Według strony Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Polsce działa ponad 400 uczelni publicznych i niepublicznych. Jest w czym wybierać. I tu pojawiają się pytania: jaka będzie najlepsza, która przygotuje do życia, jakie kierunki są prestiżowe i mają przyszłość. I chyba pytanie najważniejsze: którą wybrać? Uczelnia Korczaka jest w kilku miastach w Polsce. W Szczecinie tylko jedna. Czas na odpowiedzi.
Korczak nie stworzył wąskiej, specjalistycznej „szkoły wychowania”. Wskazał jedynie uniwersalne ścieżki, którymi powinni podążać rodzice i wychowawcy. Dziś jego idee i pomysły analizowane są przez pedagogów oraz rzeczników praw dziecka na rożnych kontynentach, tłumaczone na wiele języków. Inspirują rodziców, pedagogów, wychowawców, ekspertów. Na Uczelni Korczaka opracowano unikatowy model pedagogiki korczakowskiej, który od kilkudziesięciu lat upowszechniany jest jako sposób podejścia do nowoczesnej, otwartej edukacji.
- Zarówno pedagogika, jak i polityka oraz pomoc społeczna to dziedziny, gdzie liczy się praktyczna wiedza i umiejętności. Przygotowujemy do pracy z dziećmi i młodzieżą praktyków – pedagogów, trenerów i terapeutów, a także pracowników instytucji pomocy społecznej, którzy rozwiązują istotne problemy społeczne. Dlatego korzystamy z praktycznych doświadczeń i ugruntowanej badaniami wiedzy, mówi prof. dr hab. Mirosław Grewiński, rektor Uczelni Korczaka.
A jak to jest w praktyce na Uczelni Korczaka w Szczecinie? Jeśli ktoś widzi swoją przyszłość w jednej z profesji usług społecznych, to na tej uczelni czekają na niego główne kierunki: pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, praca socjalna, zarządzanie oraz oferta studiów podyplomowych.
- Żyjemy w świecie pełnym sprzeczności, wyjątkowo trudnych wyborów i cyfrowej rzeczywistości, która ma olbrzymi wpływ na decyzje, emocje i postrzeganie rzeczywistości. Dlatego dzieci i młodzież jak nigdy wcześniej potrzebują wsparcia i skutecznej komunikacji. Nasze studia na kierunkach pedagogicznych przygotowują profesjonalistów, którzy będą potrafili zrozumieć ich potrzeby i sprostać tym wyzwaniom – tłumaczy dr Julitta Nowak. I dodaje: kształcąc ich kierujemy się korczakowską zasadą, że wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil.
Według dr Nowak wraz ze starzejącym się społeczeństwem na znaczeniu będą zyskiwały profesje społeczne, czyli np. pracownik socjalny. Przewiduje się , że będą to zawody przyszłości. Potwierdzeniem mogą być dane z opracowania Biura Analiz Sejmowych z lutego br., które prognozuje, że w Polsce w 2050 r. na jedną osobę powyżej 65. roku życia przypadną tylko dwie osoby w wieku 15–64 lata . Według tego opracowania, będzie to wyzwanie nie tylko dla rynku pracy, ale także dla rynku usług opiekuńczych. Dlatego Uczelnia Korczaka w Szczecinie ma w swojej ofercie kierunek praca socjalna.
Jak tłumaczy dr Nowak, to kierunek na styku nauk psychologicznych i społecznych, pozwalający na praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii, socjologii, polityki społecznej, podstaw prawa czy zarządzania w pracy z ludźmi o różnych potrzebach. Kończąc studia absolwent zdobywa kwalifikacje do wykonywania zawodu we wszystkich krajach europejskich w zawodach pomocowych (pracownik socjalny, asystent rodziny, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik administracyjny w instytucjach pomocowych), ale także otwiera sobie ścieżkę dalszego rozwoju w służbach związanych z bezpieczeństwem i resocjalizacją – przekonuje dr Nowak.
W całej Polsce Uczelnia Korczaka ma już prawie 100 tys. absolwentów: studentów pedagogiki, polityki społecznej i pracy socjalnej oraz zarządzania. Szkoli kadry społeczne w całym kraju. Absolwenci Uczelni Korczaka pracują nie tylko w szkołach, ale również w samorządach lokalnych, policji, straży pożarnej, miejskiej, granicznej, kierują placówkami społecznymi, zarządzają organizacjami pozarządowymi.
- Korczakowska filozofia wychowania zakłada, że najważniejszy w całym procesie jest szacunek do potrzeb, pragnień, wyrażania własnego zdania i wolności drugiego człowieka. Dzięki tym wskazówkom zapewniamy wyjątkowy w skali kraju model nauczania. Uczymy wiedzy praktycznej – dodaje prof. dr hab. Mirosław Grewiński, rektor Uczelni Korczaka.