Wiceminister A. Bittel oraz Alen Gospočić - sekretarz stanu odpowiedzialny za kwestie kolejowe w Ministerstwie ds. Morza, Transportu i Infrastruktury Republiki Chorwacji omówili plany i projekty budowy kolei dużych prędkości (KDP).
– Polska aktywnie działa na rzecz realizacji projektu kolei dużych prędkości w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy oraz Węgry. Oczekujemy, że przyniesie ona znaczne korzyści i umocni współpracę w ramach Grupy Wyszehradzkiej oraz dalsze możliwości łączenia kolejowego systemu transportowego. Projekt KDP V4 w połączeniu z Rail Baltica stwarza nowe możliwości dla przewozów pasażerskich, w tym dla ruchu turystycznego — powiedział wiceminister A. Bittel.
Innym aspektem tworzonych połączeń kolejowych są przewozy towarowe. Przez terytorium Polski przebiegają dwa główne europejskie kolejowe korytarze towarowe. Jeden na osi północ-południe (Bałtyk-Adriatyk), a drugi wschód-zachód (Bałtyk-Morze Północne). Położenie geograficzne Polski daje optymalne warunki przewoźnikom kolejowym do zwiększania wolumenu przewozów. Dalsze zacieśnianie kontaktów i współpracy pomiędzy polskimi a chorwackimi przewoźnikami kolejowymi może być przyczynkiem do pojawienia się w tej relacji także przewozów pasażerskich, realizowanych z wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury.
Dodatkowo podczas spotkania zwrócono uwagę na działania inwestycyjne w sektorze kolejowym podejmowane przez Polskę i Chorwację w celu realizacji założeń europejskich o zmniejszaniu emisji CO2 oraz kolei jako alternatywie dla innych rodzajów transportu, szczególnie wysoko emisyjnego. Spotkanie było przestrzenią do poruszenia innych ważnych tematów we współpracy dwustronnej: unijnych przepisów regulujących międzynarodowy transport drogowy – Pakiet Mobilności oraz wspólnego działania na rzecz wpisania całego przebiegu trasy Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T.
Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury
Napisz komentarz
Komentarze