Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 09:51
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Drążenie tunelu nabiera rozpędu

Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę. W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia wynosiło 1,5-3 metry na dobę. Łącznie do tej pory zostało wdrążonych 130 metrów tunelu, czyli cała maszyna TBM jest już w wydrążonym tunelu. Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu.

Autor: Mateusz Grzeszczuk

Zakończenie inwestycji przewidziane jest na wrzesień przyszłego roku.

Start maszyny o masie 2 700 ton

Rozpoczęcie drążenia było procesem wieloetapowym. Maszyna została z końcem lutego złożona w komorze startowej. Została też wykonana konstrukcja oporowa, która stanowiła tymczasowe zaparcie maszyny w momencie rozpoczęcia drążenia. Pierwsze pierścienie obudowy zostały wykonane jeszcze w komorze startowej i zostaną zdemontowane po zakończeniu prac. Następnie rozpoczęte zostało właściwe drążenie - przebicie ściany okularowej komory startowej, która bierze swoją nazwę od specjalnej uszczelki, wykonanej w miejscu wejścia tarczy TBM. Ta ściana komory startowej posiada specjalne zbrojenie wykonane z kompozytów, tak aby umożliwić bezproblemowe przewiercenie się tarczy TBM. Po rozpoczęciu drążenia poszczególne segmenty obudowy tunelu wykonywane są już pod ziemią.

Drążenie tunelu maszyną TBM

Maszynę drążącą TBM (ang. Tunnel Boring Machine) mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka”. Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Następnie w stacji separacji odzyskiwana jest płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym. Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Pozostałe prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

podstawowe pytanie 11.04.2021 13:51
Czy miasto jest przygotowane na zwiększony ruch samochodowy?

Gość 11.04.2021 00:22
Czasami normalnie przecieram oczy czy to prawda czy może sen. W końcu się udało

50 cm 10.04.2021 21:18
W Gryfinie w parku koło urzędu też zaczęli. Już pół metra wykopali!

Bartek 10.04.2021 20:19
Bardzo fajne zdjęcia z tego tunelu.

ELIMINATOR 10.04.2021 19:38
Bo to dopiero pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Niestety tak w powijakach jesteśmy w kwestii technologii. To i tak w ogóle dobrze, że to w końcu robią. Bo ile latami było obietnic co do budowy tego tunelu. Najwyższa pora uczyć się i wdrażać zachodnie technologie. Niech działają, lepiej wolniej ale bez poprawek.

88 11.04.2021 12:21
Co ty bredzisz ? to nie jest pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Pierwszym był tunel pod Martwą Wisłą, im. słynnego aferzysty i ukrywacza pedofilów w sutannach, ks. abp. Tadeusza Gocłowskiego. ha,ha,ha. Ciekawe kto będzie patronem tunelu w Świnoujściu, patron pedofilów jp2, Stalin, Kaczyńscy , a może ksiądz Andrzej Dymer, albo jego mecenas , purpurowy Dzięga ? https://www.youtube.com/watch?v=uZZgXQi-oiU

szkoda 11.04.2021 12:43
88 wiele żalu i frustracji w tobie.

ELIMINATOR 13.04.2021 19:46
To nie był tunel o takim rozmachu jak ten obecnie budowany...

88 10.04.2021 19:23
Kiedyś myślałem ,że to urządzenie wielokrotnego użytku, a to jednorazówka. https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Drazyla-tunel-pod-Martwa-Wisla-skonczyla-na-zlomowisku-n151627.html

bez przesady 10.04.2021 19:16
Też mi rozpęd 130 metrów, gdzie pierwszą warstwę łatwo zdjąć.

Knagulec 10.04.2021 19:11
Wiercą jak ja u gumowca na melinie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama