodowały pojawienie się pierwszych zjawisk lodowych. W dniach 06-07.01.2017 r. na Odrze granicznej zaobserwowano tworzący się śryż w granicy 10 – 15 %. W związku z wystąpieniem zjawisk lodowych polska i niemiecka administracja dróg wodnych uzgodniła redukcję, a następnie całkowite zdjęcie ze szlaku oznakowania żeglugowego. W dniu 09.01.2017 r. Regionalny Zarząd Gospodarki w Szczecinie w porozumieniu z Urzędem Wodno-Żeglugowym w Eberswalde oraz w uzgodnieniu z Urzędem Żeglugi Śródlądowej poinformował użytkowników dróg wodnych o zamknięciu żeglugi na wszystkich drogach wodnych będących w administracji RZGW Szczecin z wyjątkiem granicznego odcinka Odry Zachodniej (km 0,0 – 17,10), który pozostał jeszcze otwarty.
Pierwsze dni akcji lodołamania 2016/2017
W dniu 09.01.2017 r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie został poinformowany o rejsie jednostki towarowej rzeką Odrą Zachodnią z Niemiec, poprzez Hohensaaten w kierunku Szczecina. Jednostka ta pomimo zamkniętej żeglugi ze względu na zalodzenie drogi wodnej kontynuowała podróż na krajowym odcinku rzeki. W nocy 09/10.01.2017 r. jednostka utknęła w lodzie w km 25,4 Odry Zachodniej. W dniu 10.01.2017 r. kierownictwo akcji lodołamania podjęło decyzję o wysłaniu lodołamacza „Dzik”, aby pomógł wydostać się z lodu utkniętej jednostce. Wskutek uzgodnień administracyjnych, polski lodołamacz podjął współpracę z niemieckim lodołamaczem „Usedom”. Lodołamacze około godz. 9:30 uwolniły statek z lodu oraz połamały lód zalegający poniżej km 25,0, aby statek mógł bezpiecznie dopłynąć do portu w Szczecinie.
W pierwszych dniach akcji lodołamania ze względu na trwające prace rozbiórkowe mostu Cłowego (km 737,6) niemożliwe było prowadzenie akcji lodołamania na rzece Regalicy i Odrze Wschodniej. Zgodnie z harmonogramem przesłanym przez wykonawcę rozbiórki zakończenie prac zaplanowano na dzień 11.01.2017 r. W związku z powyższym akcja lodołamania na Regalicy i Odrze Wschodniej mogła rozpocząć się najwcześniej w połowie dnia 11.01.2017 r. Rozpoczęcie akcji lodołamania (puszczenie mas lodu w kierunku mostu Cłowego) podczas prac rozbiórkowych mogłoby doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa ludzi pracujących przy rozbiórce ostatniego (wschodniego) przęsła mostu Cłowego, do czego nie można było dopuścić.
Ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne akcja lodołamania pozostaje zawieszona.
Przygotował: Wydział Śródlądowych Dróg Wodnych Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie
Napisz komentarz
Komentarze