Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 01:21
Reklama
Reklama

Biedronka dla Ziemi, nie tylko od święta

Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, Biedronka podsumowuje kluczowe działania podejmowane w trosce o środowisko naturalne każdego dnia. Pomimo dynamicznego rozwoju sieć konsekwentnie redukuje swój ślad węglowy. W ciągu ostatnich 5 lat obniżyła emisje CO2 o 45%. Oprócz inwestycji w przyjazną infrastrukturę, sieć działa także na rzecz poprawy dobrostanu zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce. Biedronka wydłuża plan działań we współpracy z PTOP Salamandra do 2023 roku i dodatkowo dofinansuje kwotą 200 000 zł Polską Czerwoną Księgę Zwierząt. Łączne wsparcie Biedronki na rzecz ochrony zagrożonych gatunków zwierząt wyniosło już blisko 2,5 miliona złotych.
Biedronka dla Ziemi, nie tylko od święta

Autor: Biedronka

Sieć Biedronka opiera zrównoważony rozwój na 5 filarach: promowaniu zdrowych nawyków żywieniowych, budowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw, byciu godnym zaufania pracodawcą, wspieraniu lokalnych społeczności oraz poszanowaniu środowiska naturalnego. Dla każdego z filarów Biedronka określa priorytety, a dla każdego priorytetu – cele do osiągnięcia w trzyletnim horyzoncie czasowym.
W przypadku działań na rzecz środowiska istotną ich częścią jest redukcja śladu węglowego tj. redukcja emisji CO2. Zgodnie ze standardem Greenhouse Gas Protocol (tzw. GHG Protocol) jest mierzona w trzech zakresach (scopes)[i]. Od 2017 roku w ramach zrealizowanych do tej pory działań w zakresach 1 i 2, Biedronka obniżyła emisje CO2 o blisko 45%. Oznacza to, że już teraz osiągnęła i przekroczyła założony cel jakim była redukcja o 30% emisji CO2 w latach 2021-2023 w porównaniu do 2017 roku. Było to możliwe przede wszystkim dzięki modernizacjom już istniejących placówek. W latach 2018-2021 Biedronka zmodernizowała aż 1083 sklepy. Rekordowy pod tym względem był 2021 rok - wyremontowano aż 334 placówki, w pandemicznym 2020 r. było to 267 sklepów.
We wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są o 45% bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. Systemy BMS pozwalają na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi, harmonogramowanie ich czasu pracy w zależności od dni i godzin otwarcia oraz analizę zużycia mediów. Sieć Biedronka szacuje, że średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spada o minimum 15%.
 

Biedronka dla Ziemi, nie tylko od święta

Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, Biedronka podsumowuje kluczowe działania podejmowane w trosce o środowisko naturalne każdego dnia. Pomimo dynamicznego rozwoju sieć konsekwentnie redukuje swój ślad węglowy. W ciągu ostatnich 5 lat obniżyła emisje CO2 o 45%. Oprócz inwestycji w przyjazną infrastrukturę, sieć działa także na rzecz poprawy dobrostanu zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce. Biedronka wydłuża plan działań we współpracy z PTOP Salamandra do 2023 roku i dodatkowo dofinansuje kwotą 200 000 zł Polską Czerwoną Księgę Zwierząt. Łączne wsparcie Biedronki na rzecz ochrony zagrożonych gatunków zwierząt wyniosło już blisko 2,5 miliona złotych.

Sieć Biedronka opiera zrównoważony rozwój na 5 filarach: promowaniu zdrowych nawyków żywieniowych, budowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw, byciu godnym zaufania pracodawcą, wspieraniu lokalnych społeczności oraz poszanowaniu środowiska naturalnego. Dla każdego z filarów Biedronka określa priorytety, a dla każdego priorytetu – cele do osiągnięcia w trzyletnim horyzoncie czasowym.
W przypadku działań na rzecz środowiska istotną ich częścią jest redukcja śladu węglowego tj. redukcja emisji CO2. Zgodnie ze standardem Greenhouse Gas Protocol (tzw. GHG Protocol) jest mierzona w trzech zakresach (scopes)[i]. Od 2017 roku w ramach zrealizowanych do tej pory działań w zakresach 1 i 2, Biedronka obniżyła emisje CO2 o blisko 45%. Oznacza to, że już teraz osiągnęła i przekroczyła założony cel jakim była redukcja o 30% emisji CO2 w latach 2021-2023 w porównaniu do 2017 roku. Było to możliwe przede wszystkim dzięki modernizacjom już istniejących placówek. W latach 2018-2021 Biedronka zmodernizowała aż 1083 sklepy. Rekordowy pod tym względem był 2021 rok - wyremontowano aż 334 placówki, w pandemicznym 2020 r. było to 267 sklepów.
 
We wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są o 45% bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. Systemy BMS pozwalają na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi, harmonogramowanie ich czasu pracy w zależności od dni i godzin otwarcia oraz analizę zużycia mediów. Sieć Biedronka szacuje, że średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spada o minimum 15%.
 
 

-Ze względu na skalę działalności rozumiemy, że codzienne decyzje – nasze, i naszych klientów – realnie wpływają na planetę. Relacją ze środowiskiem naturalnym zarządzamy kompleksowo, poszukując innowacyjnych rozwiązań, stosując je we wszystkich etapach działalności, nie tylko inwestycji w sklepy i logistykę. Aktywnie działamy również w zakresie ekoprojektowania opakowań marek własnych, bioróżnorodności oraz gospodarowania odpadami, z których ponad 91% jest przekazywanych do ponownego wykorzystaniaAgnieszka Koc, dyrektorka działu ochrony środowiska w sieci Biedronka.

Biedronka buduje także świadomość ekologiczną wśród pracowników i klientów poprzez zaangażowanie w działania takie jak m.in. wakacyjna trasa Mieci, wydarzenia pod egidą Czystej Polski, a także akcje lojalnościowo-edukacyjne oraz współpracę z organizacjami ekologicznymi.
W sierpniu 2021 roku w sklepach sieci Biedronka pojawił się Gang Swojaków - 12 maskotek, w części reprezentujących polskie gatunki zwierząt zagrożonych wyginięciem. Uzupełnieniem akcji była książka o zwierzętach żyjących w Polsce pt. „Chrońmy Zagrożone Gatunki”. Cały przychód z jej sprzedaży w 2021 roku – blisko 2,5 mln złotych - został przeznaczony na wsparcie ochrony sześciu zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce – żubra, wilka, rysia, jeża, sóweczki i morświna. Ostateczna kwota była więc o milion złotych wyższa, niż szacowali organizatorzy przy starcie współpracy w październiku 2021 roku. Dzięki zebranej kwocie udało się zaplanować kontynuację działań ochronnych wspieranych przez Biedronkę do końca 2023 r. Dodatkowo kwota 200 000 złotych zostanie przeznaczona na dofinansowanie Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt.
Programy ochrony są realizowane we współpracy z organizacjami ekologicznymi, które od wielu lat zajmują się ochroną zwierząt w Polsce. Koordynatorem akcji jest Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”. Aktywności obejmują między innymi zakup pojazdu terenowego do monitoringu i pomocy żubrom, sprzęt do monitoringu rysi i wilków, dofinansowanie badań zwyczajów sóweczki zwyczajnej, zakup bezpiecznych sieci rybackich do badań morświnów oraz program mikrograntów przeznaczonych na ochronę jeży. Biedronka i Salamandra wspólnie zorganizowały konkurs dla organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną jeży w Polsce.

-Dzięki niespodziewanie dużemu zainteresowaniu czytelników, w ubiegłym roku sprzedano prawie ćwierć miliona egzemplarzy wydanej przez Biedronkę książki „Chrońmy zagrożone gatunki”. To nie tylko imponująca skala oddziaływania edukacyjnego. Cały przychód z tej sprzedaży został przekazany na ochronę przyrody – przede wszystkim na ratowanie opisanych w tej książce gatunków w latach 2022 i 2023. Dodatkowo 200 tysięcy złotych zostanie przeznaczone na bardzo potrzebną aktualizację polskiej czerwonej listy zwierząt zagrożonych wyginięciem - mówi dr Andrzej Kepel, prezes PTOP Salamandra.

W 2021 roku Biedronka powołała Komitet Ochrony Środowiska, który skupia interdyscyplinarny zespół ekspertów wewnętrznych. Należy do niego ponad 20 pracowników z różnych obszarów biznesowych takich jak: ochrona środowiska, logistyka, jakość, zakupy, marketing, finanse i HR. Szeroka perspektywa biznesowa pozwala na podejmowanie zintegrowanych działań na wielu płaszczyznach i sprawną realizację strategii zrównoważonego rozwoju.

 
 
 
 

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

klient 24.04.2022 08:36
Ceny poszły za bardzo w górę.

*** *** 23.04.2022 18:38
Komentarz zablokowany

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama