Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 16:39
Reklama
Reklama

Test na prawo jazdy z dodatkową trudnością. Dałbyś radę? [WIDEO]

Unia Europejska chce, aby kandydaci na kierowców przechodzili test percepcji. Oznacza to jedno: zdobycie prawka będzie trudniejsze.
Test na prawo jazdy z dodatkową trudnością. Dałbyś radę? [WIDEO]
Cel - zero ofiar na drogach. Komisja Europejska apeluje, by kraje członkowskie wprowadziły obowiązkowy test percepcji zagrożeń podczas egzaminu na prawo jazdy

Autor: iStock

Pomysłów dotyczących kierowców Komisja Europejska ma wiele. Postuluje np., żeby seniorzy z prawem jazdy regularnie przechodzili badania medyczne, sprawdzające czy nadal mogą prowadzić samochód. Proponuje też obniżenie wieku do 16 lat – od którego można zostać kierowcą.

Teraz głośno jest o obowiązkowym teście percepcji. Finalnych decyzji nie ma, ale jeżeli pomysł zostanie przyjęty, to zdobycie prawa jazdy stanie się naprawdę trudne.

Test percepcji

Takie testy przechodzi się już w kilku europejskich krajach: Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy w Belgii. Polega to na tym, że kandydat na kierowcę ogląda filmik i musi w czasie rzeczywistym wskazać potencjalne zagrożenia.

Serwis Beesafe tłumaczy: „Wprowadzenie testu percepcji zagrożeń do egzaminu na prawo jazdy przyniesie wiele korzyści. Po pierwsze, poziom bezpieczeństwa na drogach znacząco się poprawi, ponieważ przyszli kierowcy będą bardziej świadomi i odpowiedzialni. 

Po drugie, kierowcy będą lepiej przygotowani do radzenia sobie w trudnych sytuacjach na drodze, co może znacząco zmniejszyć liczbę wypadków. 

Po trzecie, wprowadzenie testu percepcji zagrożeń może również wpłynąć na zmniejszenie kosztów związanych z ubezpieczeniem samochodu, ponieważ kierowcy szkoleni w rozpoznawaniu zagrożeń będą uważani za mniej ryzykownych”.

 

 

Zaznacza jednocześnie, że do tego rozwiązania trzeba przygotować kandydatów na kierowców, egzaminatorów i cały system szkolenia oraz sprawdzania umiejętności.

„Muszą zostać stworzone standardy i kryteria oceny. To oznacza, że musi być jasno określone, jakie umiejętności i zachowania są oczekiwane od kandydatów oraz jakie błędy mogą wpłynąć na niezaliczenie testu. Kwestia ta wymaga szczegółowej analizy i konsultacji ekspertów ds. bezpieczeństwa drogowego” – czytamy.

Na czym to polega?

W internecie można znaleźć wiele przykładowych testów. To np. film (kręcony z kabiny pojazdu), na którym „jedzie” się samochodem i podjeżdża do przejścia dla pieszych. Na chodniku jest już człowiek i wówczas zdający musi zdecydować, czy jechać dalej, czy się jednak zatrzymać. Sprawę utrudnia fakt, że przed „naszym samochodem” jedzie inny, który trochę utrudnia monitorowanie sytuacji na drodze. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 13.12.2023 19:35
Gdybym zdawał prawko żuczkiem pyr pyr pyr to zasadniczo dałbym radę. Ale zaraz by mi je zabrali za pyr pyr cofanie na skrzyżowaniu w bramę dwuskrzydłową ukochaną

grabiec 13.12.2023 12:23
I bardzo dobrze, bo nie wszyscy musza być kierowcami.

Yoda 13.12.2023 12:04
Testy percepcji to powinni przejść wyborcy przed głosowaniem na KOlegów.

stary kierowca 13.12.2023 11:49
Najważniejsze aby było bezpieczniej.

krytyk nie kryty ha ha ah 13.12.2023 11:37
ja bym takie testy wprowadził w umowach z bankami ha ha ah

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama