Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 15:45
Reklama
Reklama

Pacjenci na potęgę skarżą się na służbę zdrowia

-Takich skarg jest mniej w placówkach, które spełniają wysokie kryteria leczenia i posiadają stosowne akredytacje. Wszyscy jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności -mówi Bartłomiej Chmielowiec.
Pacjenci na potęgę skarżą się na służbę zdrowia
Liczymy na dobre warunki.

Autor: iStock

Ministerstwo Zdrowia uczula pacjentów na to, jakie mają prawa. Powstanie lista szpitali, które najlepiej o nie dbają. Tyle że skarg na jakość leczenia jest aż 100 tys. rocznie.

Wymagaj Jakości. Tak nazywa się kampania, której inicjatorem są Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, i Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektorka Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Mają oni zamiar sprawdzać szpitale pod kątem podejścia do pacjentów i ich praw. Te, które spełniają standardy będą nagradzane i oznaczane.  

Nie zawsze jakość jest najważniejsza

– Co roku do rzecznika praw pacjenta wpływa około 100 tys. skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość obsługi pacjenta, gdyby dochowywały najwyższej staranności – przekonywał na konferencji rozpoczynającej kampanię Bartłomiej Chmielowiec.

I dodał: – Co ciekawe, takich skarg jest mniej w placówkach, które spełniają wysokie kryteria leczenia i posiadają stosowne akredytacje. Wszyscy jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności.

Do czego pacjent ma prawo?

Dlatego Ministerstwo Zdrowia przypomina, jakie prawa ma pacjent. Są to między innymi:

  • Masz prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej.
  • Masz prawo do poszanowania godności i intymności.
  • Masz prawo do wyczerpującej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia.
  • Masz prawo do zachowania tajemnicy informacji na Twój temat.
  • Masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych.
  • Masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych.
  • Masz prawo do poszanowania Twojego życia prywatnego i rodzinnego.
  • Masz prawo do opieki duszpasterskiej.
  • Masz prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
  • Masz prawo do dochodzenia swoich praw.
  • Masz prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych.
  • Masz prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Pełnomocnik ds. praw pacjenta

Tymczasem polskie szpitale mają problem nie tylko z tym, że skargi są, ale także z podejściem do takich spraw. Dlatego rzecznik praw pacjenta będzie sprawdzał, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

KoalicjaLiwidacyjna13GrudniowychGwiazdek 08.01.2024 11:07
Pewien nieleczący lekarz nazwiskiem Arłukowicz jak był ministrem to miał pomysł na służbę zdrowia: jest za dużo szpitali, trzeba zlikwidować.

wyczaiłam tygrysa, wykryłam smog 08.01.2024 10:12
Dodatkowa składka zdrowotna tylko rozszerzyła listę praw, a nie przyczyniła się do poprawy leczenia. Kolejny wstyd dla pis

A. Żmijewski 08.01.2024 07:13
Zasadniczo to każda skarga na szpital jest zasadna zwłaszcza pyr pyr gdy jest napisana wraz z zażaleniem na treść tej skargi.

BEKA Z P*LAKÓW 08.01.2024 05:30
WÓJ Z PACJENTAMI, COVID WAŻNIEJSZY! :D

Marian 07.01.2024 22:43
Intermed to co lepiej?

takto 07.01.2024 13:25
Przepisy jedno a życie drugie.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama