Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 11 stycznia 2025 09:51
Reklama
Reklama
Reklama

Jak reklamują się politycy w mediach społecznościowych

Na końcówce kampanii obserwujemy natężenie aktywności poszczególnych komitetów w mediach społecznościowych, nieco inne rozłożenia akcentów narracji czy korekty wyboru odbiorców komunikatów, jednak mieszczą się one w ogólnych trendach. Najbogatsi – czyli Prawo i Sprawiedliwość i, ze sporą różnicą, Koalicja Obywatelska – wydają najwięcej na reklamę na platformach internetowych. Zaskakiwać może niska aktywność Konfederacji, ponieważ formacja ta kojarzy się z kierowaniem swoich komunikatów właśnie za pośrednictwem Internetu.
Kampania wyborcza na placu Ks. Barnima I w Gryfinie.

Komitety wyborcze skupiły się wokół narracji tożsamych z tymi, jakie są prezentowane również w mediach tradycyjnych czy na politycznych wiecach. Prawo i Sprawiedliwość wyraźnie przywiązała się do hasła „bezpieczeństwa”, rozumianego przede wszystkim w kategoriach obrony przed rzekomo zagrażającymi Polsce imigrantami. Wydaje się, że próbująca podważyć ten wizerunek opozycja, nie osiągnęła większego sukcesu. Możemy się również spodziewać, że nie wpłynie na to głośna sprawa podania się do dymisji wysokich dowódców Wojska Polskiego.

Mijającą kampanię cechuje duże skupienie się na konkurentach. Prawo i Sprawiedliwość poświęciło bardzo wiele przekazów Donaldowi Tuskowi, a partie opozycji skupiały się na partii rządzącej. Mniej uwagi poświęcono sprawom światopoglądowym: kwestie aborcji czy równego traktowania osób LGBT+ zeszły na dalszy plan, podobnie jak praworządność i edukacja.

KW Prawa i Sprawiedliwości pozostał liderem wydatków. W nowej fali badania obejmującej okres od 4 do 9 października 2023 komitet ten wydał około 1 mln 650 tys. zł (więcej o prawie 500 tys. zł niż w poprzedniej fali). Koalicja Obywatelska w tym czasie wydała 912 tys. zł, czyli o ponad 100 tys. mniej niż poprzednio.

Od początku kampanii do 9 października Prawo i Sprawiedliwość wydało na reklamy w serwisie Youtube ponad 4 mln zł, a wszystkie pozostałe komitety łącznie tylko 1,35 mln zł.

Strategie targetowania nie zmieniają się. Komitety stawiają przede wszystkim na większe segmenty (powyżej 100 tys.). Najwięcej reklam przeznaczonych do szerokich grup odbiorców emitują KW Prawo i Sprawiedliwość oraz KW Nowa Lewica. Tylko 10% reklam skierowano do grup liczących do 10 tys. użytkowników. Mikrotargetowanie często odnosi się do emisji generycznych reklam z tym samym przekazem, ale zmienioną nazwą miejscowości, do której są kierowane.

Wyraźnej zmianie uległa strategia Trzeciej Drogi na platformie Alphabet. Do początku października stawiali oni zdecydowanie na reklamy o mniejszym zasięgu geograficznym, ale pod koniec kampanii wyborczej uruchomili szerzej targetowane reklamy o większych zasięgach, których udział wzrósł z około 9% do około 40%.

Zaskakującym zainteresowaniem niemal wszystkich komitetów cieszy się okręg nr 24 (OKW z siedzibą w Białymstoku). Od dłuższego czasu względnie wysoki odsetek swoich reklam kierują do odbiorców w tym okręgu Koalicja Obywatelska, Konfederacja oraz Bezpartyjni Samorządowcy, a ostatnie dni przyniosły wyraźny wzrost aktywności kandydatów Prawa i Sprawiedliwości. 

Jeśli chodzi o dominujące tematy,  KW Prawa i Sprawiedliwości niezmiennie kładzie nacisk na bezpieczeństwo i gospodarkę, a unika ekologii i działań profrekwencyjnych. Intensyfikują się przekazy dotyczące referendum (platforma Meta).

Koalicja Obywatelska skupia się na sprawach społecznych i gospodarce, mocno też inwestuje w przekaz profrekwencyjny i zniechęcający do udziału w referendum (platforma Meta).

Konfederacja kpi z postulatów ekologicznych, reklamując podróże helikopterem Sławomira Mentzena jako wyzwanie dla „kapłanów walki z klimatem”. Konfederacja nawiązuje też do referendum i proponuje własną wersję pytań.

Coraz bardziej aktywizują się organizacje społeczne promujące referendum. Niestety istotne braki w strukturze danych na platformie Google utrudniają prawidłowe rozpoznanie i zaklasyfikowanie tego typu działań. 


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 13.10.2023 07:38
Reklamy są tylko dla niezdecydowanych. Konkretni i zdecydowani doskonale wiedzą że najlepszy wybór to ogrodowe pomidory spod osłon uprawiane lokalnie od zarania dziejów. Pyr pyr pyr! Zwyciężymy!!!

konewka 13.10.2023 09:36
Czyli dla co dziesiątego. Bardzo dużo niezdecydowanych.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama