Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 01:17
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Premier Mateusz Morawiecki i wicepremier Jarosław Kaczyński na budowie tunelu pod Świną

Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu, została uruchomiona. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni. Tempo drążenia wynosi około 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.

Naszym celem jest silne Wybrzeże, które jest oknem na świat i integruje nas ze światem. Zachodnie Pomorze stanowi polską rację stanu. Wraz z tunelem pod Świną pokazujemy, że możliwa jest realizacja projektów trudnych, które przez wiele lat wydawały się nie do wykonania - mówił podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki.

- Przez bardzo wiele lat część Pomorza Zachodniego oddzielona była w jakiejś mierze od reszty naszego kraju. Rozpoczęcie wiercenia tunelu, to chwila ważna zarówno w wymiarze gospodarczym jak i kulturowym, która mam nadzieję zostanie zapamiętana - podkreślał w Świnoujściu Wiceprezes Rady Ministrów Jarosław Kaczyński.

- Mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Cieszę się, że obecny rząd przełamał niemoc, która przez kilkadziesiąt lat nie pozwalała połączyć Świnoujścia z lądem połączeniem drogowym. Dzięki realizacji tunelu, która odbywa się przy współpracy rządu i samorządu, już wkrótce będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Dzisiaj rozpoczynamy etap niezwykle istotny, nie tylko z budowlanego punktu widzenia. Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, zwłaszcza mieszkańcy Świnoujścia i całego regionu. Połączenie wysp Uznam i Wolin wchodzi w decydującą fazę. Jako inwestor zastępczy jesteśmy gotowi, aby skutecznie przeprowadzić i nadzorować ten etap. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

 

Wyspiarka ruszyła do wyspy Wolin!

Maszynie TBM nadano imię Wyspiarka, które zostało wybrane w konkursie przez mieszkańców Świnoujścia. Na placu budowy została również poświęcona figura św. Barbary - patronki górników. Jak już wspomnieliśmy, w tym roku maszyna dotrze do wyspy Wolin. Kolejny rok potrwają dalsze prace - wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji. Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają przeprawę drogową, a promy pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.

Maszyna drążąca

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie jest dedykowane dla tej inwestycji i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji to wykonawca może je zwrócić producentowi. Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy. W miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób. Maszyna jest już zmontowana i rozpoczęła drążenie. Proces technologiczny związany ze startem maszyny TBM jest wieloetapowy i obejmuję rozruch wszystkich instalacji i systemów.

Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne. Każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu. Wynika to z faktu, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod rzeką Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów składających się na pierścienie obudowy tunelu. Obecnie gotowych jest ponad 2 700 tubingów, a kolejne są stale wytwarzane.

Komora odbiorcza w budowie

Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową, to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której we wrześniu tego roku powinna dotrzeć Wyspiarka. Komora jest już w większości wykonana. Prowadzone są prace przy płycie dennej. Powstają również odcinki dojazdowe do tunelu.

Pozostałe prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu. Termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 roku.

Finał wielu lat przygotowań

O potrzebie budowy stałej przeprawy w Świnoujściu mówiło się już od kilkudziesięciu lat. Rozpoczęcie prac przygotowawczych obejmujących decyzję środowiskową, która wyznaczyła korytarz i wariant realizacyjny stałej przeprawy, było możliwe dzięki podpisaniu w 2007 roku porozumienia pomiędzy Ministrem Infrastruktury, GDDKiA i władzami Miasta Świnoujście. Przetarg na realizację inwestycji został ogłoszony w 2016 roku, a umowa z wykonawcą zawarta w 2018 roku. Pierwsze roboty ruszyły jesienią 2019 roku, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

 

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Lolek 06.03.2021 11:43
Jest tylko jedno imię! Tunel im. Wielkiego Polaka Papieża św. Jana Pawła II. P

ajwaj aleluja i na saturna 06.03.2021 11:56
NIC PODOBNEGO bedzie tunel im twardowskiego 2,0 on jako jedyny polak walił kunia na saturnie ha ha ah

Demokracja 06.03.2021 02:08
Nie ważne, kto im te przemówienia naPiSał. Dlaczego nie przeczytali sobie tego wcześniej?

kuna 05.03.2021 22:58
Sawaryn szybciej dojedzie do swojej hacjendy w Świnoujsciu i nie będzie musiał czekać na prom.

mniej zaszkodzi? 06.03.2021 00:45
pa pa...

tako rzecze sraulon/melani/kolo i parę innych chińskich trolli 05.03.2021 21:38
Melani Dzisiaj, 16:39 Chińskie zaawansowane technologicznie maszyny wynajmowane są na budowach całego świata. Poza tym to państwo istnieje nieprzerwanie od 3000 lat. Bez potrzeby nie ma co ich obrażać.

Sauron 05.03.2021 21:31
Mogą tylko szkodzić, przeszkadzać, sabotować i protestować przeciwko rozwojowi Polski. Jest wiele przykładów, że ma to miejsce. To jest działanie antypaństwowe, antypolskie, nie w interesie Polaków. Powtarzam – to nie jest inwestycja na rok, dwa albo trzy, to nie jest inwestycja dla wyborców Prawa i Sprawiedliwości. To jest inwestycja na dziesięciolecia dla przyszłych rządów, dla przyszłych pokoleń. To jest inwestycja, która ma dotyczyć zmiany infrastrukturalnej na wiele lat. I właśnie dlatego do nich apeluję: Opamiętajcie się. Opamiętajcie się w swoim zaślepieniu. Opamiętajcie się, bo to nie przynosi nic dobrego Polsce

doSaurona 05.03.2021 21:34
To w jakim kraju Sauron wy protestujecie?

??? 05.03.2021 21:38
i kupta chińskie szczepionki?

Sauron 05.03.2021 21:28
To jest działanie skandaliczne. To, co napisała opozycja jest autokompromitacją, dlatego że to są ludzie, którzy powoływali się na wspaniałe stosunki w UE, którzy powoływali się na swoich przyjaciół, którzy są w grupie rządzącej w UE, w PE, rządzącej w samorządach, grupie, która miała wszystkie narzędzia do tego, aby wynegocjować, załatwić, dogadać się – jakkolwiek byśmy tego nie nazwali – aby zmonetyzować wymieniane przez nich zalety polityczne (że to oni są w tej większości europejskiej i w tym europejskim mainstreamie politycznym). I co z tego Polska miała? Co z tego mainstreamu politycznego Polska miała? Miała zdjęcia Tuska, który nakładał marynarki Junckerowi i słynny zwrot „piniendzy nie ma i nie będzie”. Nic z tego mainstreamu politycznego, na który stawiała i który podkreślała Platforma, nie wynikło. To, że oni byli przez lata i nadal są w tym mainstreamie politycznym czyli w tej głównej sile europejskiej, która rządzi w Parlamencie Europejskim, która rządzi w instytucjach europejskich, nic nie wynika. A nawet jeżeli wynikało, to oni wynegocjowali 300 mld, my wynegocjowaliśmy 770 mld. I nikt mi nie będzie mówił, że to jest zwiększenie z budżetu w jakiś cudowny sposób, bo jesteśmy w okresie pandemii, w okresie kryzysu. Faktem jest, że mamy najniższe bezrobocie, że jesteśmy na drugim miejscu jeżeli chodzi o udział kobiet w rynku pracy, jeżeli chodzi o kadrę menadżerską. To są fakty. I jak to wyglądało za ich czasów, mainstreamu?

Sauron 05.03.2021 21:23
Idealnym dowodem na to, że jakakolwiek inwestycja pojawiająca się w trakcie rządów Prawa i Sprawiedliwości jest dobra, jest reakcja opozycji. Opozycja jest jak papierek lakmusowy tego, co jest dobre dla Polski. To, w jaki sposób się zachowują, jest jednoznacznie wskazujące, że to jest dobre dla Polski

do sraulona, co skowycze 05.03.2021 21:31
sraulon, kogo obchodzą chińskie maszyny pracujące w Świnoujściu - idź wielbić swego pana, che che...

Babcia edzia 05.03.2021 21:07
Poparcia kłamczuchy szukają chyba...

Sauron 05.03.2021 21:30
Komentarz zablokowany

SATANIC MILLS SATANISTYCZNY MŁYM HA HA AH LUCYUFER Z BARTKOWA HA HA AH 05.03.2021 20:39
DO HYMNU HA HA AH ***

adin to hymn nad hymny 06.03.2021 22:18
co nie lubisz jeruzalem hymn

kemal ataturk & jakub frank 05.03.2021 20:00
a mnietek jak godiva nago przemknie na koniu i zwolni z podatku tak jak tych wybranych tz NOWOOSIEDLEŃCÓW ha ha ah https://youtu.be/v4RAlLpeDAk

Fakty 05.03.2021 19:26
Pisi podpinają się pod inwestycję samorządową choć Polska nie dołożyła nawet złotówki. Inwestycje rządowe to stocznia w ŚWINOUJŚCIU właśnie zlikwidowana. Elektrownia Dolna Odra właśnie likwidowana. Lotnisko w Goleniowie w likwidacji, prom w Szczecinie została tylko zardzewiała stępka (cha, cha, cha - stępka to kawałek wiatraka przerzuconego przez płot od Duńczyków) itd, itp, itd.

Knagulec 05.03.2021 19:13
Komentarz zablokowany

łowca zielonych ludzików 05.03.2021 19:03
Uwaga! Melanie to proklemlowski troll!

Melanie 05.03.2021 17:33
Komentarz zablokowany

Melanie 05.03.2021 17:32
Komentarz zablokowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama