Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 11:19
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Miliony złotych na obsługę trawnika. Inwestycja widmo państwowej spółki

45 milionów pasażerów rocznie, 3 tysiące hektarów powierzchni, zintegrowany transport drogowy, kolejowy i powietrzny – to wszystko ambitne plany państwowej spółki, której prace mają do tej pory być widoczne jedynie na kontach kilkuset osób. Centralny Port Komunikacyjny to w rzeczywistości tylko trawnik, który pochłania potężne pieniądze podatników.

Autor: iStock / screen Google Street View

Dalekosiężne plany

W niewielkiej miejscowości Baranów pomiędzy Warszawą i Łodzią ma powstać megalotnisko, dzięki któremu transport powietrzny mógłby zintegrować się z usługami przewoźników kolejowych oraz drogowych. W połowie 2018 r. pomysł ten zyskał aprobatę prezydenta, który swoim podpisem pod projektem dał zielone światło dla rozpoczęcia inwestycji. Powołana została państwowa spółka, przez konta pracowników zaczęły przelewać się miliony złotych, ale budowa węzła do dziś nie ruszyła. Takie są wspólne ustalenia Onetu, Gazety Wyborczej i Radia ZET.

Gwardia ludzi do obsługi trawnika

Prace budowlane zaplanowane są na lata 2023 – 2027. Problem z przesiedleniem mieszkańców gminy wydaje się jednak czynić termin ich rozpoczęcia niemożliwym do wykonania. Według ustaleń dziennikarzy nie przeszkadza to jednak spółce CPK w wypłacie wynagrodzeń i tworzeniu kolejnych etatów. Na przełomie lat 2019 i 2020 pracę przy projekcie otrzymało łącznie 260 osób. Tylko w ubiegłym roku na ich zarobki przeznaczonych miało być 27 milionów złotych. Wartość średniego, miesięcznego wynagrodzenia, przypadającego na jednego pracownika, wyliczono na kwotę ok. 10 tysięcy złotych. Autorzy publikacji podkreślają, że „są tacy, którzy zarobią na tym, nawet jeśli lotnisko nigdy nie powstanie”.

Karty rozdaje PiS

Kluczowe dla inwestycji stanowiska zajmują bowiem przedstawiciele partii rządzącej. Onet wymienia tu m.in. pełnomocnika ds. budowy CPK, posła PiS Marcina Horałę, sekretarza stanu w resorcie infrastruktury, powołanego przez premiera Mateusza Morawieckiego.

Prezesem spółki jest Mikołaj Wild związany z Prawem i Sprawiedliwością, w przeszłości zajmujący takie stanowiska, jak wiceminister skarbu państwa czy infrastruktury.

Trzecim członkiem w zarządzie państwowej spółki jest Patryk Felmet, niegdyś doradca Horały, powiązany również z portem lotniczym w Gdańsku i Lotosem.

Kolejną osobą zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym mianowano Radosława Kantaka, byłego szefa dwóch oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie zajmuje się pracami związanymi z inwestycjami kolejowymi.

Z projektem CPK związane są również takie nazwiska jak: Jaromir Falandysz (członek rady nadzorczej spółki ), były radny PiS w Gdańsku; Paweł Stańczyk, niegdyś wiceprezydent Ostrołęki z ramienia partii rządzącej, dziś również członek zespołu nadzorującego; niepracujący już dla CPK Patryk Demski, obecnie wiceprezes Tauronu oraz związana przez wiele lat z Kancelarią Prezydenta Sylwia Matusiak, która sama zrezygnowała ze stanowiska maretingowca przy opisywanej iwestycji. Zarobki niektórych z wymienionych osób miały obciążać budżet państwa nawet na 480 tysięcy złotych rocznie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

taka prawda 08.10.2021 01:31
Absurd z uzależnieniem gospodarki kraju od jednego lotniska - w dzisiejszym świecie - także pandemii - to nie ma uzasadnienia - ani bezpieczeństwa, ani ekonomii. Inne kraje mają po kilka alternatywnych lotnisk podobnej wielkości. W razie awarii na jednym - nie ma paraliżu całego kraju. A obecnie każdy wie, że każda choroba zakaźna (naturalnego pochodzenia, lub z chińskich laboratoriów) na takim lotnisku ma wymarzony punkt rozsiewu na cały świat...

Sauron 07.10.2021 22:31
Komentarz zablokowany

Sauron 07.10.2021 22:21
"CPK jest niemal skazane na sukces" i oby tak się stało. Miejmy nadzieję, że budowa pójdzie równie sprawnie jak przekopu mierzei Wiślanej. Tam robota aż pali się w rękach. Trzymać tak dalej!

gong 07.10.2021 22:26
To nie kwestia nadziei a faktów. Ile lat można czekać?

... 08.10.2021 01:33
Tak samo sensowne. Po co przekop? Żeby mały człowiek zmienił mapę Polski...

Sauron 08.10.2021 09:50
Żeby twoje towarzysze ruskie nie zagladqly pod plandekę co wpływa do Polski

Sauron 07.10.2021 22:20
Europa ma wiele hubów do latania na zachód. Ani jednego do latania na wschód - a tam się przenosi centrum gospodarcze świata. Się spłaci na samym cargo (opłatach celnych

do trolla z obcych służb 07.10.2021 22:46
Wiadomo dlaczego tobie Sauron zależy na tym wschodzie.

sraulon, ty prymitywie od latania w jedną stronę:) 08.10.2021 01:27
Sraulon, ty prymitywie - z każdego lotniska można polecieć w każdą stronę. Ba - od czasów Kolumba wiadomo, że nawet "w kółko" :):):)

ciocia Inflacja 07.10.2021 21:56
Chcesz kupić używane auto, to się spiesz, bo jeszcze podrożeją. Chcesz takie sprzedać – to się nie spiesz, bo wkrótce będzie droższe. Według specjalistów tak ma być jeszcze przez rok, a w niektórych przypadkach ceny aut z rynku wtórnego przewyższają ceny nowych.

Filemon 07.10.2021 21:03
ktoś jednak na tą P rywatę i S półkę jednak głosował i - co gorsza, nadal głosuje !

Sauron 07.10.2021 22:26
Komentarz zablokowany

Srau_on 07.10.2021 15:09
Przecież na mnie i moich kolesi też idą wasze pieniądze :D Fajnie się bawić za wasze! Coś ostatnio nic od Dworczyka nie dostaje do wklejania?!

logika 07.10.2021 14:41
Po co takie wielkie monstra? Terroryzm, choroby zakaźne, szkody dla środowiska - przecież to tysiące samochodów dziennie! A w razie jednej katastrofy - sparaliżowany transport całego kraju...

głowa boli 07.10.2021 13:22
Straszne marnotrawstwo!

Aras 07.10.2021 12:56
No i co milion w te milion tam... Ale mam patriotyczny rząd i wszystkie stanowiska są z klucza profesjonalizmu

kbaret 07.10.2021 13:26
Aras po co ta szydera. Przecież wiem, że jest wręcz przeciwnie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama