Ciąża to czas, kiedy kobieta powinna być objęta szczególną opieką medyczną. Uzyskaniu dobrego stanu zdrowia zarówno matki jak i dziecka służą wprowadzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia standardy opieki okołoporodowej, które określają poszczególne elementy opieki medycznej – od badań diagnostycznych w czasie ciąży, poród, po opiekę nad kobietą i dzieckiem po porodzie.
Jaki jest stan realizacji praw pacjenta w kontekście przestrzegania standardów opieki okołoporodowej? Odpowiedź na to pytanie da analiza przeprowadzona przez rzecznika praw pacjenta wśród blisko 50 szpitali, o różnych poziomach referencyjności, z oddziałami ginekologiczno-położniczymi.
Dlatego pod koniec sierpnia 2016 r. rzecznik praw pacjenta wystąpił do niemal 50 szpitali, które realizują świadczenia w zakresie położnictwa i ginekologii – od placówek powiatowych, po ośrodki o najwyższym poziomie referencyjności (czyli takich, które m.in. przystosowane są do opieki nad kobietą o wysokim zagrożeniu ciąży, opieki nad wcześniakami urodzonymi przed 31 tyg. ciąży, czy dziećmi z wadami rozwojowymi). Pytania do dyrektorów tych placówek dotyczyły kwestii związanych z planem porodu, możliwością kontaktu matki z dzieckiem „skóra do skóry” po porodzie, laktacją, salami poporodowymi, możliwością sprawowania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, czy łagodzeniem bólu porodowego.
Na podstawie odpowiedzi przekazanych przez dyrektorów szpitali na powyższe pytania dotyczące ciąży i porodów fizjologicznych dokonana zostanie analiza stanu realizacji praw pacjenta, w tym w związku z obowiązującymi standardami opieki okołoporodowej. Na podstawie wniosków płynących z tej analizy rzecznik będzie podejmował kolejne, stosowane działania, aby zapewnić kobietom w ciąży i dzieciom po porodzie jak najlepszą opieką medyczną.
Rzecznik przypomniał także szpitalom o standardach postępowania medycznego z zakresu okołoporodowej opieki położniczo-ginekologicznej, sprawowanej nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu, w przypadkach występowania określonych powikłań oraz opieki nad kobietą w sytuacji niepowodzeń położniczych, określonych w rozporządzeniu, które weszło w życie na początku czerwca tego roku. To ważny dokument, który określa m.in. umożliwienie pacjentce w sytuacji niepowodzenia położniczego pomocy psychologicznej, o zagwarantowanie czego rzecznik praw pacjenta zabiegał od 2014.
starszy specjalista Karolina Barańczak
Wydział Dialogu Społecznego i Komunikacji
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie
Napisz komentarz
Komentarze