Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 16:34
Reklama dotacje rpo
Reklama

Inpost upiera się wbrew polszczyźnie. Wojna o słowo paczkomat

InPost - znana firma kurierska - próbuje wprowadzać do polszczyzny zmiany językowe. Nakłania nas, aby wbrew polszczyźnie, nie odmieniać nazwy ich urządzeń. Jak to jest komntowane?

Przyjęło się już, że każde urządzenie, w którym można nadać lub odebrać przesyłkę, nazywa się po prostu „paczkomatem”. Ale to nazwa zarezerwowana dla firmy InPost, która jako pierwsza wprowadziła taką usługę. Dlatego inne przedsiębiorstwa – jak Allegro czy Poczta Polska – swoje urządzenia nazywają inaczej.

Sami tę nazwę odmieniają

Teraz okazuje się, że InPost poszedł jeszcze dalej w sprawie paczkomatów. Firma rozsyła maile do swoich kontrahentów, w których tłumaczy, że „paczkomat” jest znakiem towarowym i jednocześnie prosi, żeby nie odmieniać tego rzeczownika przez przypadki, mimo że to zasada obowiązująca w polskiej gramatyce. A już na pewno nie powinno się używać tej nazwy w przypadku urządzeń konkurencyjnych firm kurierskich.

„Takie podejście może dziwić. Firma sama w swojej komunikacji posługiwała się i nadal posługuje odmienionym słowem Paczkomat, np. w swoim własnych postach na Twitterze. Poza tym na pewno nie raz i nie dwa dostaliście wiadomość, że paczka została umieszczona w... Paczkomacie. To pokazuje, jak niekonsekwentny jest InPost” – żartuje telepolis.pl. 

Adidasy to buty sportowe, paczkomaty to... No właśnie, co?

– Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®) – taką informację mieli otrzymać pracownicy InPost.

„Jasne, Paczkomat jest znakiem towarowym, który należy do firmy InPost. Jednak w mowie potocznej przyjęło się używać tego określenia wobec wszystkich podobnych maszyn z przesyłkami. To dokładnie ta sama kwestia, co z adidasami. W teorii są to buty marki Adidas, ale w praktyce wszyscy nazywaliśmy i nadal często nazywamy tak wszystkie buty sportowe” – dodaje telepolis.pl.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Dorota 14.02.2023 13:20
Wbrew polszczyźnie jest mowienie w ukrainie zamiast na ukrainie

i
no tak 14.02.2023 13:23
Tylko ruskie trolle o pseudonimie Dorota tak twierdzą

patom paszła W rassiju 14.02.2023 14:22
Dlaczego tak uważasz, trollico? Jak się mówi o innych krajach? W danym kraju, czy "na" danym kraju? Mylisz określenia krain geograficznych i państw. Podobnie jak jadę NA Pomorze Zachodnie ale W WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE - bo jedno oznacza krainę, drugie oznacza jednostkę administracyjną... Poniała?

i
taka historia 13.02.2023 21:45
Swój znak towarowy skutecznie ochronił jednak E. Wedel, dzięki czemu "Ptasie Mleczko" to deser wyłącznie receptury przedsiębiorstwa cukierniczego z warszawskiej Pragi. Na podobny rozwój wypadków liczy także InPost. Jeśli produkt używany przez jakieś przedsiębiorstwo stanie się na tyle popularny, że wejdzie do powszechnego użycia, dana firma traci w konsekwencji prawo do stosowania go na wyłączność. Tak było np. z żyletką, którą początkowo nazywało tylko produkty Gillette.

i
jednak 13.02.2023 23:35
Czyli na dwoje babka wróżyła.

taka prawda 13.02.2023 23:56
taa - tylko że spadkobiercy Wedla też nie mogli produkować - bo znak należący do ich dziadka zabrali w PRL a potem sprzedano wielokrotnie...

a bokobrody to pekaesy:):):) 13.02.2023 18:33
ksero to też kiedyś była nazwa firmowa - i co? paczkomaty to urządzenia - podobnie jak biletomaty, jajomaty (tak tak - w Gryfinie jeden jest!!!) i inne maszyny działające podobnie do urządzeń vendingowych - czyli automatów sprzedażowych, jak je by można nazwać...

Nick 13.02.2023 15:01
Komentarz usunięty

i
tyle 13.02.2023 13:15
Nie słuchajcie głupot InPost'a!

Jerzy 13.02.2023 16:03
Mowy polskiej się uczyć, głupot nie tuczyć. Rynek odstąpić, Pocztą zastąpić. Z miejsc paczkomat'y zawijać, usługi pocztex'u rozwijać.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklamadotacje rpo
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama