W ostatnim czasie wiele (konkretnie 7) połączeń Gryfino - Szczecin i Szczecin - Gryfino po prostu zniknęło. Na trasie pojawiło się więcej węglarek, a mniej pociągów pasażerskich. Ale nie gdzie indziej, a w Urzędzie Miasta i Gminy w Gryfinie obiecywano nowy przystanek kolejowy w Gryfinie! Kolej metropolitarna miała rozwiązać wiele problemów. A w praktyce jest coraz gorzej z dojazdami. W tym roku zlikwidowano wiele kursów autobusów „jedynek”.
-Ojcem chrzestnym tego bałaganu jest nie kto inny jak Sawaryn. Przecież to jego decyzja rozpoczęła domino likwidowanych środków transportu – ocenia krótko internauta Sebastian.
Zaburzony krwiobieg powiatu gryfińskiego
Wygląda na to, jakby władze samorządu wojewódzkiego, powiatowego i gminnego zapomniały, że komunikacja też funkcjonuje w formule solidarności społecznej. To powinno oznaczać wspieranie i zapewnianie swobody przemieszczania się do pracy, do szkoły, do lekarza, czy po prostu po zakupy. Autobusy PKS, ale i prywatne oraz kolej Nadodrzanka stanowią krwiobieg powiatu gryfińskiego.
Zaburzenia ruchu autobusów i pociągów zależne są od polityki, zarówno światowej (kryzys energetyczny), krajowej, jak i lokalnej. Władze naszego kraju zaczęły sprowadzać węgiel statkami, który nagle trzeba było przewieźć w głąb kraju. Pociągi towarowe wymusiły ograniczenia liczby kursów pasażerskich.
Tymczasem Mieczysław Sawaryn postanowił połączyć kwestię podwyżek podatków z „darmowymi” kursami autobusów. Przez wiele miesięcy prowadził polityczną grę osłabiającą postrzeganie publicznego transportu. Ostatecznie się z tego wycofał, ale niezadowolenie pozostaje. Prawdopodobnie nieodpłatne autobusy z gminy Gryfino będą dojeżdżały do stacji Szczecin Zdroje, a nie do dworca Szczecin Główny.
Koszmar komunikacyjny prowadzi do wykluczenia komunikacyjnego
Na wzmożone zainteresowanie pociągami wpływają kwestie ekonomiczne. Kolej to energia elektryczna, która jest coraz droższa…
Ludzie muszą jednak dojeżdżać do pracy czy do szkoły, a mają coraz trudniej.
-Koszmar komunikacyjny, prowadzący do powolnego wykluczenia komunikacyjnego naszej gminy, zaczął się powoli. Na początku kompletne zniszczenie dotychczasowego wypracowanego rozkładu jazdy autobusu. Została wycięta z rozkładu znacząca ilość kursów, ponadto zlikwidowano wszystkie ulgi i podwyższono cenę biletu - ocenia uczeń dojeżdżający z Gryfina do Szczecina.
Kursy autobusów mogą wynikać z nieporozumień. Ludzie chcą o tym rozmawiać, a nie bardzo jest na to czas i miejsce.
-Panie Sawaryn, zamiast politycznych wystąpień na zebraniach wiejskich aby zmusić do głosowania radnych, wystarczyło porozmawiać z ludźmi jakie kursy są potrzebne. Polityczny lans zamiast zrozumienia problemów zwykłych mieszkańców - pisze internauta o nicku Sarbi.
Polregio też nie podobało się pasażerom nie tylko z gminy Gryfino.
-Nie wiem kto ustalał teraz nowy rozkład jazdy Polregio. Żeby dojechać na 8.00 do szkoły czy pracy, albo chociażby do lekarza, trzeba wyjechać o 6.24. Do 10.12 nie będzie żadnego pociągu około godziny 7.00 - pisała internautka o nicku Pasażerka.
Tymczasem teraz pociągi z Gryfina do Szczecina są rano o 4.25, 5.17, 6.05, 6.33, 7.11, 8.31 i 9.38.
W góry łatwiej, ale nie do stolicy czy wschodniej granicy
Polregio w niektórych aspektach się wzmacnia. Od 22 grudnia 2022 r. pociągiem dojedziemy do Zakopanego. Jednak nie bezpośrednio z naszego powiatu z Gryfina, Widuchowej, Chojny czy Mieszkowic. W okresie zimowym będą połączenia dalekobieżne m.in. ze Szczecina, z Trójmiasta, z Warszawy oraz inne połączenia regionalne. Na kolejowej zakopiance dodatkowy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki. W tamtym regionie na trasie przebudowano już blisko 30 stacji i przystanków.
Dodatkowo na modernizowanych liniach m.in. Poznań – Szczecin czy Kraków - Zakopane zwiększyła się liczba dostępnych dla wszystkich stacji i przystanków.
Ale jak dojechać do Krakowa, czy na granicę z Ukrainą, jak nie ma już Przemyślanina (najdłużej linii kolejowej w Polsce) przez Gryfino, tylko przez Stargard?
Ale z Gryfina do Warszawy nie ma już trzech pociągów. Jest jeden, i to w nocy!
Napisz komentarz
Komentarze