Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 18:01
Reklama
Reklama

Montaż "kreta" mocno zaawansowany

Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już około 65 proc. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.
Montaż "kreta" mocno zaawansowany
Maszyna z Chin popularnie zwana jest "kretem", ale po konkursie będzie miała inną nazwę, jakąś żeńską.

Autor: dost.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podstawowe elementy maszyny już zamontowane

Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

Maszyna drążąca

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów. Obecnie gotowych jest ponad 1500, a kolejne są stale wykonywane.

Komora odbiorcza w budowie

Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której jeszcze w tym roku powinna dotrzeć maszyna TBM. Zostały wykonane ściany szczelinowe, trwają wykopy pod płytę stropu. Przewiercenie się na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. W tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać jezdnię, wszystkie instalacje i wyjścia awaryjne. Termin zakończenia inwestycji to jesień przyszłego roku.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zb.t. 15.01.2021 14:44
Zastanawiam się za odrą nie było takiej maszyny pewnie było by bliżej i taniej

sraulon - to zdrajca narodu, chiński agent 14.01.2021 09:55
sraulon jako ten agent tylko ośmiesza. Również prorosyjskich bosaczków...

sauron 14.01.2021 09:09
Komentarz zablokowany

sauron 14.01.2021 09:08
Komentarz zablokowany

sauron 14.01.2021 09:06
Komentarz zablokowany

sauron 14.01.2021 09:04
Kidawa Błonska expet Platformy heh he he h e Czy aby na pewno ten tunel jest potrzebny? Bo jak by był potrzebny to przyroda sama by go wybudowała ;)) (tunel lamanche tez przyroda zbudowala?) he h ehe he

Gumowiec 14.01.2021 08:58
Knagulec piję Kreta dezynfekując rylo *** ***

dygresja o sraulonie 13.01.2021 21:43
chcący skłócać Polaków sraulonowy wyp.erdek chińsko koreański nawet nie zauważył, że tu nikt nie pisze żeby mógł odpowiadać.... Śmieszna te starania zagranicznych służb, jeśli tylko takich nieudacznych sraulonów mają...

Knagulec 14.01.2021 08:10
SRAULON ale jajca

sraulon tak ma... 14.01.2021 10:01
sraulon normę wyrabia, bo farma trolli działa. Potem ministerstwo cyfryzacji podaje dokładnie te same teksty jako przykłady antypolskich działań obcych służb. Za chwilę sraulon będzie walił w polski rząd...

sauron 14.01.2021 09:01
No i Platformaz lewusuami(lg b t idzie) powinna wyrazić zgodę, bo inaczej będą mieli od cholery roboty, żeby to zasypać, tak jak Przekop! he e he

do sraulona 14.01.2021 09:59
sraulon, grunt to jak wy w Chinach Żółtą Rzekę przegrodziliście i teraz macie problemy...

sauron 14.01.2021 09:02
tylko politykom PO sld czerwona zaraza chleb zabrałeś. Oni już chyba rezolucję napisali i do UE pobiec chcieli aby wstrzymać.

do sraulona, chińskiego trola zdrajcy narodu polskiego 14.01.2021 09:57
sraulon - ty sobie rezolucje w Hongkongu i Tybecie napisz, może przeżyjesz...

POPIS 13.01.2021 21:43
sauron piosenka dla ciebie ha ha *** *** ABRA CADABRA OJCZE HA HA HA

AJWAJ ALELUJA I NA SATURNA 13.01.2021 20:54
TO BARDZIEJ BORSUK ALBO ROSOMAK HA HA AH

Knagulec 14.01.2021 08:10
Komentarz zablokowany

sauron 13.01.2021 20:54
Szkoda że rząd PiS nie sprawdził władz Świnoujścia i setek afer w jakich lokalny samorząd jest umoczony po pachy.

ajwaj aleluja i do przodu 13.01.2021 21:06
O CZYM TY MARZYSZ HA HA AH tam stara gwardia z wojskówki rzadzi ha ah ah jak mozejko zaczał rozbrajac miny te co sami wrzucali ponoc to zrobili z niego wariata ha ha ah świnoujscie to raj dla czerwonych ha ha ah dlatego jest tam koalicja pis sld

sauron 13.01.2021 20:52
Jeśli ktoś powie że PIS nic nie robi dla Polski. Tunel przekop dawny układ zawsze mówił nie ma pieniędzy bieda w budżecie nie da się Przypomnijcie jak budowano drogi przed Euro 2012 Ilu cwaniaków się dorobiło a z dróg powstała 1 bodaj A 2 i to niekompletna A teraz nie mając programu chcą wrócić do władzy przy pomocy rozrób chamstwa i pomocy obcych mówiąc że są nowocześni

sauron 13.01.2021 20:51
ZASYPAĆ CO JUŻ ZROBIONO PRZY TUNELU zostawcie LEWAKOM KOMUNISTOM niech wybudują sobie most głupoty i złodziejstwa a na wyspie zainstalować wyrzutnie rakiet wycelowanych w bundeswer ę

sauron 13.01.2021 20:50
uwaga bo komuchy z lewica naskarza kapusie ze tunel robimy,PIS NIE COFAJ SIE

Knagulec 13.01.2021 20:50
Gumowiec czuł go

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: uffTreść komentarza: Ale dym! Ale wpadka!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:03Źródło komentarza: Pali się wysypisko śmieci pod Cedynią. Podpalenie (?) w najdalej na zachód wysuniętej gminie w PolsceAutor komentarza: GrześTreść komentarza: To o kim?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:02Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUKAutor komentarza: hmm...Treść komentarza: A jednak...Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:01Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUKAutor komentarza: POSTAWIŁ NA MOTreść komentarza: : Krzysztof Henryk Nazwisko: Motyka Miejsce urodzenia: BIELSKO-BIAŁA Data urodzenia: 16-10-1961 Imię ojca: Jan Imię matki: Lucyna Dodatkowe informacje: W okresie 15.04.1981-15.09.1982 służba w MO. /// W okresie 2.06.-30.08.1982 specjalny kurs operacyjny Służby Bezpieczeństwa w WSO MSW w Legionowie; 28.02.-06.04.1983 kurs dla nowo przyjętych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Nazwa jednostki Miasto Nazwa komórki Stanowisko Stopień służbowy Data rozpoczęcia Data zakończenia Sygnatura Sygnatura wytwórcy Rodzaj materiałów KW MO BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V, SEKCJA IV MŁODSZY INSPEKTOR - 16-09-1982 IPN Ka 0239/121 5563/V akta osobowe i karta WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V, SEKCJA IV INSPEKTOR - 01-03-1985 WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ V STARSZY INSPEKTOR - 01-01-1988 WUSW BIELSKO-BIAŁA WYDZIAŁ OCHRONY GOSPODARKI STARSZY INSPEKTOR chor. 01-11-1989 31-07-1990Data dodania komentarza: 22.11.2024, 16:56Źródło komentarza: Krzysztof Motyka zastąpił Wojciecha Długoborskiego w PUK
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama