W ostatnich latach Polska przeżywa dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej, w tym kolejowej. Jednym z kluczowych elementów tego procesu są prace modernizacyjne na punktach ładunkowych znajdujących się na stacjach kolejowych w województwach zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim, opolskim i mazowieckim.
Na punktach ładunkowych na stacjach: Szczecin Podjuchy, Stargard, Opole Groszowice, Brzeg, Kowalewo Pomorskie, Gniewkowo czy Sochaczew przebudowane zostały rampy do standardu ramp czołowo-bocznych, zmodernizowano tory dochodzące do ramp oraz oświetlenie.
Dzięki inwestycji o wartości blisko 39 milionów złotych, sfinansowanej zarówno ze środków budżetowych, jak i funduszy unijnych z instrumentu "Łącząc Europę", możliwości sprawnego załadunku i wyładunku towarów z pociągów zostały znacząco poprawione.
Prace koncentrowały się na modernizacji ramp do standardu ramp czołowo-bocznych, zmodernizowaniu torów dochodzących do ramp oraz poprawie oświetlenia na siedmiu stacjach. Efektem tych działań jest nie tylko ułatwienie dostępu dla sił zbrojnych do infrastruktury kolejowej, ale także stworzenie korzystnych warunków dla transportu towarów w użytkowaniu cywilnym. Dzięki nowym rampom możliwe będzie skuteczniejsze załadunek i wyładunek różnorodnych towarów, takich jak kruszywa, drewno, węgiel czy materiały budowlane.
Korzyści płynące z lepszych możliwości przewozu towarów koleją są liczne - mniej ciężarówek na drogach oznacza mniejsze obciążenie infrastruktury drogowej oraz niższe emisje szkodliwych substancji, co przekłada się na korzyści dla środowiska. Projekt "Prace na punktach ładunkowych zlokalizowanych na sieci TEN-T" przewiduje dalszą modernizację trzynastu stacji kolejowych w latach 2024-2026, współfinansowaną z programów CEF Military Mobility oraz Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP.
W bieżącym roku podpisano umowy na prace modernizacyjne na kolejnych czterech stacjach, a planowane są kolejne inwestycje w 2025 i 2026 roku. Poprzednie inwestycje z lat 2017-2022, obejmujące 31 punktów ładunkowych, potwierdzają skuteczność takich działań w rozwoju infrastruktury transportowej kraju. Wartość tych prac, przekraczająca 51,5 miliona złotych, świadczy o zaangażowaniu Polski w poprawę efektywności i innowacyjności transportu towarowego.
Napisz komentarz
Komentarze