Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 27 marca 2025 00:34
Reklama

Płacą 14 tys., a szukają pracowników. Kierowcy szczególnie pożądani

Firmy transportowe i komunikacja miejska odczuwają brak kierowców. Kuszą wysokimi pensjami, ale nie zawsze to pomaga. Kolejne lata mają być jeszcze gorsze.
Płacą 14 tys., a szukają pracowników. Kierowcy szczególnie pożądani
To dlatego młodych kierowców nie przyjmują.

Autor: Canva

- Już prawie 3/4 firm transportowych przyznaje, że ma trudności z obsadzeniem stanowisk kierowców. Płaca w wysokości 14 000 zł netto to często za mało, by przyciągnąć chętnych – analizuje sytuację dziennik.pl i dodaje, że sytuację pogarsza odpływ pracowników z zagranicy.

Reklama

Kierowcę zatrudnię

Brak zawodowych kierowców dało się zauważyć w Polsce już kilka lat temu. Firmy zabiegają o nie, a pracowników brakuje. Winne są m.in. przepisy, bo zawodowo jeździć można od wieku 21 lat. Rozmowy na temat zmiany zasad trwają, ale na razie nie przynoszą efektów.

- Zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie opracowanym przez platformę Trans.eu, w ciągu najbliższych 5 lat na emeryturę może odejść około pół miliona kierowców w Europie – czytamy w serwisie.

Sytuacja w Polsce już jest kiepska, bo w 2024 roku z rynku „zniknęło” blisko 12 tys. kierowców za wschodniej granicy. Wygasły im zezwolenia na pracę.

Duże pieniądze

To sprawia, że firmy transportowe, walcząc o pracowników, muszą oferować bardzo wysokie pensje. Mowa o zarobkach na poziomie 10, 15 albo nawet 17 tys. złotych miesięcznie.

-  Dotyczą one jednak kierowców realizujących transporty międzynarodowe, a więc takich, których praca wiąże się z długimi wyjazdami. Wpływ na wynagrodzenie ma też system pracy. Najmniej zarabiają kierowcy, którzy poruszają się na krótkich trasach, a każdą noc spędzają w domu. W ich przypadku, wynagrodzenia wahają się od 4,5 do 6,5 tys. złotych na rękę – precyzuje portal.

Do autobusu też potrzebni

Taki sam ból ma teraz komunikacja miejska w całym kraju. Trzeba kierowców autobusów, a tych brakuje. Jaki to ma skutek? Okrojone rozkłady jazdy, wyrabianie nadgodzin przez pracowników, niezrealizowane kursy, spóźnienia autobusów.

Jak z tego wybrnąć? Miejscy przewoźnicy sięgają po różne sposoby. W Lublinie np. szkolą własnych kierowców. Taka osoba nie płaci za kurs, ale potem musi w miejskiej spółce przepracować dwa lata. MPK Lublin wdrożyła także inne rozwiązania. Ogłosiło przetarg na kierowców.

Przewoźnik szuka firmy, która udostępni swoich kierowców autobusów.

Nie jest to rozwiązanie nowe, bo już wcześniej ten zabieg został wykorzystany np. w Katowicach, Łodzi czy Gliwicach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Fred 24.03.2025 05:52
14 tys to chyba we śnie albo w obietnicach szefa żeby przyjść do pracy po miesiącu okazuje się że dostałeś 7-8 na rękę. Tyle to płacą ale zagraniczne firmy nie polskie. Druga sprawa to to że jesteś na najniższej na legalu bo przecież można z dietami pokombinować. Jedyna praca za takie pieniądze jaka spotkałem to jazda z żywcem w podwójnej obsadzie.

Reklama
rabotajet w polszy do roboty 24.03.2025 00:17
Komentarz usunięty

Kierowca ten prawdziwy. 23.03.2025 22:29
Dlaczego nie piszecie że na umowie jest 3200. Po 300 godzin pracy plus 200 godzin pilnowania szefa paliwa w nocy plus kary dla kierowcy za emigranta 36000 zł to są tylko niektóre bonusy dla kierowcy. Plus obciążenia ze strony firmy za wszystko

Pan Kierowca 23.03.2025 22:19
I gdzie te ofert za takie pieniądze ktoś coś jestem chętny od zaraz

Komentatorka 23.03.2025 18:33
Dobry wieczór....tak to prawda co piszą inni ...rozłąka, to rzeczywiście życie smutne mam męża kierowcę zawodowego jest już emerytem od roku...ale dalej jeździ ponieważ mamy też wydatki związane z różnymi rzeczami...a propo pracodawca?...to tak nazywają sie ludzie którzy czasami nie rozumieją kierowców gdybym wam powiedziała ile mój mąż teraz zarabia to byście nie uwierzyli...ale nie będę mówić...Więc o niektórych pracodawcach powiem...są ludzie i ludziska...chytry dwa razy traci...ale dla niektórych pracodawców pracownik to jak śmieć za przeproszeniem jest...jak jest dobrze to dobrze a jak się coś stanie czy obetrze w samochodzie to już pieniądze zabierają...aż by się wstydzili....na palcach można wyliczyć dobrych ludzi, ale ci co wykorzystują drugich to zobaczą kiedyś...jest takie powiedzenie...Pan Bóg nie rychliwy ale sprawiedliwy....Sami dopowiedzcie sobie wiele....niech każdy spróbuję swoich sił w takiej niebezpiecznej pracy ....życzę Wszystkim dużo wytrwałości...a tym chytrym zrozumienia, że to rozłąka wychowanie dzieci, które ojca widziały raz na półtora miesiąca, i wiele innych spraw....strat finansowych, nieraz mandaty bo towar na czas itd....tak jak ktoś życie spędzi w szoferce jeszcze musi wszystko kupić... Przyznajcie czy 48 lat za kierownica tyle wyrzeczeń...nawet urlop byle jaki ...nic nie będę pisać już...Niech kazdy pracodawca rok przejezdzi ...niech mu braknie pieniędzy...zobaczymy co dalej...ucieknie gdzie pieprz rośnie....

życzenie kierowcy 23.03.2025 15:24
Rosyjsko białoruskie putlerowskie trolle powinny być banowane.

Reklama
Rembrant 24.03.2025 08:09
Komentarz usunięty : ze względu na kremlowską propagandę. admin2

Zizi 23.03.2025 15:24
Najgorsi kierowcy

saper zukrainy 23.03.2025 14:46
Komentarz usunięty

Obserwator 23.03.2025 10:54
Na 10 lat za kółkiem w domu jesteś 3 lata , ktoś coś chce jeszcze dodać ? Jaka pensja to wynagrodzi ? 1000zl dniówki na rękę to minimum, żeby w życiu sobie powiedzieć , coś za coś. Spałem w tej kabinie/budzie 7lat ale dom stoi , dzieci wykształcone , jakieś 4 kółka pod domem są , no i coś na emeryturę zostanie a pracownicy zarabiają około 350-450 w większości więc o czym tu mowa , kto chce iść za takie pieniądze w takie warunki. No chyba, że mąż z żoną jeżdżą to i czas razem spędzają i mają koło 20tys na rękę , to tak ok ale to też na kilka tylko lat , bo dzieci bo coś tam innego. Transport to najgorsza branża dla pracowników i dla pracodawców też.

Marek 23.03.2025 23:44
Górnictwo oraz hutnictwo jest gorsze, więc nie narzekaj

Reklama
Paweł 24.03.2025 08:59
Pewnie pracujesz na kopalni że tak piszesz,owszem hutnicy mają czterobrygadówka ,emerytura 65 lat i może jakieś skromne dodatki ,Anię to co w górnictwie emerytura 25 lat dołu lub wiek 55 lat kartki żywieniowe 48 zł na dzień , deputaty węglowe w formie talonów na węgiel lub w formie dodatku do wypłaty, Barbórki,czternastki,urlop dłuższy o 6 dni i masę innych dodatków których nie wymieniłem Więc nie mów o nazekaniu

Zenon 23.03.2025 10:51
Płace to w Polsce temat tabu. Zgodnie z prawem pracodawca nie może ujawniać. Trudno to przez to zweryfikować. Zwłaszcza, że są tzw. kopertówki.

Rysiek 23.03.2025 13:28
W Szwecji zarobki są jawne więc tam wiadomo co i jak.

Kier 23.03.2025 10:45
Autor tekstu to chyba po budowlance , za literówkę zapłacą a co jest w tekście to inna inszość . Kat C 300-450, CE 380-500, wożenie aut 500-700 , międzynarodówka na reke. I czemu się dziwić , że nie ma kierowców. Ma międzynarodówce powinno być 1000 netto/ dniówka a za co a za to, że 3/4 życia żyje się w kabinie , dyspozycyjność to 15godz i praca w soboty a tak naprawdę pracodawca płaci za czas kierowcy jaki on spędza poza domem. Większość wzdycha ach kierowca to dobrze zarabia , więc dlaczego nie ma chętnych ? Bo stosunek rozłąki do pensji jest nieadekwatny.

budowlaniec 23.03.2025 10:53
Kier, głąbie czego chcesz od budowlanki? I z tego co wiem "literówka" to błąd polegający na braku liter w wyrazach. Za błędy w pisowni mają im płacić?! Pomyśl zanim jakąś bzdurę znów napiszesz.

Reklama
Polak mały 23.03.2025 11:31
Jak piszesz "ìnszość" to insza a nie inna.

Sławomir B 23.03.2025 14:39
ja pracowałem w takiej firmie gdzie jawnie okradali kierowców zabierając im delegacje zostawało to co się wyjeździło a druga strona to chyba już czas skończyć w transporcie wyscig szczurów pracy z kilometra albo od frachtu powinna być stawka godzinowa i koniec

Paweł 23.03.2025 10:38
12 tys netto za 300 godzin miesięcznie to jest dużo? Tyle samo zarobi każdy, kto będzie miał tyle nadgodzin pracując w byle jakiej fabryce...

pracownik 23.03.2025 10:50
W jakiej fabryce. Chętnie zmienię pracę.

Marek 23.03.2025 10:23
Tylko głupi będzie ryzykował utratą uprawnień za punkty karne dlatego brak chętnych na stanowisko kierowcy

Reklama
po prostu 23.03.2025 10:53
Trzeba jeździć zgodnie kodeksem drogowym.

Tad 23.03.2025 10:22
Nawet z kopertami trudno tyle zarobić. Chyba że jakiś jeden miesiąc w roku.

Prawda 23.03.2025 10:11
To są bzdury z tym płaceniem kierowcą. Wszyscy szukają , ale jeleni....

jeleń 23.03.2025 13:29
Co się nas czepiasz ssaku leśny tirówką zwany!

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama