Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 00:19
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Segregacja sanitarna bez podstaw prawnych. Ministerstwo nie widzi problemu

Przedsiębiorcy czekali na rozporządzenie, które dałoby im podstawę prawną do weryfikowania certyfikatów COVID-19. Dokument ten ma zagwarantować osobom zaszczepionym, że nie będą wliczane w limity m.in. w restauracjach i hotelach. Choć akt został wydany, w rzeczywistości podstawa prawna nie zmieniła się.

Autor: iStock

W związku z czwartą falą pandemii koronawirusa rząd zdecydował się na wprowadzenie w lokalach usługowych limitów ich obłożenia. Np. w restauracjach, barach, kinach i hotelach od dziś możliwe jest przyjęcie 30 proc. gości. Ograniczenie nie dotyczy tych klientów, którzy okażą dokument potwierdzający szczepienie przeciwko COVID-19. Właściciele lokali pytali jednak, na jakiej podstawie prawnej mogliby wymagać wglądu do „paszportu covidowego”. W tej sprawie we wtorek miało pojawić się rozporządzenie, które uregulowałoby tę niedopowiedzianą wcześniej kwestię.

Rozporządzenie, które nie wprowadza zmian

Usługodawcy oczekiwali w dokumencie zapisu, który dałby im uprawnienie do żądania wprost okazania certyfikatu. Zgodnie z zapowiedziami, w rozporządzeniu pojawiła się rzeczona kwestia, jednak próżno oczekiwać w niej przyzwolenia na tego typu działanie.

„Do ustanowionych w rozporządzeniu limitów liczby osób przebywających w pomieszczeniach, budynkach, obiektach, na określonej powierzchni pomieszczeń, budynków lub obiektów lub na otwartej przestrzeni oraz uczestniczących w zgromadzeniach, nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19, pod warunkiem okazania przez te osoby unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID lub zaświadczenia o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 uznawanego za równoważne z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19” – czytamy.

W istocie decyzja o okazaniu „paszportu covidowego” pozostaje dobrowolna i zależeć będzie jedynie od klienta. Bez stosownego zaświadczenia osoba taka zaliczana będzie do obowiązujących limitów obłożenia. W przypadku braku miejsc przedsiębiorca powinien odmówić swojemu gościowi wstępu.

Resort zdrowia nie widzi problemu

Cytowany przez portal Puls Medycyny rzecznik resortu Wojciech Andrusiewicz twierdzi, że weryfikacja powinna odbywać się na takich samych zasadach, jak selekcjonowanie klientów dyskotek i innych miejsc pod kątem ubioru.

“Jeżeli przedsiębiorcy, właściciele klubów, dyskotek i różnego rodzaju przybytków nie mają problemu z selekcjonowaniem klientów pod kątem ubioru, to nie widzi problemu, by mogli wymagać certyfikatu covidowego” – czytamy w publikacji wypowiedź przedstawiciela resortu zdrowia.

Swoje stanowisko w tej sprawie ministerstwo ogłosiło również za pośrednictwem Twittera:

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Czech 16.12.2021 10:00
Nie widzą przeszkód jak ślepy koń w wyścigach na Pardubickiej.

KONSTYTUCJA 15.12.2021 22:49
Moje ciało moja sprawa A gdzie obrońcy? Konstytucji i mojego ciała?

nieJa 16.12.2021 07:45
zabronić poruszania się w pasie nadgranicznym szybciutko potrafili uchwalić .Bo nie chcieli aby społeczeństwo wiedziało co tam wyprawiają .W kwestii pandemii ogarnęła ich dziwna niemoc

takto 15.12.2021 17:22
Nie pierwszyzna.

taki myk 15.12.2021 16:16
Jeszcze nie raz zmienią. A teraz szykować się na Sylwestra hahaha

nie dziwi mnie to 15.12.2021 15:47
Kolejny pisowski bubel.

ha 15.12.2021 17:06
bubel to twoje drugie imię!

znowu 15.12.2021 15:24
Ale wypalili!

ano 15.12.2021 15:01
PiSi zawsze zawalą. Tak jak ze sklepami w niedzielę. Dziś nikt się ich przepisami nie przejmuje.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama