Do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Obwodnica o długości 4,3 km będzie łączyła się z oddaną do ruchu w ubiegłym roku obwodnicą w ciągu S11 i umożliwi całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Jest to drugi w województwie zachodniopomorskim, po obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, przetarg na realizację inwestycji z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2021-2025.
- To już druga z dziewięciu zachodniopomorskich inwestycji przewidzianych w Programie budowy 100 obwodnic, która GDDKiA przechodzi do etapu przetargu na realizację. Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 ominie miasto od południa i wyprowadzi z niego ruchu tranzytowy. Dodatkowo połączy się bezkolizyjnym węzłem z częścią już użytkowanej obwodnicy w ciągu S11. To wszystko wyraźnie poprawi bezpieczeństwo i komfort zarówno podróżnych jak i mieszkańców Szczecinka. - powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
- Obwodnica Szczecinka to kolejne zadanie z Programu budowy 100 obwodnic. To inwestycja w infrastrukturę drogową, niezbędną do poprawy życia mieszkańców, lepszych warunków bezpieczeństwa jej użytkowników, a w przypadku tego regionu to również zwiększenie ruchu turystycznego. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Szczecinka
W ubiegłym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal jednak droga krajowa nr 20 prowadzi przez centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu DK20. Nowa trasa od południa ominie Szczecinek i połączy obwodnicę w ciągu DK20 z obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną też dwa ronda oraz wiadukt nad linią kolejową.
Realizacja dzięki Programowi budowy 100 obwodnic
Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji została uzyskana w roku 2012. Była to decyzja wspólna z obwodnicą w ciągu S11. Wówczas jednak do realizacji skierowano wyłącznie odcinek w ciągu S11. Dalsze prace przygotowawcze dla odcinka w ciągu DK20 ruszyły w roku 2019, natomiast w roku 2020 inwestycja ta znalazła się wśród dziewięciu projektów przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim. Otworzyło to możliwość rozpoczęcia przetargu na realizację tej inwestycji.
Tym samym obwodnica Szczecinka dołączyła do obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, dla której przetarg na realizację został ogłoszony pod koniec września tego roku i gdzie jesteśmy już po otwarciu ofert. Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa przygotowywanie dokumentacji. W trakcie jest przetarg na wykonanie projektu obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13.
Napisz komentarz
Komentarze