Ministerstwo Zdrowia uczula pacjentów na to, jakie mają prawa. Powstanie lista szpitali, które najlepiej o nie dbają. Tyle że skarg na jakość leczenia jest aż 100 tys. rocznie.
Wymagaj Jakości. Tak nazywa się kampania, której inicjatorem są Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, i Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektorka Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Mają oni zamiar sprawdzać szpitale pod kątem podejścia do pacjentów i ich praw. Te, które spełniają standardy będą nagradzane i oznaczane.
Nie zawsze jakość jest najważniejsza
– Co roku do rzecznika praw pacjenta wpływa około 100 tys. skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość obsługi pacjenta, gdyby dochowywały najwyższej staranności – przekonywał na konferencji rozpoczynającej kampanię Bartłomiej Chmielowiec.
I dodał: – Co ciekawe, takich skarg jest mniej w placówkach, które spełniają wysokie kryteria leczenia i posiadają stosowne akredytacje. Wszyscy jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności.
Do czego pacjent ma prawo?
Dlatego Ministerstwo Zdrowia przypomina, jakie prawa ma pacjent. Są to między innymi:
- Masz prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej.
- Masz prawo do poszanowania godności i intymności.
- Masz prawo do wyczerpującej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia.
- Masz prawo do zachowania tajemnicy informacji na Twój temat.
- Masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych.
- Masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych.
- Masz prawo do poszanowania Twojego życia prywatnego i rodzinnego.
- Masz prawo do opieki duszpasterskiej.
- Masz prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
- Masz prawo do dochodzenia swoich praw.
- Masz prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych.
- Masz prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Pełnomocnik ds. praw pacjenta
Tymczasem polskie szpitale mają problem nie tylko z tym, że skargi są, ale także z podejściem do takich spraw. Dlatego rzecznik praw pacjenta będzie sprawdzał, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta.
Napisz komentarz
Komentarze