Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 listopada 2024 09:58
Reklama

Klienci unikają opłat za jednorazowe torebki foliowe. Sypią się kary

Sieci handlowe od 2018 roku są zobowiązane do pobierania opłat za jednorazowe torebki foliowe. Jednak klienci nadal robią wszystko, żeby się od tych opłat wymigać.
Klienci unikają opłat za jednorazowe torebki foliowe. Sypią się kary

Autor: Canva

Przepisy dotyczące opłat za jednorazowe torby foliowe są coraz bardziej rygorystycznie egzekwowane, a liczba kontroli i wysokość kar rośnie. Ma to zwiększyć odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami opakowaniowymi.

Kontrolują i karzą

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła rekordową liczbę kontroli sprawdzających, czy placówki przestrzegają przepisów nałożonych na nie ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Było ich aż 523, trzykrotnie więcej niż 2022 r. i prawie czterokrotnie więcej niż 3 lata temu. 

Dla porównania: w latach 2019-2022 – jak podał „Dziennik Gazeta Prawna” – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)  przeprowadził w sumie 668 kontroli. 

Nałożono 74 decyzje w związku z naruszeniem przepisów, a łączne kary wyniosły 115,5 tys. zł.

Dotychczas rekordowy pod względem wysokości kar był 2022 rok, kiedy nałożone grzywny wyniosły niespełna 17,7 tys. zł. W poprzednich latach kary były znacznie mniejsze, od 500 do 2 tys. zł.

Problemy z egzekwowaniem opłat

Handlowcy przyznali, że mimo starań walka z problemem niepłacenia za reklamówki daje mizerne efekty. Największym wyzwaniem są tzw. zrywki dostępne w działach owocowo-warzywnych. Zgodnie z przepisami, jeśli służą do pakowania innych towarów niż te sprzedawane luzem, powinna być za nie pobierana opłata. Wynosi ona 20 groszy plus 5 groszy podatku.

Przedstawiciel jednej z sieci handlowych zwrócił uwagę na problem unikania opłat przez klientów. 

– Najczęściej klient unika dodatkowej opłaty, zwłaszcza gdy rozlicza się z zakupów przy kasie samoobsługowej – powiedział Dziennikowi Gazecie Prawnej. W takich przypadkach jeden pracownik obsługuje kilka kas i nie jest w stanie monitorować, czy klient doliczy opłatę za reklamówkę.

Na razie nic nie zapowiada, żeby w najbliższej przyszłości coś się w tej sprawie zmieniło.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Torbacz gryfinski 09.06.2024 11:45
na zakupy tylko z wlasna torba moszna zwana moszna duzo w to zmiescic zwlaszcza jak moszna po kolana moszna? moszna!

gryfinski *** 08.06.2024 18:53
jak tylko ide na zakupy to z wlasna torba

A. Żmijewski 08.06.2024 12:13
A zasadniczo na rynku to pyr pyr w czym mają być sprzedawane ogrodowe pomidory spod folii pyr pyr?

klientka 07.06.2024 11:38
Bo nie ma jak, nie ma zastępstwa.

Tadek 07.06.2024 21:04
Oj Jolka Jolka

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama