KARTA ZGŁOSZENIA
DO POWIATOWYCH ZAWODÓW LATAWCOWYCH LIGI OBRONY KRAJU
„JESIENNY WEEKEND Z LATAWCEM”
DRUŻYNA (imię i nazwisko)……………………………………………….
OPIEKUN (imię i nazwisko)…………………………………………………
SZKOŁA ……………………………………………………………………….
KATEGORIA STARTOWA ………………………………………………….
KATEGORIA KONSTRUKCYJNA …………………………………………
Informuję, że zapoznałem się dokładnie z regulaminem konkursu „JESIENNY WEEKEND Z LATAWCEM” i w pełni go akceptuję.
Data oraz czytelny podpis
……………………………………………….
REGULAMIN
POWIATOWYCH ZAWODÓW LATAWCOWYCH LIGI OBRONY KRAJU
„JESIENNY WEEKEND Z LATAWCEM”
1. CEL ZAWODÓW
- opanowanie modeli latających i doskonalenie umiejętności współzawodnictwa sportowego
- popularyzacja modelarstwa wśród dzieci i młodzieży
- aktywne uczestniczenie dzieci i młodzieży w zawodach sportowych, zabawa na świeżym powietrzu połączona z elementami rywalizacji sportowej
- szerzenie wśród dzieci i młodzieży kultury technicznej oraz rozbudzanie zainteresowania wszystkimi rodzajami lotnictwa
2. ORGANIZATORZY ZAWODÓW
Zarząd Powiatowy Ligi Obrony Kraju w Gryfinie
Koło LOK „Dzik” w Moryniu
Powiatowa Komenda Straży Pożarnej w Gryfinie
Ochotnicza Straż Pożarna gminy Moryń
3. MIEJSCE I TERMIN ZAWODÓW
- pas startowy w Chojnie przyjazny dla latawców (teren byłego lotniska)
- 11 października 2014 roku
- rozpoczęcie zawodów godzina 10.00
4. KATEGORIE WIEKOWE
I kategoria – szkoły podstawowe (klasy IV- VI)
II kategoria – gimnazjum
III kategoria – szkoły ponadgimnazjalne
IV kategoria – open
5. ZGŁOSZENIA DO ZAWODÓW
- zgłoszeń należy dokonać pisemnie na załączonym formularzu zgłoszeniowym
(listem poleconym na adres Zarząd Powiatowy LOK 74-100 Gryfino, ul. Szczecińska 24; lub e-mail baczek 178 @ wp.pl) do 19 września 2014 r.
6. PODZIAŁ LATAWCÓW
- zawody rozegrane zostaną w dwóch kategoriach
· I kategoria – latawce płaskie
· II kategoria – latawce skrzynkowe
Latawiec to aerodyna bez napędu silnikowego unosząca się na uwięzi, która może latać w atmosferze wskutek dynamicznego oddziaływania powietrza na nieruchome lub ruchome względem siebie powierzchnie nośne.
· Latawce płaskie, posiadające tylko jedną płaszczyznę nośną oraz ustatecznienie w postaci ogona jednego lub kilku, dopuszcza się ugięcie płaszczyzny nośnej w przekroju poprzecznym do 10% rozpiętości latawca w tym przekroju; niedopuszczalne jest stosowanie innych powierzchni sztywnych lub elastycznych przecinających pod jakimkolwiek kątem zasadniczą płaszczyznę latawca.
· Latawce skrzynkowe, mogą mieć kilka płaszczyzn nośnych, ale nie mogą mieć ustatecznienia w postaci ogona lub innych elementów elastycznie związanych z latawcem, a spełniających rolę statecznika takich jak: flagi, taśmy; zabrania się stosowania powierzchni ustateczniających mocowanych do holu latawca
7. BUDOWA LATAWCÓW
- latawiec musi być wykonany z drewna i papieru, dopuszcza się stosowanie tworzyw sztucznych na pokrycie
- zabrania się stosowania na hol drutu, linki metalowej lub innego materiału przewodzącego; długość holu latawca powinna wynosić od 100 do 200 m, znacznik na lince powinien być trwale przymocowany na setnym metrze, 125 metrze, 150 metrze, 175 metrze i 200 metrze
LATAWCE ZGŁOSZONE DO STARTU MUSZĄ BYĆ WYKONANE WŁASNORĘCZNIE PRZEZ STARTUJĄCE DRUŻYNY I ZAWODNIKÓW INDYWIDUALNYCH!
8. PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA
- starty latawców nie mogą odbywać się w czasie burzy oraz w pobliżu napowietrznych linii elektrycznych
- na latawcach nie mogą być umieszczane materiały pirotechniczne
- zabrania się stosowania lontu do uruchamiania dodatkowych efektów
- z latawców nie wolno zrzucać przedmiotów wyposażonych w spadochrony lub wstęgi hamujące
9. ZASADY ROZGRYWANIA ZAWODÓW
- do zawodów dopuszczane są drużyny 3-osobowe z opiekunem
- każda drużyna zgłaszająca udział w konkursie powinna mieć własnoręcznie wykonany latawiec i dostarczyć go na miejsce zawodów
- nie wolno latawców wymieniać między sobą, pożyczać w całości lub ich części, gdyż grozi to dyskwalifikacją
- na dolnej lub górnej części powierzchni latawca muszą być umieszczone inicjały zawodników (pierwsza litera imienia i nazwiska)
- przy starcie zawodnicy mogą mieć pomocników (nauczyciel, opiekun), jednak zawodnicy danej drużyny muszą sami holować swój latawiec
- każda drużyna może wystartować w jednej lub dwóch kategoriach
- w razie problemów ze startem dopuszcza się łącznie trzy próby lotu
- zaleca się zdobienie latawców, gdyż wpływa to na punktację
- kolejność startu drużyn ustala się w drodze losowania osobno dla każdej kategorii
- w razie złych warunków atmosferycznych zawody zostaną przerwane lub odwołane
10. PUNKTACJA
- przed rozpoczęciem lotów komisja sędziowska przeprowadza losowanie kolejności startu, oraz dokonuje przeglądu latawców zgłoszonych do zawodów
- po przeglądzie technicznym latawców następuje start według kolejności
- każda drużyna startuje pojedynczo
- po sygnale startu podanym przez sędziego głównego zawodnicy holują latawiec i ustawiają się na linii wyznaczonej przez organizatora
- żeby lot został poddany ocenie, latawiec musi osiągnąć wysokość między 100 a 200 metrów i utrzymać się w powietrzu 5 minut
- w czasie lotu punktuje się:
· płynność lotu oraz stateczność latawca (do 30 pkt.)
· uzyskaną wysokość według skali sędziowskiej
125m – 10pkt.
150m – 20pkt.
175m – 25pkt.
200m – 30pkt.
- w przypadku braku wiatru lot oceniany będzie podczas holowania latawca przez zawodnika według skali ocen:
· lot stateczny – 20 pkt.
· lot niestateczny – 10 pkt.
· gdy latawiec nie leci – 0 pkt.
11. PUNKTACJA KOŃCOWA I KLASYFIKACJA
- punktację indywidualną końcową ustala się na podstawie sumy punktów uzyskanych przez drużyny lub zawodnika w danej klasie za:
· wykonanie i ciekawe rozwiązanie techniczne, pomysłowość w zdobieniu i wysokość lotu
· w razie równej ilości punktów komisja zarządza dodatkowy lot na ocenę wysokości
· do klasyfikacji drużynowej zalicza się trzech zawodników danej szkoły z maksymalną ilością punktów w obu klasach
· suma punktów określa odpowiednie miejsce w klasyfikacji drużynowej
12. NAGRODY
- nagrody przewidziane są dla trzech pierwszych zespołów, w każdej kategorii, które zdobędą największą ilość punktów
- spośród wszystkich latawców zgłoszonych do konkursu wyłoniony zostanie w drodze głosowaniafaworyt publiczności
13. PRZEPISY OGÓLNE
- łamanie przepisów niniejszego regulaminu oraz niewłaściwa postawa sportowo – moralna zawodnika lub zawodników danej drużyny powoduje dyskwalifikację drużyny
- początek i koniec startu sygnalizuje sędzia główny zawodów
- w przypadku zaistnienia sytuacji konfliktowej lub pojawienia się wątpliwości odnośnie przebiegu zawodów, wszelkie spory rozstrzyga sędzia główny
z prawem ostatecznej decyzji
- w trosce o bezpieczeństwo zawodników organizatorzy proszą o pełne zdyscyplinowanie i współdziałanie wszystkich zawodników, szczególnie opiekunów
- komisja wyznacza strefę, w której może poruszać się zawodnik podczas wykonywania lotu
- sprawy nieobjęte przepisami niniejszego regulaminu rozstrzyga komisja sportowa zawodów
- w sprawach organizacyjnych należy kontaktować się z Franciszkiem Bąkiem tel. 601210732
Napisz komentarz
Komentarze