Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 23:24
Reklama
Reklama

O sfinansowaniu tunelu przez Unię Europejską PiS ani się nie zająknął

Tunel w Świnoujściu został dziś 30 czerwca 2023 r. otwarty. Wyspa Uznam i duża część Świnoujścia na tej wyspie są teraz dostępne bez promu. Politycy próbują zmienić kontekst, a przecież 85 proc. inwestycji powstało za unijne pieniądze. Resztę dał samorząd, a nie rząd.
O sfinansowaniu tunelu przez Unię Europejską PiS ani się nie zająknął
Ćwiczenia służb w tunelu.

Autor: A.R.

-To zmienia wszystko. 50 lat na to czekałem, To dzieło mojego życia – powiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia w wywiadzie dla Gazety Wyborczej. Powiedział też, że to jego ostatnia kadencja (po 21 latach rządzenia).

Racja stanu, ale za unijne pieniądze

-Mojej świętej pamięci brat powiedział kiedyś, że Zachodnie Pomorze to polska racja stanu. To jedność naszego Państwa, jego siła (…), jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, można powiedzieć decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz Naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, poziomu kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli więcej na zachodzie Europy historycznego szczęścia niż my. Ten proces trwa – powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Świnoujściu. Wybudowanie tunelu ocenił jako wielki sukces obozu rządzącego.

– Wiem, że jedynymi, którzy mogą już powiedzieć, że się w tej sprawie, tym, przedsięwzięciu, tym wielkim, narodowym przedsięwzięciu zweryfikowali, jesteśmy my, bo nam się po prostu udaje. My nie musimy szukać pieniędzy gdzieś pod ziemią, my wiemy gdzie one są i wiemy, jak je wydawać dla Polski – powiedział Jarosław Kaczyński

Podczas uroczystości można było odnieść wrażenie jakby to PiS sfinansowało budowę. Nie wspomniano głównie dzięki jakim funduszom powstała budowla. Tunel kosztował prawie miliard złotych. Tymczasem Unia Europejska sfinansowała 85 proc. inwestycji, a 15-procent musiało pokryć Świnoujście.

Kto inny planował, kto inny budował

- To racja stanu wymuszała by każde miasto w Polsce miało stałe połączenie ze swoim krajem. To był temat wielu dyskusji. Najważniejsze, że dziś jest. Za chwilę będzie ukończona budowa drogi S3 łącząca Czechy z Polską i Świnoujściem, w trakcie jest modernizacja magistrali kolejowej. Ostatnie lata to działania realizacja dużych projektów infrastrukturalnych. Ostatnie dwie kadencje działalności rządu RP to dowód, że Świnoujście i Pomorze Zachodnie jest ważne nie tylko w deklaracjach ale w działaniu - mówi Halina Szymańska, radna Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z Prawa i Sprawiedliwości. 

To jednak nie decyzja obecnego rządu, ale w 2014 r. marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz z PO wsparł 85-procentową unijną dotacją powstanie wartego 5,6 mln zł programu funkcjonalno-użytkowego (PFU). Wówczas był niezbędny do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę tunelu. Nabór wniosków miał miejsce za rządów PO-PSL (w 2015 r. Za rządów PiS rozpoczęła się budowa i dziś nastąpiła finalizacja – uroczyste otwarcie tunelu.  

-Na ten dzień mieszkańcy Świnoujścia, regionu i Polski czekali długie lata. To prawdziwie europejski tunel, bo zbudowany dzięki funduszom unijnym i z budżetu gminy Świnoujście. Europejski, bo łączy transgraniczne Świnoujście z Polską. Europejski, bo dla Niemców droga do Ahlbecku przez Polskę będzie lepsza i szybsza. Zupełnie jak my przed laty, gdy do Wrocławia jeździliśmy przez Niemcy. To znak, jak rozwinęliśmy się od wejścia do UE. Mam wielką satysfakcję, że moja decyzja i dobrze pojmowany lobbing, ruszył z miejsca projekt i przyspieszył realizację. Dziękuję mieszkańcom za wsparcie. Dziękuję prezydentowi Świnoujścia Januszowi Żmurkiewiczowi, że dał się namówić aby wziąć sprawy w swoje ręce i wykorzystać fundusze UE od Urzędu Marszałkowskiego, opracować dokumentację. Dziękuję Elżbiecie Bieńkowskiej za wpisanie zadania do kontraktu terytorialnego jako kluczowego dla rozwoju Pomorza Zachodniego i Polski. Dziękuję za konkurs, który pozwolił na dofinansowanie tunelu. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się po zmianie władzy i rządu do dofinansowania tego projektu. Nie będę ich wymieniał, bo wszyscy oni chwalą się w taki sposób, jakby sami ten tunel wymyślili, sfinansowali i od zera zrealizowali. Gdy odjadą oficjele, Tunel Europejski zostanie w końcu oddany tym, którzy o niego wiele lat zabiegali - mieszkańcom Świnoujścia. Wielkie gratulacje! To dla mnie zaszczyt, że mogłem dołożyć cegiełkę do jego powstania - skomentował na fanpejdżu marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

O samym tunelu

Tunel, który połączył Świnoujście z resztą Polski, jest ogromną korzyścią dla mieszkańców i turystów. Zamiast korzystać z promów, które były zależne od warunków pogodowych i często prowadziły do problemów komunikacyjnych, teraz będzie możliwy szybki i bezpieczny przejazd tunelem o długości prawie 1800 m

W tunelu znajduje się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, a obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Bezpieczeństwo jest monitorowane przez system odcinkowego pomiaru prędkości. 

Nowa infrastruktura zapewni wydajne połączenie między obiema wyspami bez względu na warunki atmosferyczne, co będzie ogromnym udogodnieniem dla mieszkańców Świnoujścia i przyczyni się do poprawy ruchu turystycznego w sezonie wakacyjnym. Warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w tunelu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mieszkaniec 23.10.2023 22:43
Komentarz usunięty

radio Erewań 16.07.2023 18:19
Jak z radia Erewań w starym kawale - pisowska propaganda mówi, że rozdali samochody w Świnoujściu - a okazuje się, że ukradli rowery w Międzyzdrojach - ale "poza tym, wszystko się zgadza"... Trudno przełknąć, że inwestycja sfinansowana z pieniędzy samorządu i unijnych...

Renata Manikowska 17.07.2023 02:26
Jeszcze raz - nie było by tej inwestycji, gdyby nie PiS. Poza tym - pieniądze unijne, są nasze i nikt nam łaski nie zrobił, że dano dotację na budowę tunelu. A jak byś uważnie przeczytał to co wkleiłam, to byś zobaczył, jak naprawdę z tą budową było. Portal, który prostuje fejki, nie jest powiązany z rządem.

do propagandzistki Reni 17.07.2023 16:25
Rząd też łaski nie robi, bo to nie partyjne pieniądze a nasze - a ty propagandzistko zapominasz, że to są nasze pieniądze a nie "rządowe" - gdyby PiS tu kręcił powstałby tunel bez wyjazdu - jak przekopem Mierzei bez dotarcia do portu... A pieniądze dała Unia i samorząd - i to samorządy - wojewódzki i miejski pracowały na ten sukces - nie rząd, który wydawał tylko kolejne "dokumenty, plany i zamierzenia"...

Renata Manikowska 16.07.2023 16:50
https://konkret24.tvn24.pl/polska/spor-o-tunel-w-swinoujsciu-co-zrobily-kolejne-rzady-7139907 Spór o tunel w Świnoujściu. Co zrobiły kolejne rządy 1. Inwestycję rozpoczęła koalicja PiS-Samoobrona-LPR. 2. Rok 2006: w rezerwie celowej na rok 2007 zabezpieczono 2 mln zł na sporządzenie studium wykonalności tunelu w Świnoujściu. 3. Rok 2007. Jarosław Kaczyński podczas wizyty w Świnoujściu zapowiedział: "W końcu zostanie wybudowany tutaj tunel. Tunel, który raz na zawsze tą trudną dla mieszkańców Świnoujścia - także Wolina i w ogóle tych okolic - sprawę rozwiąże". W sierpniu tegoż roku, pojawił się projekt "Budowa stałego połączenia - tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu" na ogłoszonej przez minister rozwoju regionalnego Grażynę Gęsicką liście unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wcześniej zgodziła się na to Rada Ministrów. W październiku prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz w imieniu GDDKiA Lech Bartnik podpisali umowę w sprawie studium wykonalności. NASTĄPIŁA ZMIANA WŁADZY. 1. Październik 2008: podpisano preumowę pomiędzy GDDKiA a Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie zadania ze środków Unii Europejskiej. 2. Czerwiec 2010: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - to tzw. decyzja środowiskowa. 3. Październik 2010: podczas wizyty na budowie Gazoportu w Świnoujściu premier Donald Tusk informuje, że na razie stan finansów państwa uniemożliwia budowę tunelu łączącego Świnoujście ze stałym lądem. "Ta ponad miliardowa inwestycja w czasie kryzysu finansowego, kiedy szuka się oszczędności, przekracza dziś nasze możliwości, jeśli chodzi o dzisiaj" - powiedział. Dodał, że rząd będzie szukał dla tej inwestycji "środków z nowej perspektywy unijnej". "Nie odkładamy tego 'ad acta', ale z całą pewnością trochę czasu będzie musiało upłynąć, zanim ta inwestycja ruszy" - ocenił. 4. W rozmowie z PAP, ówczesny rzecznik prezydenta Świnoujścia R. Karelus - "Od 2009 roku posiadamy wszystkie dokumenty niezbędne do rozpoczęcia inwestycji. Brakuje tylko decyzji rządu o rozpoczęciu jej realizacji". 5. Luty 2011: Rada Ministrów przyjęła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Budowa tunelu pod Świną została ujęta na liście zadań, których realizacja ma się rozpocząć po 2013 roku. 6. Marzec 2011: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wykreśliło inwestycję z listy tzw. projektów kluczowych programu "Infrastruktura i Środowisko". DRUGI RZĄD PO-PSL. 1. Październik 2013: Ministerstwo Transportu zapowiedziało, że projekt przejazdu pod Świną nie będzie uwzględniony w najbliższych planach budżetowych. 2. Wrzesień 2014: podpisano umowę między władzami miasta i województwa zachodniopomorskiego na prace przygotowawcze związane z budową tunelu. Pieniądze pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ) na lata 2007-2013. Całkowity koszt przygotowania dokumentacji to 5,6 mln zł, w tym unijne wsparcie - 4,7 mln zł. Za te pieniądze miano przygotować program funkcjonalno-użytkowy, niezbędny do ubiegania się o przyznanie dofinansowania ze środków unijnych na budowę stałego połączenia. Pierwszy rząd Zjednoczonej Prawicy: 2015-2019 1. Marzec 2016: gotowy był "Program funkcjonalno-użytkowy dla zadania: Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu". 2. Kwiecień 2016: podpisano aneks do porozumienia z 2007 roku na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Dokument umożliwiał rozpisanie pierwszego przetargu na realizację przedsięwzięcia. 3. Kwiecień 2017: prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol podpisali umowę na dofinansowanie ze środków unijnych budowy tunelu pod Świną. 4. Grudzień 2017: w swoim expose premier Matesz Morawiecki zapowiedział: "Budowa tunelu łączącego Świnoujście z Polską, ten z dawna oczekiwany projekt - też go zrobimy". 5. Wrzesień 2018: odbyło się uroczyste podpisanie nowej umowy na budowę. Tym razem z konsorcjum, na którego czele stoi firma Porr SA. "Będziemy pilnować każdego dnia, żeby za cztery lata tunel został rzeczywiście otwarty" - zapewniał premier Mateusz Morawiecki. Drugi rząd Zjednoczonej Prawicy: od 2019 roku 1. Marzec 2021: rozpoczęto drążenie tunelu maszyną zwaną "kretem". 2. Wrzesień 2021: zakończono drążenie tunelu. 3. 23 maja na Twitterze szczeciński oddział GDDKiA opublikował zdjęcia z placu budowy i zakomunikował: "#TunelŚwinoujście ma już w pełni wykonane oznakowanie poziome. Trwają prace wykończeniowe i testy poszczególnych urządzeń oraz systemów, w tym też sieci hydrantowej. Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym w jej imieniu rządowa agencja - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum ze spółką Porr SA jako liderem. W listopadzie 2022 roku prezydent Świnoujścia zwrócił się do ministra infrastruktury o wsparcie miasta środkami budżetu państwa na budowę tunelu pod Świną. Chodziło o 38 mln zł. Dop. mój - Pieniądze te miasto otrzyma, jest już deklaracja rządowa. Będzie to niewielki wkład finansowy ze strony państwa, ale jednak.

radio Erewań 16.07.2023 18:21
propaganda - uważasz, że jak przepiszesz milion słów, to jak w radiu Erewań zagłuszysz prawdę - że tunel z pieniędzy unijnych i samorządowych?

Renata Manikowska 17.07.2023 02:22
Wykazuję, że nie jest tak, jak podano w artykule. Owszem tunel powstał ze środków samorządowych; nota bene - państwo nieco dołożyło, najpierw na początku budowy, a następnie na koniec. Jednak nie to jest ważne, ale to, że bez obecnego rządu, a konkretnie europosła Brudzińskiego, tego tunelu by nie było. Wyraźnie mówi o tym prezydent Świnoujścia. Fatalnie się wpisuje dłuższe teksty, są mało przejrzyste.

do propagandzistki Reni 17.07.2023 16:28
skąd wiesz, że by nie było, jak pieniądze były załatwione już dawno - i to samorządowe i unijne? I nazywasz "trochę", bo dali dwa miliony przy takich inwestycjach? Sprawa jest prosta - to inwestycja z pieniędzy unijnych i samorządowych. A to, że rząd nie przeszkadzał, nie chciał niszczyć (jak blokowanie rozbudowy portu lotniczego Modlin na przykład) - to nie zasługa...

Renata Manikowska 16.07.2023 16:43
Komu naprawdę zawdzięczamy tunel w Świnoujściu? Niezwykły sojusz dwóch polityków Czyim sukcesem jest tunel? To zależy, kogo się spytać. Miłośnicy PiS wskażą Jarosława Kaczyńskiego. Ci z opozycji powiedzą, że przecież pieniądze pochodzą z Unii, a nie z budżetu krajowego Nie można zaprzeczyć – inwestycji by pewnie nie było, gdyby nie środki unijne. Faktem jest też, że Donald Tusk nie chciał dać zielonego światła na ten projekt Tak naprawdę tunel powstał ze względu na specyficzny sojusz dwóch polityków. Jednego z nich zna niemal każdy Polak. Drugi jest niemal zupełnie nieznany na ogólnopolskiej scenie Jeśli jest ktoś, kogo można nazwać "ojcem" tej inwestycji, to jest to Janusz Żmurkiewicz. Nigdy nie ukrywał, że budowa tunelu jest dla niego priorytetem. Nie udało mu się przekonywać jednak kolejnych rządów. 13 lat temu Donald Tusk, ówczesny premier, mówił wprost, że inwestycja jest zwyczajnie zbyt droga jak na kryzysowe czasy. Żmurkiewiczowi udało się przekonać władze centralne do zielonego światła dopiero za czasów PiS, gdy ta partia przejęła władzę w 2015 r. Potem Warszawie udało się pozyskać środki na budowę w Brukseli. Dlaczego Żmurkiewiczowi udało się z PiS, a nie udało się z PO? Żmurkiewicz przekonał PiS w dużej mierze dlatego, że miał dobre relacje z Joachimem Brudzińskim, zachodniopomorskim "baronem" tej partii. Znanego europosła można więc uznać za drugiego "ojca" tunelu. Swoją drogą, trochę szkoda, że tunel w Świnoujściu spowodował kolejną polityczną wojenkę. Teoretycznie mógłby być to projekt, który połączy niemal wszystkich Polaków. Bo w końcu to inwestycja w "platformerski" okręg, w miasto z post-SLD-owskim prezydentem, o której zdecydował PiS, a wykonywana jest za unijne pieniądze. Tak przełamującej partyjne łatki inwestycji w Polsce naprawdę już dawno temu nie było. https://businessinsider.com.pl/gospodarka/komu-naprawde-zawdzieczamy-tunel-w-swinoujsciu-niezwykly-sojusz-dwoch-politykow/dfjrmkz

Ronald R 11.07.2023 15:36
Przejscie pieniedzy przez panstwo lub unie powoduje zawsze znikniecie przynajmniej 30% kapitalu. Wplacilismy 100 zl, dostalismy 70 zl (swoich pieniedzy). Magic, publicznosc szaleje.

i
odpowiadam Wołodii "Ronaldowi" 11.07.2023 18:32
Ruski trollu u nas w Europie nie płacimy bakszyszu jak u was.

*** 11.07.2023 08:11
Rok 2014• Zarobki prezesa Orlenu Jacka Krawca: 3 mln zł • Bilans Orlenu: strata 4,5 mld zł Rok 2022• Zarobki prezesa Orlenu Daniela Obajtka: 1,4 mln zł • Bilans Orlenu: zysk 33,5 mld zł Dwa razy niższe zarobki za PiS, gigantycznie większe zyski i sukcesy ekonomiczne niż za PO-PSL.

***** 11.07.2023 19:17
taa - tylko jeszcze cenę paliw porównaj - bo jak ściąga haracz z polskich kierowców, to nic dziwnego, że mu rośnie. I w dodatku ile tłustych kotów siedzi na stołkach mniejszych... To jak z rządem - rzecznik PiS nie wiedział, od jakich spraw jest jeden z ministrów... Tylu ich jest...

do Berlina 10.07.2023 10:38
Jaka Unia , to są nasze PIENIĄDZE !!!

kanieczno troll... 10.07.2023 11:16
da, durak, potomu, czto my jewropejcy, a ty niet...

nieJa 08.07.2023 17:23
zachowanie kaczora żenujące.Przecież unia i miasto to sfinansowało a oni swoje. Tak samo z relokacją uchodżców;Unia ,że polski nie dotyczy ,a kaczor nie pozwolimy .Jakiś obłęd czy co?

Robal 01.07.2023 22:29
Jakby to przemówienie palnął prezydent Świnoujścia to byłby pełen szacun! Ale ten stek bzdur i kłamstw ? Jedyne co prawda to gdzie jest kasa- w UE lub drukarni glapinskiego

Uwaga 01.07.2023 18:00
Na wschodzie widzimy Grupę Wagnera, która ma przemieścić się na Białoruś, a na zachodzie działa Grupa Webera

i
hahah 01.07.2023 18:08
Cytat kłamcy-recydwywisty mateusza Morawieckiego.

Szok 01.07.2023 20:49
Jaki cytat,na kamerach jest sWabbwebEr jak mowi o obaleniu rzadu to jest demokracja

fg 10.07.2023 12:08
A po srodku pelno moronow biega.

Sauron 01.07.2023 17:19
to tym bardziej cieszy że 85% inwestycji była sfinansowana z UE, bo zawsze jest lepiej wydać środki Unijne niż płacić z własnej kieszeni. Tylko najpierw trzeba umieć pozyskać takie środki z UE, z czym nasz rząd sobie świetnie poradził. Dlaczego wcześńiej postkomuna SLD, PO, PSL nie potrafili pozyskać takich środków z UE na budowę tunelu? Jak myślisz, nie potrafili z racji braku kompetencji czy z racji tego że nie chcieli ich pozykać aby w Polsce przeprowadzać taki projekt

i
do trolla analfabety 01.07.2023 18:09
Debilu Sauronie czytałeś artykuł. TAm właśnie napisali, że pieniądze pozyskało PO.

Oli 01.07.2023 14:51
Tyle Polska wpłaca do unijnej kasy, że można powiedzieć że tunel powstał za nasze, z Polaków podatków pieniądze. Nie z unii. Brawo PiS za skuteczność wyciągania naszej kasy z unii.

i
tak, ale... 01.07.2023 15:22
Wpłacamy, ale dużo więcej wypłacami. Mówiąc szczerze za nasze krajowe podatki nie byłoby nas na to stać.

Bodzio 01.07.2023 12:38
Trzeba przyznać że PIS jest SKUTECZNY i nie chodzi tutaj o pieniądze tylko o postawienie celów, które konsekwentnie się realizuje.

i
logika 01.07.2023 13:58
Ale przecież bez pieniędzy załatwionych przez poprzedników nie byłoby realizacji.

Hehehe 01.07.2023 17:21
Jakich pienedzy te Zakopane w zakopanym?

ryba 02.07.2023 12:58
taa, jest bardzo skuteczny - najlepiej poradził sobie np z problemem lasów- po prostu je wyciął i po problemie.

ff 10.07.2023 12:10
PISS

Bodzio 01.07.2023 12:32
Lewacy już krytykują , że 85% kosztów pokryły fundusze europejskie. Dlaczego nie było tych funduszy w czasach rządów PO: "PINIENDZY NIE MA I NIE BENDZIE"? Bo nie wydawano pieniędzy, które można było rozkraść.

i
logika 01.07.2023 13:59
Bodzio ty jesteś półanalfabeta czy idiota? Przecieć właśnie pieniądze były załatwione za czasów rządów PO.

Hahahahahahha 01.07.2023 14:31
Hahahaha hahahahaha hahahahahhahahaha

ryba 01.07.2023 15:59
oba te określenia sa trafne jeśli chodzi o tego trola

prawda o trollu 01.07.2023 17:54
bodia nie panimajet...

turysta weekendowy 01.07.2023 09:11
Zmieniam kierunek destynacji i już nie będę jeździł do zatłoczonego Świnoujścia.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama