-To zmienia wszystko. 50 lat na to czekałem, To dzieło mojego życia – powiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia w wywiadzie dla Gazety Wyborczej. Powiedział też, że to jego ostatnia kadencja (po 21 latach rządzenia).
Racja stanu, ale za unijne pieniądze
-Mojej świętej pamięci brat powiedział kiedyś, że Zachodnie Pomorze to polska racja stanu. To jedność naszego Państwa, jego siła (…), jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, można powiedzieć decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz Naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, poziomu kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli więcej na zachodzie Europy historycznego szczęścia niż my. Ten proces trwa – powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Świnoujściu. Wybudowanie tunelu ocenił jako wielki sukces obozu rządzącego.
– Wiem, że jedynymi, którzy mogą już powiedzieć, że się w tej sprawie, tym, przedsięwzięciu, tym wielkim, narodowym przedsięwzięciu zweryfikowali, jesteśmy my, bo nam się po prostu udaje. My nie musimy szukać pieniędzy gdzieś pod ziemią, my wiemy gdzie one są i wiemy, jak je wydawać dla Polski – powiedział Jarosław Kaczyński
Podczas uroczystości można było odnieść wrażenie jakby to PiS sfinansowało budowę. Nie wspomniano głównie dzięki jakim funduszom powstała budowla. Tunel kosztował prawie miliard złotych. Tymczasem Unia Europejska sfinansowała 85 proc. inwestycji, a 15-procent musiało pokryć Świnoujście.
Kto inny planował, kto inny budował
- To racja stanu wymuszała by każde miasto w Polsce miało stałe połączenie ze swoim krajem. To był temat wielu dyskusji. Najważniejsze, że dziś jest. Za chwilę będzie ukończona budowa drogi S3 łącząca Czechy z Polską i Świnoujściem, w trakcie jest modernizacja magistrali kolejowej. Ostatnie lata to działania realizacja dużych projektów infrastrukturalnych. Ostatnie dwie kadencje działalności rządu RP to dowód, że Świnoujście i Pomorze Zachodnie jest ważne nie tylko w deklaracjach ale w działaniu - mówi Halina Szymańska, radna Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z Prawa i Sprawiedliwości.
To jednak nie decyzja obecnego rządu, ale w 2014 r. marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz z PO wsparł 85-procentową unijną dotacją powstanie wartego 5,6 mln zł programu funkcjonalno-użytkowego (PFU). Wówczas był niezbędny do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę tunelu. Nabór wniosków miał miejsce za rządów PO-PSL (w 2015 r. Za rządów PiS rozpoczęła się budowa i dziś nastąpiła finalizacja – uroczyste otwarcie tunelu.
-Na ten dzień mieszkańcy Świnoujścia, regionu i Polski czekali długie lata. To prawdziwie europejski tunel, bo zbudowany dzięki funduszom unijnym i z budżetu gminy Świnoujście. Europejski, bo łączy transgraniczne Świnoujście z Polską. Europejski, bo dla Niemców droga do Ahlbecku przez Polskę będzie lepsza i szybsza. Zupełnie jak my przed laty, gdy do Wrocławia jeździliśmy przez Niemcy. To znak, jak rozwinęliśmy się od wejścia do UE. Mam wielką satysfakcję, że moja decyzja i dobrze pojmowany lobbing, ruszył z miejsca projekt i przyspieszył realizację. Dziękuję mieszkańcom za wsparcie. Dziękuję prezydentowi Świnoujścia Januszowi Żmurkiewiczowi, że dał się namówić aby wziąć sprawy w swoje ręce i wykorzystać fundusze UE od Urzędu Marszałkowskiego, opracować dokumentację. Dziękuję Elżbiecie Bieńkowskiej za wpisanie zadania do kontraktu terytorialnego jako kluczowego dla rozwoju Pomorza Zachodniego i Polski. Dziękuję za konkurs, który pozwolił na dofinansowanie tunelu. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się po zmianie władzy i rządu do dofinansowania tego projektu. Nie będę ich wymieniał, bo wszyscy oni chwalą się w taki sposób, jakby sami ten tunel wymyślili, sfinansowali i od zera zrealizowali. Gdy odjadą oficjele, Tunel Europejski zostanie w końcu oddany tym, którzy o niego wiele lat zabiegali - mieszkańcom Świnoujścia. Wielkie gratulacje! To dla mnie zaszczyt, że mogłem dołożyć cegiełkę do jego powstania - skomentował na fanpejdżu marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
O samym tunelu
Tunel, który połączył Świnoujście z resztą Polski, jest ogromną korzyścią dla mieszkańców i turystów. Zamiast korzystać z promów, które były zależne od warunków pogodowych i często prowadziły do problemów komunikacyjnych, teraz będzie możliwy szybki i bezpieczny przejazd tunelem o długości prawie 1800 m.
W tunelu znajduje się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, a obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Bezpieczeństwo jest monitorowane przez system odcinkowego pomiaru prędkości.
Nowa infrastruktura zapewni wydajne połączenie między obiema wyspami bez względu na warunki atmosferyczne, co będzie ogromnym udogodnieniem dla mieszkańców Świnoujścia i przyczyni się do poprawy ruchu turystycznego w sezonie wakacyjnym. Warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w tunelu.
Napisz komentarz
Komentarze