Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 13:36
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Rozbieżność ceny na metce i w kasie? UOKiK rozwiewa wątpliwości

Zdarzało ci się nie znaleźć ceny produktu na półce sklepowej? A później w pobliżu nie było czytnika kodów kreskowych? A może przy kasie okazało się, że za jakiś produkt policzono więcej? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę, wykazując nieprawidłowości w podawaniu cen aż w co drugim sklepie. Podpowiemy ci, jakie prawa przysługują kupującemu, jeśli sklep nie zadbał o właściwe oznakowanie cenowe.

Autor: iStock

Na jakie błędy natkniemy się najczęściej?

Jak podaje UOKiK, rzetelne informowanie klientów o cenie, powinno dawać możliwość porównania, jaki będzie koszt zakupu podobnych produktów. Badania wykazały nieprawidłowości w połowie sklepów. Najczęstsze uchybienia  pojawiały się na stacjach benzynowych, gdzie eksponowane były błędne ceny produktów. W sklepach natomiast ujawniono, że bagatelizowane jest podawanie cen jednostkowych, czyli przeliczonych np. na litry lub kilogramy. Lokale gastronomiczne natomiast, zapominają informować o tym, jaką ilość produktu otrzymamy za wskazaną cenę.

Za gapowe się płaci

Urząd podczas przeprowadzania działań nie pozostał bierny wobec przedsiębiorców, którzy lekceważą obowiązek czytelnego informowania o wartości produktu. Wydano 621 decyzji, na podstawie których nałożono kary pieniężne w łącznej kwocie ponad 491 tys. zł., za nieprawidłowe informacje o cenie. Kolejnych 19 decyzji dotyczyło powtórnego złamania przepisów a kary za to przewinienie to łącznie prawie 330 tys. zł.

Kupujesz po niższej cenie

UOKiK przypomina, że jeśli przy kasie produkt okaże się droższy niż informuje o tym etykieta, masz prawo zakupić go po niższej cenie. „Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie.” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Możesz również poinformować najbliższą placówkę Inspekcji Handlowej o niewłaściwych praktykach sprzedawców w tej kwestii.

Źródło: UOKiK

Nie tylko produkty

„Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.” – czytamy dalszą wypowiedź prezesa urzędu. Należy pamiętać jednak, że usługodawcy również muszą w jasny sposób informować o kwocie, jaką będziemy musieli zapłacić za wykonaną przez nich pracę. To znaczy, że cennik w widocznym miejscu powinni usytuować zarówno fryzjerzy, jak i taksówkarze, kosmetyczki czy drukarze. Bez wyjątków.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pepsi 19.04.2021 20:05
W biedrze na dole w miescie nie ma problemu kupilem pepsi pani na kasie inna cene podala niz na polce wezwanie kierowniczki, potwierdzila ze jest inna cena zostawilem pieniadze tyle co na polce podziekowalem kierowniczka tez podziekowala i pepsi w domu, z kazdym towarem tak mozna robic tylko prosic o kierowniczke

niestety 19.04.2021 16:16
Bywa. I to często

Lena 19.04.2021 15:37
W biedrze mówią że nie zdążyli zmienić na półce i potem zdziwienie przy kasie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama