Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 16:10
Reklama
Reklama

30 lat temu wyprodukowano ostatniego „dużego fiata”. Ile kosztuje dziś?

Marzenie wielu Polaków, dostojnie sunęło po naszych ulicach. Dziś Fiat 125p jest unikatem, a jego ceny bywają bardzo wysokie.
30 lat temu wyprodukowano ostatniego „dużego fiata”. Ile kosztuje dziś?
Fiat 125p w 1975 roku

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Samochód osobowy średniej klasy, produkowany w Polsce od 1967 roku na włoskiej licencji Fiata. Kiedy owa licencja wygasła w 1983 roku, nazwano go FSO 125p. Ale lepiej znany jest pod mianem „duży fiat”. Dokładnie 29 czerwca 1991 roku wyprodukowano ostatni egzemplarz.

Obok poloneza czy „malucha” był królem szos. Używali go taksówkarze, urzędnicy, policjanci, pogotowie ratunkowe. W sumie takich fiatów powstało dokładnie 1 445 699 z czego 586 376 sztuk trafiło na eksport. Największą wartość kolekcjonerską mają egzemplarze wyprodukowane przed 1975 rokiem oraz te z ostatniego 1991 roku. Sprawdzamy, ile teraz trzeba zapłacić za „dużego fiata”.

Żeby stać się właścicielem takiego auta, można, ale nie trzeba wydać dużo. Na jednym z największych portali aukcyjnych w Polsce ceny zaczynają się od kilku tysięcy złotych. 6 500 zł trzeba zapłacić za egzemplarz z 1981 roku. Sprzedawca zapewnia, że mimo swoich lat pojazd „pali, jeździ, hamuje. ”Nie jest ubezpieczone, nie ma przeglądu technicznego i trzeba go „dopieścić”.

Bardziej zadbany egzemplarz z 1984 roku to już wydatek 19 900 zł, ale za tę cenę można stać się właścicielem auta „w stanie kolekcjonerskim”. Malowane były tylko tylne błotniki. „Wnętrze czyste nieponiszczone.” – reklamuje sprzedający.

Jeżeli ktoś dysponuje większą gotówką, to za równe 50 000 zł może nabyć – co prawda przykurzonego – fiata, który na liczniku ma tylko 679 km przebiegu. Pochodzi z lat 80-tych. To jednak nic, bo 55 000 zł kosztuje w pełni odrestaurowana maszyna z 1973 roku. Przebieg (trudno uwierzyć, ale…) 1 km.

Najdroższy model, jaki udało się nam odnaleźć to limuzyna. „Kupiony w Francji na oryginalnych włoskich rejestracjach, jeżdżący w chwili zakupu, po kapitalnym remoncie, zarejestrowany w Polsce jako zabytkowy.” – czytamy w ogłoszeniu.

Sprawdziliśmy też portale motoryzacyjne. Tu wybór jest znacznie większy. Najtańsze fiaty kosztują 3 7000 zł (rocznik 1990), ale im więcej ofert, tym ceny wyższe. W końcu docieramy do maszyny za 56 000 zł. Lśniący, zielony, z przebiegiem 89 000 kilometrów. Pochodzi z 1973 roku. „Fiat jest w 90 proc. w oryginalnym lakierze (był naprawiany tylny lewy błotnik po kolizji z słupkiem). Fiacik jest w bardzo rzadkim kolorze (500 szt. tego modelu).” – reklamuje sprzedawca.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Solidarność, UD, UW, ZChN, PC, itd Potem konglomerat niszczycieli AWS i nie produkujemy nic własnego poza Volkswagenem. 29.06.2021 16:11
To były ostatnie dni kiedy Polska produkowała własne samochody. Małe fiaty 126p, duże 125p, Polonezy. Ciężarowe Stary i Jelcze, dostawczaki Żuki i Nysy. Autobusy Autosany i Jelcze, elektryczne Melexy - byliśmy potęgą. Dziś cała gałąź narodowego przemysłu nie istnieje.

KAWIOROWA LEWICA 29.06.2021 17:30
A NASTAŁO SLD I ODBUDOWAŁO WSZYSTKO

biszkopt 29.06.2021 16:10
DAwno i prawie już nieprawda.

Matołuszu Moraski -banksterze jak tam twój prom ? Podobno złomiarze stępkę oddali na złom. 29.06.2021 16:18
Fakt, dawno ale prawda, aż nie chce się wierzyć. A Rumuni mają swoją Dacię -według statystyk najczęściej kupowana marka w Polsce. Rumuni to patrioci. PiS po likwidacji stoczni wziął się za likwidację elektrowni. Tych węglowych i tych wiatrowych najbardziej wydajnych OZE. PiS nas zabija w imię psiego "patriotyzmu".

Stanisław 29.06.2021 16:09
A swego czasu Fiaty były królami szos, ja to pamiętam.

Knagulec 29.06.2021 15:33
Mialem dwa takie stare kapcie

Knaga 30.06.2021 06:30
Komentarz zablokowany

Florek 29.06.2021 15:20
Komentarz usunięty

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklamadotacje rpo
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama