W tym tygodniu ponownie uaktywnili się oszuści podający się za policjantów, którzy próbowali wyłudzić od starszych osób pieniądze – ostrzega Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie.
Do 79-latki zadzwoniła kobieta podająca się za krewną. Seniorka zakończyła szybko rozmowę, gdyż stwierdziła, że nie zna rozmówczyni. Gdy się rozłączyła, po chwili telefon zadzwonił ponownie. Tym razem rozmówca przedstawił się jako policjant i poinformował starszą panią, że kobieta, która dzwoniła, to oszustka i chciała wyłudzić pieniądze. Mężczyzna polecił kobiecie, by zadzwoniła pod numer 997 i potwierdziła trwające w tej sprawie czynności. Starsza pani zorientowała się, że to oszustwo i poinformowała o tym fakcie policjantów.
Kolejne zdarzenia o takim samym przebiegu miały wczoraj miejsce jeszcze kilka razy. Na szczęście seniorzy byli czujni i nie dali się oszukać.
Informujemy i apelujemy do osób starszych: policjanci nigdy nie zwracają się z prośbą o wpłacenie pieniędzy. Nie zwracają się też do osób postronnych o pomoc w celu planowanego zatrzymana przestępcy - oszustwa. Jeżeli tylko mamy do czynienia z taką prośbą, telefoniczną czy w kontakcie osobistym, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustem. W takim przypadku natychmiast kontaktujmy się z policją.
Policja po raz kolejny przypomina:
- zawsze kierujmy się zasadą " ograniczonego zaufania",
- w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprośmy o osobisty kontakt z osobą podającą się z naszego krewnego,
- skontaktujmy się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania "tragicznej" informacji , która miała być powodem pożyczki,
- pamiętajmy, aby zawsze o swoich podejrzeniach powiadomić policję,
- ostrzegajmy seniorów i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach,
- zaś przy próbie podszywania się pod funkcjonariuszy - natychmiast należy skontaktować się z najbliższą jednostką policji,
- pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę,
- zawsze upewnijmy się, że w prawidłowy sposób rozłączyliśmy rozmowę z naszym rzekomym krewnym, który potrzebuje pomocy. Dopiero jak będziemy pewni, że rozmowa jest całkowicie zakończona, a w słuchawce słychać poprawny sygnał rozłączenia (najlepiej odczekać jeszcze dla bezpieczeństwa 2- 3 minuty) i dopiero wtedy można wybrać kolejny numer np. na policję,
Źródło: KWP Szczecin
Napisz komentarz
Komentarze