Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 01:30
Reklama
Reklama

Piesi pasach? Trwa spór, czy zaostrzone przepisy pomogły im czy nie

Czy zaostrzone przepisy mające skuteczniej chronić pieszych działają? To zależy to od tego, jakie dane zestawi się ze sobą.
Piesi pasach? Trwa spór, czy zaostrzone przepisy pomogły im czy nie

Autor: iStock

W niedzielę 6 listopada 73-letni mężczyzna przechodził przez pasy na jezdni w Gdyni. W pewnym momencie w pieszego uderzył osobowy seat. Kierowca zatrzymał się kilkanaście metrów dalej, ale zaraz odjechał. Świadkowie próbowali dogonić auto, ale się nie udało.

Kilka godzin później i 20 km dalej policja odnalazła auto i kierowcę. Samochód prowadził 34-latek. W chwili zatrzymania był pijany.
Niestety potrącony senior zmarł w szpitalu.

Osoba na pasach ma bezwzględne pierwszeństwo

Od połowy 2021 roku piesi są pod specjalną ochroną. W myśl wprowadzonych wówczas przepisów osoba znajdująca się na przejściu ma bezwzględne pierwszeństwo, a kiedy się do niego zbliża, kierowca musi zwolnić i zachować szczególną ostrożność.

We wrześniu tego roku weszły w życie nowe przypisy pozwalające pieszemu przejść jezdnię w niemal dowolnym miejscu, jeżeli w pobliżu nie ma pasów. Musi przy tym ustąpić jednak pierwszeństwa samochodom, a jeżeli jest to droga dla rowerów, to także rowerzystom.

Czy wszystkie te zmiany działają i pieszych na pasach ginie mniej? Właśnie trwa na ten temat dyskusja. Chodzi o liczby i statystyki. Część analityków uważa, że nie widać poprawy, a wręcz sytuacja się pogorszyła.

Od 1 stycznia do 27 września tego roku na przejściach dla pieszych zanotowano:

  • 1598 wypadków,

  • 96 ofiar śmiertelnych wśród pieszych,

  • 943 rannych pieszych.

W tym samym okresie 2021 r. te dane wyglądały następująco:

  • 1320 wypadków,
  • 83 ofiary śmiertelne wśród pieszych,

  • 1280 rannych pieszych.

Na podstawie tych danych Interia wyciąga następujące wnioski: odnotowano wzrost liczby wypadków na przejściach o 38 proc., liczby zabitych w wypadkach na przejściach o 33 proc., liczby rannych w wypadkach na przejściach o 39 proc.

Słowem, nowe przepisy nie działają.

Trzeba porównywać ze sobą inne lata

Ale tę analizę obciążąją błędy, na które zwraca uwagę serwis brd24.pl. Otóż najnowsze dane są porównywane z 2021 rokiem, a nawet z 2020. A to były lata covidowe, kiedy ruch samochodowy był znacznie mniejszy. Wskazywało na to również Najwyższa Izba Kontroli, analizując stan bezpieczeństwa na polskich drogach, a GDDKiA wiosną 2020 r. podliczyła, że: 

"Od 25 proc. w dni powszednie do 55 proc. w niedzielę – o tyle zmalał ruch na drogach krajowych pomiędzy 16 a 22 marca w porównaniu do początku tego miesiąca. Takie dane płyną ze stanowisk automatycznego pomiaru ruch".

Właśnie na pandemiczne czasy w kontekście pieszych zwraca uwagę brd24.pl.

"Najlepszą dostępną dziś miarą powinna być zatem średnia liczba ofiar śmiertelnych na przejściach dla pieszych w latach poprzedzających pandemię. W latach 2016-2019 na przejściach dla pieszych w okresach styczeń-maj ginęło w Polsce średnio 91 osób" – czytamy.

Oznacza to, że przed pandemią koronawirusa w Polsce ginęło na pasach średnio 91 osób w wypadkach, a po zmianie prawa jest 60 takich przypadków. A zatem mamy spadek o 34 proc.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Eric Jones 08.11.2022 20:51
Komentarz zablokowany

k., 08.11.2022 10:43
Wszyscy sobie wycierają mordy ekologią i niską emisyjnością - a mi po wprowadzeniu nowych przepisów średnie zużycie paliwa wzrosło o ponad litr/100km. Ale trudno żeby było inaczej skoro co chwilę trzeba się zatrzymywać i ruszać od nowa. Gdzie ci wszyscy ekolodzy, którzy chcą nam zakazać jedzenia mięsa bo hodowla trzody emituje CO2?

absurd 08.11.2022 23:17
To nie jeździj - uważasz, że powinni zrobić autostrady przez miasta i wsie a piesi powinni na linach nad ulicami się przerzucać?

5 09.11.2022 14:38
piesi niech chodzą po chodnikach i przejsciach dla pieszych - upewniajac sie ze moga bezpiecznie przejsc. tylko tyle i az tyle. A nie ze wszyscy naokolo muszą wokół nich skakać

analogia 09.11.2022 22:43
Kierowcy mają jeździć po jezdniach i uważać na przejściach na pieszych - tylko tyle i aż tyle. A NIE ŻE WSZYSCY MAJĄ NAOKOŁO WOKÓŁ NICH SKAKAĆ...

wyborca 09.11.2022 06:53
Ekologa nie jest ochroną środowiska

qe 09.11.2022 17:18
Chca nam zakazac. A to ekolodzy. Od kiedy to Polakom mozna bylo cos zakazac?

hmmm 08.11.2022 01:18
Przykład konkretny podany w artykule - pijany bandyta rozjechał człowieka i pojechał dalej. Komentarze: "przepisy są do kitu, bo pieszy nie musi uważać" - no pewnie, tylko jeśli każdego kierowca miałby być traktowany jak potencjalny morderca i pijak - to jak powinni poruszać się inni kierowcy?

pol. 08.11.2022 10:44
Na przejechanie człowieka zawsze był paragraf, więc nowe idiotyczne przepisy nic tu nie zmieniły. Życia człowiekowi też nie uratowały.

? 08.11.2022 23:19
Komentarz zablokowany

Ghjj 07.11.2022 21:54
Niestety przepisy zmienione dla durni. Dureń idzie chodnikiem nagle nie rozglądając się wchodzi na pasy mimo że auto jest blisko, mądry człowiek a w szczególności dzieci zatrzymują się rozglądaj i czekają czy kierowca ich widzi. Kierowca zatrzymuje się jest zachowana ostrożność.i wszystko jest ok, więc bez sensu było wprowadzenie przepisów dla durni.

proste 08.11.2022 00:01
Durniem jesteś ty, jeśli nie wiesz, ile było wypadków na przejściach i to potrąceń przy SCHODZENIU pieszego z pasa - więc o żadnym "wtargnięciu" mowy być nie mogło... Oczywiście zasada ograniczonego zaufania powinna obowiązywać - ale OBIE STRONY - więc widzisz pieszego przy przejściu - jako kierowca MASZ OGRANICZONE ZAUFANIE I uznajesz, że to potencjalny przechodzący...

s 08.11.2022 00:30
brednie. tak sie konczy wmawianie pieszym ze sa swietymi krowami i wszyscy musza na nich uwazac

proste 08.11.2022 23:20
Kierowca nie święta krowa - jak zaczną wsadzać do więzienia bez zawieszenia - skończy się lekceważenie i brak zwalniania przed przejściami

Jowa 09.11.2022 11:02
do proste: Sprawy nie są czarno-białe.

wyborca 09.11.2022 06:52
Piłes nie PiSz

as 07.11.2022 17:40
To pownno działać dwutorowo i piesi, którzy stojąc przy przejściu wymuszają zatrzymanie się pojazdu po czym nie idą bo ploteczki ważniejsze powinni być tak samo karani jak kierowcy, którzy nie ustępują pierwszeństwa.

tyle 07.11.2022 18:02
Nie działa bo zmeinili przepisy na głupie.

proste 08.11.2022 00:03
Niby masz ukarać osobę z kłopotami z sercem, że przy przejściu złapała ją dychawica? Oczywiście, że są ludzie nieodpowiedzialni - ale dotyczy to zarówno pieszych jak i kierowców. A ponieważ piesi są zawsze słabsi - więc są bardziej chronieni...

jas 08.11.2022 00:31
ale kierowcy są masowo karani, a piesi robią co chcą, nie może tak byc!

proste 08.11.2022 23:20
Robią co chcą czyli co? Postępują zgodnie z przepisami?

4 09.11.2022 14:39
wchodzenie wprost przed meske, stanie przy przejsciu ale nie przechodzenie, przechodzenie gapiac sie w telefon i w sluchawkach, przejezdzanie rowerem po zwyklych pdp i mozna tak dalej

analogia 09.11.2022 22:46
"wchodzenie wprost przed maskę" - ale dzisiaj stałem przed przejściem z ewidentnym zamiarem przejścia - 4 samochody przejechały, zanim jakiś się zatrzymał. Fakt autentyczny - dzisiaj po 18 - więc to już nie pora wielkiego ruchu, tylko ze świateł "jaśnie państwo kierowcy" zjeżdżali, to co się będą zatrzymywali na następnym przejściu...

wyborca 09.11.2022 06:50
Nie po to głosuje żeby przestrzegać przepisow

Gryfinianin 07.11.2022 16:56
Dziwne ze zawsze od najmlodszych lat uczono w szkołach zanim wejdziesz na jezdnię -lewo,prawo jeszcze raz lewo i zawsze działało . Komu to przeszkadzało?

wyborca 07.11.2022 20:07
nam

przecież 07.11.2022 22:28
Nadal tak można, a nawet trzeba.

Jarosław 07.11.2022 15:02
A dziad wiedział, nie powiedział a to było tak...

słyszę z okna z Chrobrego 07.11.2022 14:01
Coraz więcej pisku opon

kierowca 07.11.2022 13:30
Spór, sporem, a realia sa takie jak nowe przepisy.

błąd 07.11.2022 13:28
piesi pasach??????? chyba na pasach!!!!!!!!!!!!!!!!

moim zdaniem 07.11.2022 13:28
Na razie wprowadziły bałagan.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama