Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 21:24
Reklama
Reklama

Określenie "leniwy tercet" powinno zostać rozszerzone. Połączenia SKM nie tak

Nasze Gryfino od dłuższego czasu boryka się z problemem braku dogodnych połączeń kolejowych. Pomimo rozwoju Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM), w planach na rok 2024 nie znalazło się wprowadzenie nowych połączeń do Gryfina. Jest to decyzja, która budzi duże rozczarowanie i frustrację wśród mieszkańców. Do Gryfina pozostało 13 par połączeń, a zapowiadano od początku bieżącego roku aż o 10 więcej – 23.
Określenie "leniwy tercet" powinno zostać rozszerzone. Połączenia SKM nie tak
Brak nowych połączeń w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w roku 2024

Autor: igryfino

Nikogo nie trzeba przekonywać, że lokalna społeczność od dawna oczekuje na poprawę dostępności transportowej, która znacznie ułatwiłaby codzienne podróże zarówno do pracy, jak i do innych miast w regionie. Obecnie, aby dotrzeć do Szczecina, mieszkańcy Gryfina są zdani głównie na dojazd we własnym zakresie lub komunikację autobusową, co wiąże się nierzadko z utrudnieniami, zatłoczeniem, przesiadkami i dłuższymi czasami dojazdu.

Wprowadzenie nowych połączeń kolejowych do Gryfina byłoby nie tylko wygodnym rozwiązaniem dla mieszkańców, ale również korzystnym dla środowiska. Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, przyczyniając się do redukcji emisji spalin i zmniejszenia zatłoczenia dróg.

Co poszło nie tak?

Na tak postawione pytanie można odpowiedzieć krótko: wszystko. 

Analizując pojawiające się w przestrzeni medialnej wyjaśnienia prezentowane przez pana Milera moim zdaniem można szybko zorientować się, że stanowisko gminy Gryfino prezentowane było niejasno i niekonsekwentnie. Wiceburmistrz w swoich pismach m.in. do marszałka dotyczących w głównej mierze innych kwestii dorzucał jakby przy okazji, że jest zainteresowany wypracowaniem nie tylko „rozwiązań doraźnych”. 

Amatorskie prowadzenie rozmów to nie jedyna przyczyna osiągniętego efektu. Gmina sama postawiła się w roli petenta, a nie podmiotu prowadzonych rozmów. Brak jasnego stanowiska, opieszałość wobec braku odpowiedzi ze strony Urzędu Marszałkowskiego na składane zapytania wskazują na to, że funkcjonujące w mediach określenie „leniwy tercet” być może powinno zostać rozszerzone o przymiotnik nieskuteczny?

Co należy zrobić?

Odpowiadając krótko: Należy pilnie wznowić rozmowy, których efektem będzie uruchomienie dodatkowych połączeń.

Gmina powinna profesjonalnie przygotować się do negocjacji. Wydaje się, że przede wszystkim tego zabrakło. Nie znalazłem w dostępnej dokumentacji żadnej informacji o przekazaniu jasnego stanowiska negocjacyjnego Gminy. Mam wrażenie, że na żadnym etapie odpowiedzialny za ten obszar wiceburmistrz nie wskazał kompleksowo na jakie wydatki Gmina jest gotowa i co planuje za założoną kwotę otrzymać dla naszych mieszkańców. Pozwolę sobie nie skomentować wyłaniającego się z moim zdaniem mętnego tłumaczenia przedstawicieli naszej gminy bałaganu organizacyjnego.

Dla dobra Mieszkańców

Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że Mieszkańcy Gryfina mają nadzieję, że władze lokalne i regionalne niezwłocznie przystąpią do rozwiązania tej kwestii i uwzględnią potrzeby społeczności. 

Ze swojej strony apeluję zarówno do Burmistrza jak i do władz województwa, aby pilnie podjęły rozmowy w sprawie wprowadzenia nowych połączeń kolejowych do Gryfina w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jest to krok w kierunku bardziej zrównoważonego i efektywnego systemu transportowego, który ma szansę sprostać oczekiwaniom mieszkańców i przyczyni się do rozwoju regionu, oby jeszcze zawsze pamiętano, że Gryfino dla wielu mieszkańców gminy jest tylko i aż punktem przesiadkowym, co wymusza np. odpowiednie skomunikowanie z autobusami.

Rafał Mucha


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Miejscowy 07.01.2024 17:31
Trochę krzyku i po sprawie. Nowych połączeń jak nie było tak nie ma. Dzięki Sawarynowi i jego profesjonalnemu zastępcy.

jerzy 05.01.2024 10:11
rozwalili komunikację pks i rozwalili połączenia pkp

ryba 04.01.2024 21:02
Gmina Gryfino otrzymała propozycję, w której nas udział ustalono na 15 procent deficytu kosztów (tymczasem porozumienie z roku 2017 mówiło w naszym przypadku o 7,75 procent), jednocześnie samorząd województwa zmniejsza się swój udział z 20 procent do 16 procent. Na dodatek przyjęto, że w przypadku Gminy Gryfino województwo zapewni bez udziału gminy 13 par połączeń, zapłacimy za kolejne, a w przypadku porównywalnego Goleniowa "nieodpłatne" są 22 pary połączeń. Mieszkańcy Gryfina płacą za bilety, nie można ich obciążać ponad miarę - komentuje Tomasz Miler, wiceburmistrz Gryfina. - Nasza propozycja, to powrót do zasad współpracy realizowanej w latach 2018 - 2021. Z uwagi na uwzględniany przez nas wzrost kosztów, możemy za dodatkowe połączenia zapłacić dwa razy więcej niż w roku 2021, czyli około 720 tysięcy złotych rocznie. Liczę, że zostanie ona przyjęta, a jak najszybciej rozpoczniemy rzetelne rozmowy o całym systemie utrzymania SKM-ki, bo bez jego wypracowania funkcjonowanie tego kluczowego projektu, stanie pod znakiem zapytania

Roiki 04.01.2024 23:03
Dopiero teraz zaczynają kasą (naszą kasą) sypać, bo im się zaczęła d*pa palić!

ryba 04.01.2024 21:02
Obie gminy (Stargard i Gryfino - przyp. red) niestety nie wywiązały się z porozumienia z nami w kwestii finansowania. Zgodnie z jego założeniami, podszczecińskie gminy miały partycypować razem z nami w kosztach zwiększenia częstotliwości przejazdów. Razem zobowiązaliśmy się do tego już w 2017 roku. Niestety gdy przyszło do formalizowania przyjętych ustaleń, porozumienie wdrożył tylko Goleniów

Kibbl 04.01.2024 20:12
Przecież całe to SKM jest grubo opóźnione. Dlaczego gmina nie wykorzystała tego dodatkowego czasu na ustalenie szczegółów? Dlaczego wszystko jest robione na ostatnią chwilę?

och....... 04.01.2024 16:38
Gdzie te czasy gdzie nawet nie patrzyło się na rozkład jazdy PKP,szło się na dworzec,kupowało bilet i pociąg za 5-10 minut przyjeżdżał.

hotman 04.01.2024 10:07
Gwoli przypomnienia ekologicznego, wiecie co tp jest walka z wiatrakami ? Ni9e to nie chodzi o wiatraki Siemensa ale o nasze życie, o powietrze, a wiecie jaki jest skład powietrza, może już zapomnieliście albo w szkołach celowo o tym się nie mówi, "Skład powietrza: azotu (N2) = 78,08% tlenu (O2) = 20,95% argonu (Ar) = 0,93% dwutlenku węgla (CO2) = 0,04%" I co najważniejsze, bez CO2 NIE MA ŻYCIA !

Tatar z truskawek 04.01.2024 09:27
Oby koalicja 15 Października wystawiła wspólnego kandydata na burmistrza i listę do Rady Miejskiej i Powiatu, a pozbędziemy się kaczystowskich nieudaczników z leniwego tercetu i owadziego karierowicza

Miejscowy 04.01.2024 15:54
To jest samorząd, a nie partyjna nawalanka. Tu chodzi o moją gminę, a nie o Tuska i Kaczora. Partyjniactwo won!

Obywatel 04.01.2024 08:11
SKM powinna jeździć z Chojny dużo mieszkańców dojeżdża z tych terenów do Szczecina . Na innych portalach była poruszana kwestia stworzenia parku Narodowego na międrzodrzu - na zamianie stracą miejscowości należące do otuliny będzie skansen

kasa 04.01.2024 11:48
Do Parku Narodowego żeby wejść to trzeba zapłacić

Co za umysł 04.01.2024 01:54
T.M. ma zaproponować skrócenie trasy pociągu do Podjuch i po sprawie. Gmina zaoszczędzi.

Obiektywnie 03.01.2024 23:32
Sawaryn jest najlepszym burmistrzem w historii Gryfina.

komiks 04.01.2024 00:58
Przedni dowcip z tym Sawarynem.

Pacyfka 04.01.2024 01:48
Raczej najgorszym. Jestem urzędniczką i uważam , że cały tercet jest zidiociały.

chyba że 04.01.2024 05:17
Obiektywnie 03.01.2024 23:32
Sawaryn jest najlepszym burmistrzem w historii Gryfina.
Jakby ktoś organizował ranking partactwa....

Elka 04.01.2024 09:21
Taki żarcik

ryba 04.01.2024 11:43
hahaha, co ty bredzisz ! ale dam ci szansę- podaj 3 / trzy/ rzeczy które powodują że tak pomógł miastu i gminie!!! Czas start

koyot 04.01.2024 18:23
Przepraszam ale dopiero teraz wszedłem na ten artykuł . po pierwsze darmowa komunikacja w gminie , drugie wybudowana hala sportowa ,może nie w tym miejscu wg mnie ale jest ,po trzecie inwestycje w trasy rowerowe ,wystarcz

ryba 04.01.2024 11:43
i nie sugeruj się kiblem w parku

tiry na tory bo przeszkadzają na S-3 03.01.2024 23:16
Do lekceważącego problem mieszkańców z dojazdami burmistrza Sawaryna trzeba jeszcze dodać marszałka Geblewicza, bo to on osobiście odpowiada za obcięcie od stycznia połączeń kolejowych. Goleniów, czyli jego gmina jakimś cudem dostała tyle połączeń, ile Gryfino jeszcze chyba nigdy nie miało. I co na to minister równości na taką nierówność?

pomyśl, jeśli potrafisz... 04.01.2024 00:15
a może po prostu w Goleniowie odebrali maila z października wcześniej, niż 29 grudnia?

tiry na tory... 04.01.2024 00:33
A ty dwa razy pomyśl, zanim coś napiszesz. Organizatorem przewozów kolejowych jest marszałek. Jakim prawem jednej gminie pozwala na prawie 30 połączeń a dla Gryfina kilkanaście? Kara dla Gryfina, że nie tu nie rządzi PO? Już dość jesteśmy pokarani Sawarynym i innymi dziadkami lewakami. Przez takich dwóch politykierów Gryfino stało się zapyziałą dziurą. Tracą mieszkańcy.

lokomotywa 04.01.2024 00:56
Ale za komunikację odpowiada też gmina, więc po jednej i drugiej stronie wina.

pomyśl, jeśli potrafisz... 04.01.2024 05:19
głupolku - doczytaj artykuł - to kwestia dofinansowania - Miler od miesięcy nie przedstawiał żadnych konkretów w negocjacjach - to czego się spodziewasz?

ryba 04.01.2024 11:50
a jak miał przedstawiać jak oni wszyscy szukali sobie juz nowej roboty i nikt sie nie interesowal czy Nowak albo Kowalski czymś do szkoły czy pracy dojadą. W tym czasie co maile płyneły do urzedu Nikotyński sobie fuchę w dolnej organizował _ myslisz ze ktos miał czas zając się mieszkańcami??? Zreszta jakoś przez te wszystkie lata nie widziałem jakiegos zaangazowania w tym temacie.

A. Żmijewski 04.01.2024 11:22
Jak faktycznie pyr pyr pyr będzie rządzić koalicja 15 X, to i zasadniczo pieniądze się znajdą na dodatkowe pociągi.

ryba 04.01.2024 11:47
niestety koleżko takie sa czasu że zarówno za autobusy jak i pociagi gminy musza partycypowac w kosztach. Jak chcesz już sie tak mocno wbić w dyskusje to dokładnie przeanalizuj co zrobił tercet z połaczeniami linii 1 . Dla przypomnienia jeszcze kilka lat temu było kilkadzisiąt połaczen jedynką, dodatkowe pks które oprócz tras do bani ze szczecina czy Myśliborza jechały przez gryfino to jeszcze było stado pociagów. A nasz tercet co załatwił- przypominam rok 1986- więcej autobusów linii 104 było niż teraz jedynek.

Głos ludu 03.01.2024 21:24
Dwie strony sprawy. Tercet jak zwykle brak profesjonalizmy. Marszałek natomiast zażądał trzy razy tyle co w tamtym roku. Ten to ma inflacje.

taka prawda 03.01.2024 20:23
trudno się nie zgodzić... Dołóżmy jeszcze debilną likwidację jedynek (najpierw obcięcie bodaj o połowę liczby połączeń, potem skrócenie trasy tylko do krzyżówki w Zdrojach) - dokładnie w czasie, gdy dla dojeżdżających zaczynała się gehenna związana z remontem mostu kolejowego... Który to most kolejowy ROZEBRANO I ZBUDOWANO DWA NOWE RAZEM Z PRZYCZÓŁKAMI I INFRASTRUKTURĄ DWORCA W PODJUCHACH SZYBCIEJ NIŻ WINDY NA PERONIE TRZECIM W GRYFINIE...

ryba 03.01.2024 23:59
ja się zastanawiam czy z 1 to nie było celowe- aby teraz łupnąc suwerena na biletach

kwadratura tercetowa 03.01.2024 20:12
Nieskuteczny tercet jest nieskuteczny bo jest leniwy, a lenistwo przekłada się na nieskuteczność.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklamadotacje rpo
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama