Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 17:49
Reklama
Reklama

Przez most nad jeziora. Rowerem po dawnych torach

Trasa rowerowa przez pojezierza jest taką zieloną wstęgą, która eksponuje wszystkie atuty Pomorza Zachodniego jako ekologicznego regionu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Zjawiskowa przyroda, jeziora, lasy, czyste powietrze, miejsca rekreacji, infrastruktura przyjazna środowisku. Kolejne odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich na pewno ucieszą mieszkańców i turystów. Chciałbym podkreślić zaangażowanie lokalnych samorządowców w tę inwestycję, która da nowe impulsy rozwojowe dla tej części województwa – podkreśla Olgierd Geblewicz.
Przez most nad jeziora. Rowerem po dawnych torach

Prawie 10 kilometrów nowej ścieżki z efektownym przejściem nad rzeką Piława – tak będzie wyglądał dojazd do Bornego Sulinowa popularną Trasą Pojezierzy Zachodnich. Na szlaku poprowadzonym nasypem kolejowym widoki są zachwycające, a nowa funkcja starego mostu uczyni z niego atrakcję turystyczną. Inwestycja jest na ostatnim etapie przygotowań, latem ma zostać ogłoszony przetarg. Finalizowane są również inne projekty na wschodzie województwa, których celem jest m.in. budowa 60-kilometrowego połączenia Złocieniec – Wałcz.

 

To będzie wyjątkowy odcinek trasy przez krainę jezior, gdzie unikalna przyroda łączy się z fascynującą historią. Ścieżka rowerowa powstanie w miejscu torów kolejowych, którymi w 1992 roku wyjeżdżały transporty rosyjskich wojsk, a na mapach mogła oficjalnie pojawić się nazwa Borne Sulinowo. Kiedyś tajemnicze militarne miasteczko i poligon – w 1945 roku zajęte przez Armię Czerwoną, wcześniej szkoła artylerii Wehrmachtu, miejsce ćwiczeń Afrika Korps. Dziś – piękna cześć Pojezierza Drawskiego, z lasami pełnymi borowików i czystymi akwenami. Trasa rowerowa wyznaczona została na południe od jeziora Pile, bardzo lubianego przez miłośników aktywnego wypoczynku.

 

- Trasa rowerowa przez pojezierza jest taką zieloną wstęgą, która eksponuje wszystkie atuty Pomorza Zachodniego jako ekologicznego regionu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Zjawiskowa przyroda, jeziora, lasy, czyste powietrze, miejsca rekreacji, infrastruktura przyjazna środowisku. Kolejne odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich na pewno ucieszą mieszkańców i turystów. Chciałbym podkreślić zaangażowanie lokalnych samorządowców w tę inwestycję, która da nowe impulsy rozwojowe dla tej części województwa – podkreśla Olgierd Geblewicz.

 

Nowobudowana część Trasy Pojezierzy Zachodnich (R20) połączy Borne Sulinowo z Łubowem. Pierwszy odcinek inwestycyjny w tej miejscowości to przebudowa 300 metrów chodnika w ciąg pieszo-rowerowy. Za przejazdem kolejowym powstanie 1100-metrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej i szerokości 3 metrów. Będzie częściowo biegł po istniejącej drodze gruntowej wzdłuż torów oraz po nieczynnym nasypie kolejowym (dopuszczony będzie ruch pojazdów rolniczych obsługujących okoliczne pola). Dalej - na dystansie 8,1 km – droga również będzie miała nawierzchnię bitumiczną, ale nieco mniejszą szerokość (2,5 m). W ciągu tego odcinka, zaprojektowanego po śladzie torów kolejowych, znajduje się efektowna przeprawa przez Piławę. Most ma 21 m długości i 5,2 m szerokości. Konstrukcja zbudowana z dwóch stalowych, nitowanych dźwigarów wyniesiona jest około 10 m nad rzeką. W ramach inwestycji zostanie wyremontowana i dostosowana do ruchu rowerzystów oraz pieszych.

 

Wybudowanie 9,5 km ścieżki i modernizacja mostu to nie koniec ulepszeń infrastruktury turystycznej w tej okolicy. Odcinek z Łubowa do kolonii Rakowo, poprowadzony pod drodze powiatowej, zostanie oznakowany. Nowe znaki ułatwiające przejazd przez miasteczko pojawią się również w Bornem Sulinowie. Ponadto przygotowywany jest również przetarg, którego efektem będzie przedłużenie tej trasy w stronę Szczecinka. Ścieżka rowerowa z Bornego Sulinowa do miejscowości Krągi, tak jak połączenie z Łubowem, ma być gotowa w 2022 roku.

 

W północno i wschodniej części województwa rozbudowa tras rowerowych wyraźnie przyspiesza. Wkrótce ruszy realizacja projektów (oznakowanie szlaków, ale również prace budowlane): Mielno – Klępino k. Białogardu, odcinek pod Karlinem i Czaplinek – Kołomąt. Najbardziej spektakularnym i bardzo oczekiwanym przedsięwzięciem będzie 60-kilometrowa trasa Złocieniec – Wałcz, w tym ok. 30 kilometrów po dawnym szlaku kolejowym.

 

Rozbudowę sieci szlaków rowerowych realizuje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, we współpracy z Urzędem Marszałkowskim WZ i lokalnymi samorządami.

 

Cztery główne długodystansowe trasy rowerowe na Pomorzu Zachodnim będą liczyły ok. 1100 km.

Najdłuższa, ponad 400-kilometorwa, Trasa Pojezierzy Zachodnich (nr 20), prowadzi z Siekierek, na polsko-niemieckiej granicy, przez niezwykłą krainę jezior: Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Ińsko, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek, Szczecinek.

 

Aktualny stan prac można śledzić pod adresem www.trasyrowerowe.wzp.pl

 

 

Na zdjęciach: miejsca budowy ścieżki rowerowej; kolorem zielonym na mapie zaznaczone odcinki inwestycyjne.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Łukasz 24.05.2021 23:15
Torowiska na ścieżki rowerowe to stało się modne.

oko 22.05.2021 07:08
Te ścieżki są źle wykończone brak zakopanych tzn. foli czy kubełkowej innej ?po obu stronach ,Za parę lat korzenie drzew zrobią swoje Np. ścieżka z Bani do Swobnicy.Do zdjęć to wszyscy się ustawiają zaraz i prezydent wstęgę przetnie .

Zdzisław Dyrman zasadniczo 22.05.2021 06:11
I to jest dobra ta koncepcja zasadniczo.

Mamy przegrane 21.05.2021 15:54
Dzięki tercetowi Gryfin jest odcięte od wszystkich szlaków rowerowych. Nie można się też po nim poruszać rowerami . Aby w miarę bezpiecznie dostać się do Szczecina na rowerze trzeba jechać przez Niemcy --Mescherin, Saffelde i Pargowo - to już w Polsce. Słyszałem, że Seweryn i miller to wrogowie rowerów, ruchu, zieleni.

cały tercet 21.05.2021 17:14
a przed trzecim trzeba uciekać, jak jedzie che che... Ale żeby dostać się do Niemiec nijak się do mostu nie dojedzie - a można było przy okazji remontu 1 maja dać ścieżkę na nabrzeże....

Von Nogay 21.05.2021 15:09
O jeden most za daleko

pytam 21.05.2021 14:07
A co ze ścieżką w Gryfina do Wełtynia?

odpowiadam 21.05.2021 17:12
srutu tutu ale dwa srututelki mają forsę jak wicepremierzy...

józek 22.05.2021 10:17
Można zapomnieć.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklamadotacje rpo
KOMENTARZE
Autor komentarza: uffTreść komentarza: Ale dym! Ale wpadka!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:03Źródło komentarza: Pali się wysypisko śmieci pod Cedynią. Podpalenie (?) w najdalej na zachód wysuniętej gminie w PolsceAutor komentarza: GrześTreść komentarza: To o kim?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:02Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUKAutor komentarza: hmm...Treść komentarza: A jednak...Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:01Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUKAutor komentarza: POSTAWIŁ NA MOTreść komentarza: : Krzysztof Henryk Nazwisko: Motyka Miejsce urodzenia: BIELSKO-BIAŁA Data urodzenia: 16-10-1961 Imię ojca: Jan Imię matki: Lucyna Dodatkowe informacje: W okresie 15.04.1981-15.09.1982 służba w MO. /// W okresie 2.06.-30.08.1982 specjalny kurs operacyjny Służby Bezpieczeństwa w WSO MSW w Legionowie; 28.02.-06.04.1983 kurs dla nowo przyjętych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Nazwa jednostki Miasto Nazwa komórki Stanowisko Stopień służbowy Data rozpoczęcia Data zakończenia Sygnatura Sygnatura wytwórcy Rodzaj materiałów KW MO BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V, SEKCJA IV MŁODSZY INSPEKTOR - 16-09-1982 IPN Ka 0239/121 5563/V akta osobowe i karta WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V, SEKCJA IV INSPEKTOR - 01-03-1985 WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V STARSZY INSPEKTOR - 01-01-1988 WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ OCHRONY GOSPODARKI STARSZY INSPEKTOR chor. 01-11-1989 31-07-1990Data dodania komentarza: 22.11.2024, 16:56Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUK
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama