O zawodach informowaliśmy już w czerwcu: http://www.igryfino.pl/artykul/Organizuja-powiatowe-zawody-latawcow__6110
1. CEL ZAWODÓW
- opanowanie modeli latających i doskonalenie umiejętności
współzawodnictwa sportowego
- popularyzacja modelarstwa wśród dzieci i młodzieży
- aktywne uczestniczenie dzieci i młodzieży w zawodach sportowych,
zabawa na świeżym powietrzu połączona z elementami rywalizacji
sportowej
- szerzenie wśród dzieci i młodzieży kultury technicznej oraz
rozbudzanie zainteresowania wszystkimi rodzajami lotnictwa
2. ORGANIZATORZY ZAWODÓW
Zarząd Powiatowy Ligi Obrony Kraju w Gryfinie
Koło LOK „Dzik” w Moryniu
Powiatowa Komenda Straży Pożarnej w Gryfinie
Ochotnicza Straż Pożarna gminy Moryń
3. MIEJSCE I TERMIN ZAWODÓW
- pas startowy w Chojnie przyjazny dla latawców (teren byłego
lotniska)
- 11 października 2014 roku
- rozpoczęcie zawodów godzina 10.00
4. KATEGORIE WIEKOWE
I kategoria – szkoły podstawowe (klasy IV- VI)
II kategoria – gimnazjum
III kategoria – szkoły ponadgimnazjalne
IV kategoria – open
5. ZGŁOSZENIA DO ZAWODÓW
- zgłoszeń należy dokonać pisemnie na załączonym formularzu zgłoszeniowym
(listem poleconym na adres Zarząd Powiatowy LOK 74-100 Gryfino
ul. Szczecińska 24; lub e-mail baczek 178 @ wp.pl) do 19 września 2014 r.
6. PODZIAŁ LATAWCÓW
- zawody rozegrane zostaną w dwóch kategoriach
• I kategoria – latawce płaskie
• II kategoria – latawce skrzynkowe
Latawiec to aerodyna bez napędu silnikowego unosząca się na uwięzi, która może latać w atmosferze wskutek dynamicznego oddziaływania powietrza na nieruchome lub ruchome względem siebie powierzchnie nośne.
• Latawce płaskie, posiadające tylko jedną płaszczyznę nośną oraz ustatecznienie w postaci ogona jednego lub kilku, dopuszcza się ugięcie płaszczyzny nośnej w przekroju poprzecznym do 10% rozpiętości latawca w tym przekroju; niedopuszczalne jest stosowanie innych powierzchni sztywnych lub elastycznych przecinających pod jakimkolwiek kątem zasadniczą płaszczyznę latawca.
• Latawce skrzynkowe, mogą mieć kilka płaszczyzn nośnych, ale nie mogą mieć ustatecznienia w postaci ogona lub innych elementów elastycznie związanych z latawcem, a spełniających rolę statecznika takich jak: flagi, taśmy; zabrania się stosowania powierzchni ustateczniających mocowanych do holu latawca
7. BUDOWA LATAWCÓW
- latawiec musi być wykonany z drewna i papieru, dopuszcza się stosowanie
tworzyw sztucznych na pokrycie
- zabrania się stosowania na hol drutu, linki metalowej lub innego materiału
przewodzącego
- długość holu latawca płaskiego powinna wynosić 50m (hol może być dłuższy),
a latawca skrzynkowego 75m (hol też może być dłuższy)
LATAWCE ZGŁOSZONE DO STARTU MUSZĄ BYĆ WYKONANE WŁASNORĘCZNIE PRZEZ STARTUJĄCE DRUŻYNY
I ZAWODNIKÓW INDYWIDUALNYCH!
8. PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA
- starty latawców nie mogą odbywać się w czasie burzy oraz w pobliżu
napowietrznych linii elektrycznych
- na latawcach nie mogą być umieszczane materiały pirotechniczne
- zabrania się stosowania lontu do uruchamiania dodatkowych efektów
- z latawców nie wolno zrzucać przedmiotów wyposażonych w spadochrony lub
wstęgi hamujące
9. ZASADY ROZGRYWANIA ZAWODÓW
- do zawodów dopuszczane są drużyny 3-osobowe z opiekunem lub zawodnicy
indywidualni
- każda drużyna zgłaszająca udział w konkursie powinna mieć własnoręcznie
wykonany latawiec i dostarczyć go na miejsce zawodów
- nie wolno latawców wymieniać między sobą, pożyczać w całości lub ich
części, gdyż grozi to dyskwalifikacją
- na dolnej lub górnej części powierzchni latawca muszą być umieszczone
inicjały zawodników (pierwsza litera imienia i nazwiska)
- przy starcie zawodnicy mogą mieć pomocników (nauczyciel, opiekun), jednak
zawodnicy danej drużyny muszą sami holować swój latawiec
- każda drużyna może wystartować w jednej lub dwóch kategoriach
- w razie problemów ze startem dopuszcza się łącznie trzy próby lotu
- zaleca się zdobienie latawców, gdyż wpływa to na punktację
- kolejność startu drużyn ustala się w drodze losowania osobno dla każdej
kategorii
- w razie złych warunków atmosferycznych zawody zostaną przerwane lub
odwołane
10. PUNKTACJA
Oceny każdego latawca dokonuje komisja sędziowska składająca się z 3 do 5 osób
Ocena każdego latawca składa się z oceny statycznej i oceny za lot
Ocena statyczna
Sędziowie dokonują przed lotami oceny statycznej każdego latawca,
przyznając punkty za:
- konstrukcję latawca – do 10 pkt.
- staranność wykonania latawca – do 10 pkt.
- pomysłowość – do 10 pkt.
- zdobienie – do 10 pkt.
Ocena za lot
Przed rozpoczęciem lotów komisja sędziowska przeprowadza losowanie kolejności startu.
Każda drużyna lub zawodnik indywidualny startuje pojedynczo.
Po sygnale startu podanym przez sędziego głównego zawodnicy holują latawiec i ustawiają się na linii wyznaczonej przez organizatora w celu przyznania przez sędziów punktów za:
- jakość lotu – do 30 pkt
W przypadku braku wiatru lot oceniany będzie podczas holowania latawca przez zawodnika według skali ocen:
- lot stateczny – 20 pkt.
- lot niestateczny – 10 pkt.
- gdy latawiec nie leci – 0 pkt.
11. PUNKTACJA KOŃCOWA I KLASYFIKACJA
- punktację końcową ustala się na podstawie sumy punktów za lot i za ocenę
statyczną latawca
- w razie równej ilości punktów komisja zarządza dodatkowy lot
- suma punktów określa odpowiednie miejsce w klasyfikacji drużynowej i
indywidualnej
12. NAGRODY
- nagrody przewidziane są dla trzech pierwszych zespołów, w każdej kategorii,
które zdobędą największą ilość punktów
- spośród wszystkich latawców zgłoszonych do konkursu wyłoniony zostanie w
drodze głosowania faworyt publiczności
13. PRZEPISY OGÓLNE
- łamanie przepisów niniejszego regulaminu oraz niewłaściwa postawa
sportowo – moralna zawodnika lub zawodników danej drużyny powoduje
dyskwalifikację drużyny
- początek i koniec startu sygnalizuje sędzia główny zawodów
- w przypadku zaistnienia sytuacji konfliktowej lub pojawienia się wątpliwości
odnośnie przebiegu zawodów, wszelkie spory rozstrzyga sędzia główny
z prawem ostatecznej decyzji
- w trosce o bezpieczeństwo zawodników organizatorzy proszą o pełne
zdyscyplinowanie i współdziałanie wszystkich zawodników, szczególnie
opiekunów
- komisja wyznacza strefę, w której może poruszać się zawodnik podczas
wykonywania lotu
- sprawy nie objęte przepisami niniejszego regulaminu rozstrzyga komisja
sportowa zawodów
- regulamin ramowy może być sukcesywnie modyfikowany
- w sprawach organizacyjnych należy kontaktować się z Franciszkiem Bąk tel. 601210732
Napisz komentarz
Komentarze