Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 21:26
Reklama
Reklama

Nowe dowody i nowe utrudnienia

Utrudnienia, jakie mogą wystąpić po 1 marca 2015 r. w czasie obsługi klientów w zakresie ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego mają związek z tworzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych od kilku lat systemem opartym na budowie centralnych rejestrów. Aplikacja informatyczna, która wspierać będzie System Rejestrów Państwowych, obarczona jest wadami i nadal modyfikowana – taką informację mogliśmy przeczytać na stronie gminy Gryfino. -Faktycznie, mieliśmy problemy w poniedziałek i we wtorek, ale związane to było z systemem informatycznym, który nie jest zalezny od nas – mówi nam Ewa Sznajder, sekretarz Gryfina.
Nowe dowody i nowe utrudnienia

Nowe rozwiązania, mimo że docelowo mają być dla klientów korzystne, to w pierwszym okresie mogą wydłużyć czas załatwiania spraw.

Od 1 marca 2015 r. obowiązuje nowy wzór dowodu osobistego obsługiwany przez System Rejestrów Państwowych. Wśród zmian znalazły się między innymi: usunięcie adresu zameldowania, zeskanowanego podpisu posiadacza dokumentu oraz danych dotyczących wzrostu i koloru oczu.

 

Nowy dowód nie zawiera już informacji o adresie zameldowania obywatela. Stało się tak, ponieważ dowód osobisty jest dokumentem tożsamości, a dane teleadresowe nie stanowią o tożsamości osoby posługującej się dokumentem. Co więcej, dzięki usunięciu tego typu informacji, nie będzie istniała konieczność wymieniania każdorazowo dokumentu z powodu zmiany meldunku.

 

Są już problemy np. przy orzekaniu o niepełnosprawności potrzebny jest adres. Trzeba dodatkowo zapłacić aby dostać takie zaświadczenie, które ważne jest 3 tygodnie.

 

W nowym wzorze dowodu osobistego zrezygnowano również z wszelkich danych, które nie są niezbędne albo podlegają subiektywnej ocenie obywatela lub urzędnika. Od 1 marca br. w dokumencie tożsamości nie znajdziemy informacji o kolorze oczu czy wzroście danej osoby. Nowy dokument nie zawiera również zeskanowanego podpisu jego posiadacza.

 

Następna zmiana dotyczy fotografii, która znajdzie się na dokumencie. Od 1 marca br., przy wyrabianiu dowodu osobistego, wykorzystywane jest zdjęcie, takie samo jak to, które dziś obowiązuje w przypadku paszportu. Obywatel, który będzie składał wniosek o wydanie dowodu osobistego, będzie musiał pamiętać, iż zdjęcie powinno zostać wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.

 

Format i wymiary dowodu osobistego pozostają takie same jak dotychczas. Dokument będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5 roku życia, który będzie ważny przez okres 5 lat. Nie będzie natomiast dowodów osobistych wydawanych bezterminowo dla osób, które ukończyły 65 rok życia.

 

Co ważne – dotychczasowe dowody osobiste zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie istnieje konieczność wymiany ważnych dowodów osobistych z powodu wejścia nowego wzoru dokumentu.

 

Dodatkowo nowe dowody osobiste wyposażone są w szereg zabezpieczeń – m.in. dwukrotnie powtórzone zdjęcie posiadacza, mikrodruki, tłoczenia oraz użycie specjalnych farb. Wszystko to ma na celu utrudnienie potencjalnego sfałszowania dokumentu. Na dowodzie osobistym znajdują się również informacje o polskim obywatelstwie oraz opisy poszczególnych pól w języku angielskim.

 

Warto wiedzieć, iż wniosek o wyrobienie dowodu osobistego można złożyć w dowolnym urzędzie gminy - niezależnie od meldunku. Natomiast gotowy dokument będziemy musieli odebrać w tym samym urzędzie, w którym złożyliśmy wniosek o jego wyrobienie. Wszystko to jest możliwe dzięki utworzeniu Systemu Rejestrów Państwowych.

 

Podobnie jak do tej pory, wyrobienie dowodu osobistego nie wiąże się z opłatami – nowy dokument również dostaniemy za darmo.

 

 

Zaświadczenia wydawane z akt ewidencji ludności

 

W związku z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności - z akt ewidencji ludności wydawane są:

 

1. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały – organ dokonujący zameldowania na pobyt stały, po dokonaniu tej czynności, wydaje osobie, z urzędu, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały (art.32 ust.1). Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania. Zaświadczenie to nie podlega opłacie skarbowej. Natomiast każde kolejne wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały o tożsamej treści (bez zmiany miejsca zameldowania) podlega opłacie w wysokości 17 zł jako wydane na wniosek;

 

2. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy – organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy (art.32 ust.2). Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednakże nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, jako wydane na wniosek, podlega zawsze opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

 

Powyższe nie wyklucza wydawania zaświadczeń (w tym np. o wymeldowaniu), na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego. W takim przypadku wydanie zaświadczenia następuje na wniosek osoby i podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama