Panel „Wpływ Zielonego Ładu na politykę transportową Europy Środkowej” poświęcony został dyskusji nad redefinicją polityki transportowej Unii Europejskiej wyrażonej w nowej Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności określającej nowe priorytety dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Zielony Ład stawia przed nami wyzwanie związane z nadrabianiem zaległości infrastrukturalnych w naszej części Europy. Aktualnie największym wyzwaniem dla państw Europy Środkowej jest konieczność zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na klimat i środowisko. Właśnie dlatego Polska, w ramach nowej perspektywy finansowej UE oraz Krajowego Planu Odbudowy, planuje przeznaczyć blisko 20 mld euro na inwestycje transportowe. Przeważająca większość tych środków zostanie zaangażowana na projekty w zakresie transportu nisko- i zeroemisyjnego realizujące założenia Zielonego Ładu – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury .
Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest rozwiązanie problemów dotyczących klimatu oraz środowiska naturalnego i obniżenie przez sektor transportowy emisji CO2 o 90% w 2050 r. Ważną częścią inicjatywy jest przejście na zrównoważoną mobilność, której kolej jest jednym z kluczowych ogniw i stanowi jeden z najbardziej ekologicznych i najbezpieczniejszych środków transportu.
Istotnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu jest Strategia Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności opublikowana przez Komisję Europejską 9 grudnia 2020 r. Integralnym elementem strategii jest Plan działań zawierający 82 inicjatywy, które będą podstawą prac Komisji Europejskiej przez następne cztery lata. Przedstawiony dokument określa działania i mechanizmy, dzięki którym system transportowy Unii Europejskej może osiągnąć zieloną i cyfrową transformację oraz stać się bardziej odporny na przyszłe kryzysy. Celem Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności jest uczynienie transportu europejskiego: Zrównoważonym, Inteligentny i Odpornym.
Zespół prasowy Ministerstwo Infrastruktury
Napisz komentarz
Komentarze