Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 listopada 2024 18:43
Reklama

AI zdawało maturę. Pracę oceniało kilku nauczycieli. Wynik zaskakuje

Prymus – tak jak tysiące innych maturzystów – zdawał maturę z języka polskiego! Zajęło mu to około pół godziny. Są już wyniki. Jak mu poszło?
AI zdawało maturę. Pracę oceniało kilku nauczycieli. Wynik zaskakuje

Autor: Fundacja Zwolnieni z Teorii

Prymus, czyli specjalnie przygotowany model językowy AI (sztuczna inteligencja), wziął w ten sposób udział w eksperymencie Fundacji Zwolnieni z Teorii. 

Miał taką samą wiedzę

Przed tygodniem – 7 maja –  263 tysięcy maturzystów zdawało maturę z języka polskiego. Jeden z nich był wyjątkowy: Prymus, model AI. 

Prymus przygotowywał się do matury na podstawie tej samej wiedzy co pozostali uczniowie. Przystąpił do matury z polskiego i ją zdał. Egzamin zajął mu około 30 minut. 

Potem jego pracę oceniało – niezależnie od siebie – 3 nauczycieli, z których 2 to egzaminatorzy maturalni. Chociaż opinie na jej temat różniły się w detalach, to końcowy wniosek był spójny – praca została oceniona pozytywnie. 

Przebieg eksperymentu rejestrowały kamery, a ich zapis wykorzystany został w spocie promującym kampanię „Otwarci na zmianę” Fundacji Zwolnieni z Teorii. 

Czas na zmiany w polskiej szkole

– Dzisiaj model nauki w szkole polega na zapamiętywaniu treści. My widzimy potrzebę, żeby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej – mówi Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii (na zdjęciu)

I podkreśla: – Osiągnięcie tego celu wymaga znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka.

List Otwarty czeka na podpisy

Fundacja Zwolnieni z Teorii zaprasza do tych poparcia zmian w systemie polskiej oświaty wszystkich zainteresowanych. Wystarczy podpisa List Otwarty, w którym Fundacja podkreśla konieczność pilnego zrównoważenia proporcji między wiedzą a umiejętnościami.

„Mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (...) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia – piszą inicjatorzy listu.  

Podpisało go już 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych.

Potwierdzają to badania

To, że polska szkoła wymaga zmian potwierdzają m.in. badania CBOS. 

38 proc. uczestników badania uważa, że największym problemem polskiego szkolnictwa jest nadmiar nauki pamięciowej, a za mało nauczania przydatnych umiejętności. 

28 proc. uważa, że polska szkoła jest nastawiona na rozwiązywanie testów i nie przygotowuje uczniów do samodzielnego, dorosłego życia. 

Potwierdza to ostatnia edycja międzynarodowego badania PISA: 23 proc. polskich uczniów i uczennic znajduje się na poziomie 2 lub poniżej, co oznacza, że nie mają oni wystarczających kompetencji do radzenia sobie z wyzwaniami przyszłości. 

O Fundacji Zwolnieni z Teorii

Fundacja Zwolnieni z Teorii działa od 10 lat. Wprowadza kompetencje przyszłości do szkół. 

Zaprasza młodzież licealną do robienia własnych projektów społecznych. Pracując w zespole, nastolatki wychodzą poza szkołę, rozwiązują istotne problemy ich otoczenia: organizują zbiórki, biegi i gry terenowe, tłumaczą neuroróżnorodność, sztuczną inteligencję i działania proekologiczne. 

Taki projekt zrobiło już 33,5 tys. nastolatków, chociaż – jak podkreślają przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii – chociaż nikt im nie kazał i nie ma z tego matury. Wspierają ich nauczyciele z ponad 50 proc. szkół w Polsce. 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

logika 16.05.2024 05:15
Wyniki eksperymentu przeczą tezom! Po pierwsze - skoro się "nauczył" to zdał - wielka mi rzecz - tym bardziej, że skoro do komputera wprowadzi się dane, to one w 100% są tam, nie ulegają zapomnieniu jak w przypadku człowieka! Ale skoro nie zdał na 100% (wnioskować można z opinii) a niektórym maturzystom co roku się to udaje - to znaczy że WŁAŚNIE NA MATURZE NIE MA CZYSTEJ PAMIĘCIÓWKI - którą komputer zdać powinien przecież idealnie, jeśli ma wprowadzoną do pamięci treść całą szkołę! A co tego, żeby "nie uczyć pamięciówki" - to NA ILE NAPISAŁBY KOMPUTER, JAKBY MU NIE WPROWADZIĆ DANYCH? No i jak mózg człowieka można inaczej ćwiczyć, jak nie ćwiczeniem pamięci? Jak może być rozwój na przykład medycyny, informatyki, motoryzacji itp itd, jeśli nie będzie wiedzy W PAMIĘCI CZŁOWIEKA odnośnie innych gałęzi? Najlepszym przykładem są tu specjaliści od sztucznej inteligencji, którzy, żeby rozwijać projekt informatyczno elektroniczny - MUSIELI POZNAĆ ZASADY FUNKCJONOWANIA MÓZGU (odwieczne pytanie - po co informatykowi w szkole biologia, prawda?)

UB WIECZOREK I NA PGR KOSZER WOREK HA AH AH CIOTA MINISTRA Z MEN ORA HA AH AH POŁOWA BY MUSIAŁA ZWRÓCIĆ DYPLOMY TAKIE TO CZUBY WEDLE AI HA AH AH 15.05.2024 21:44
OKAZAŁO SIĘ ŻE NAUCZYCIELE TO PLECAKI SPRAWDZIŁO TO AI W AKTACH HA HA AH

LU CYFER 13*52 6+76 2024/25 15.05.2024 21:21
TO CO OGLADACIE TERAZ TE UJ AI ROBIŁO FURORĘ W SŁUŻBACH 30 LAT TEMU HA HA AH TERAZ JEST BESTIA HA HA AH BIST ENRGET T RA ST INTELIGENT APACZ HA AHA H TZW LUZNE TŁUMACZENIE HA HA AH Z MOOOWSSAD HA AH AH

A. Żmijewski 15.05.2024 17:29
Terminator z maturą pyr pyr.

raczej 15.05.2024 12:26
A mnie nie zaskakuje.

kiszczak ha ha ah 15.05.2024 08:12
nie matura a chęć szczera zrobi z ciebie oficera ha ha ah

Robal 15.05.2024 23:02
kiszczak ha ha ah 15.05.2024 08:12
nie matura a chęć szczera zrobi z ciebie oficera ha ha ah
ja już jestem oficerem ub gryfino z BY nadania i wystarczyła chęć szczera

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama