Nowoczesna trasa o długości 5,6 km wybudowana w ciągu drogi krajowej nr 31 to pierwsza z dziewięciu obwodnic, które budujemy w województwie zachodniopomorskim. To długo oczekiwana inwestycja. Nowa trasa wyprowadzi tranzyt, głównie pojazdów ciężarowych, poza miasto i zmniejszy natężenie ruchu. Wygodna i komfortowa obwodnica poprawi komfort życia mieszkańców, którzy nareszcie odetchną od uciążliwego hałasu i spalin samochodów - powiedział dzisiaj 17 grudnia 2024 r. podczas oficjalnego otwarcia obwodnicy Gryfina minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jest to pierwsza ze 100
Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31. Nowa trasa o długości 5,6 km omija miasto od wschodu. Dzięki niej kierowcy jadący od Szczecina w kierunku Chojny nie muszą już przejeżdżać przez ulice Gryfina.
Jest to pierwsza oddana do ruchu inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim.
Obwodnica – korzyść dla kierowców i mieszkańców
Droga krajowa nr 31 przebiegała głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Na dotychczasowym przebiegu drogi krajowej przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m.
Teraz tranzyt może już ominąć Gryfino obwodnicą, dzięki czemu mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego. Natomiast kierowcy w kilka minut ominą miasto nową trasą, która jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Na obwodnicy powstały cztery ronda: na początku i na końcu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej).
Mieszkańcy mogą też korzystać z dwóch przejść pod obwodnicą, którymi bezkolizyjnie poprowadzone są ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Wybudowane zostało też jedno przejście dolne dla średnich zwierząt.
Przygotowanie i realizacja inwestycji
Dzisiejsze otwarcie obwodnicy było poprzedzone procesem przygotowania inwestycji i następnie jej budową. Przebieg trasy został wyznaczony decyzją środowiskową w 2012 roku. Od 2019 roku była przygotowywana dokumentacja koncepcyjna i wykonywane badania podłoża.
W 2020 roku ruszył przetarg na realizację. Umowę w formule Projektuj i buduj o wartości 74,77 mln zł podpisaliśmy w kwietniu 2021 roku z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wykonawca opracował projekty budowlane i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie we wrześniu 2022 roku budowy drogi. Prace budowlane były prowadzone zgodnie z terminami kontraktowymi, co umożliwiło w ostatnich tygodniach dokonanie odbiorów i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń na użytkowanie trasy.
Kluczowe fakty:
Długość: 5,6 km.
Klasa drogi: GP (główna ruchu przyspieszonego).
Ronda: 4
Udogodnienia: 2 przejścia pieszo-rowerowe i przejście dla zwierząt.
Koszt: 74,77 mln zł.
Czas realizacji: Budowa rozpoczęta we wrześniu 2022 r., ukończona w 2024 r.
Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Gryfina, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są już na ukończeniu i inwestycja ma być gotowa w II kwartale przyszłego roku. W tym roku podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic – Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i w ubiegłym tygodniu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 pod koniec września ruszył przetarg na budowę. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
Przygotowywany jest przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
Napisz komentarz
Komentarze