Interpelacja nr 11758
do ministra infrastruktury
w sprawie budowy drugiego toru kolejowego na trasie Szczecin-Berlin (na odcinku Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-polsko-niemiecka granica państwowa)
Zgłaszający: Arkadiusz Marchewka, Sławomir Nitras, Artur Łącki, Magdalena Filiks, Jarosław Rzepa, Katarzyna Kotula
Data wpływu: 01-10-2020
Szanowny Panie Ministrze,
linia kolejowa na trasie Szczecin-Berlin stanowi kluczowy szlak służący skomunikowaniu stolicy województwa zachodniopomorskiego ze stolicą Niemiec. Każdego dnia trasę tę przemierzają setki osób w celach zawodowych, edukacyjnych, biznesowych i turystycznych. Obecne problemy komunikacji kolejowej na trasie Szczecin-Berlin to przede wszystkim brak zelektryfikowania oraz brak drugiego toru na odcinku trasy ze Szczecina do Angermünde.
Problem elektryfikacji zostanie rozwiązany w najbliższym czasie, ponieważ zarówno PKP PLK, jak i Deutsche Bahn zamierzają zelektryfikować wymagające tego odcinki zarówno na polskiej, jak i niemieckiej części trasy do 2026 roku. W odniesieniu zaś do kwestii budowy drugiego toru, w ostatnim czasie pojawiło się sporo niejasności i wątpliwości. W lipcu 2020 roku Deutsche Bahn ogłosiło zamiar budowy drugiego toru na trasie polsko-niemiecka granica państwa-Angermünde, zaś rząd federalny Niemiec zapowiedział dofinansowanie modernizacji linii kwotą 380 mln euro. Po 50 mln euro przekazać mają też landy Brandenburgia oraz Meklemburgia-Pomorze Przednie, przez które przebiega linia. Inwestycja ta, której zakończenie również planowane jest na 2026 rok, nie przyniesie jednak spodziewanych rezultatów w postaci skrócenia czasu podróży ze Szczecina do Berlina oraz zwiększenia liczby połączeń na tej trasie, jeżeli drugi tor nie będzie dobudowany także przez PKP PLK na odcinku od granicy państwa do stacji Szczecin Główny. PKP PLK opracowuje obecnie studium wykonalności inwestycji w postaci modernizacji trasy od granicy państwa do stacji Szczecin Główny, a w inwestycji tej budowa drugiego toru uwzględniana jest jako jeden z wariantów.
W dniu 16 września 2020 roku odbyło się posiedzenie Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego przedstawiciele PKP PLK poinformowali członków Zespołu, iż PKP PLK nie otrzymało zarówno od Deutsche Bahn, jej spółek zależnych jak i od organów władzy publicznej Republiki Federalnej Niemiec żadnych dokumentów pozwalających na zaplanowanie budowy drugiego toru, w związku z czym wszelkie działania PKP PLK w tej sprawie prowadzone są jedynie na podstawie umowy między Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast Republiki Federalnej Niemiec o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin, podpisanej w Szczecinie dnia 20 grudnia 2012 r. (M.P. z 2013 r., poz. 146). Zważyć przy tym należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. d tej umowy przy modernizacji istniejącej linii Szczecin-polsko-niemiecka granica państwowa-Angermünde-Berlin po stronie polskiej przewidziane zostało przedsięwzięcie określone jako „budowa drugiego toru na odcinku Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce- polsko-niemiecka granica państwowa”. Umowa nigdy nie została wypowiedziana ani rozwiązana, zaś strona niemiecka, jak już zostało wyżej podniesione, planuje zrealizować jej postanowienia do 2026 roku.
Biorąc powyższe pod uwagę, kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy polski rząd oraz zależne od Skarbu Państwa spółki kolejowe podtrzymują wolę budowy drugiego toru na odcinku granica państwa–Szczecin Główny? Jeżeli tak, to kiedy planowana jest realizacja ten inwestycji?
2. Dlaczego w studium wykonalności modernizacji trasy na odcinku granica państwa– Szczecin Główny budowa drugiego toru rozważana jest jedynie jako jeden z wariantów?
3. Czy polski rząd lub zależne od Skarbu Państwa spółki kolejowe prowadzą ze stroną niemiecką (niemieckimi spółkami lub niemieckim rządem) jakiekolwiek negocjacje lub rozmowy dotyczące wspólnej realizacji przedsięwzięcia w postaci budowy drugiego toru na trasie Szczecin Główny–Angermünde? Jeżeli nie, to dlaczego? Jeżeli tak, to na jakim etapie znajdują się obecnie te negocjacje?
Odpowiedź:
MINISTER INFRASTRUKTURY
Znak sprawy: DTK-7.4602.139.2020
Pani Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu RP
Szanowna Pani Marszałek, w odpowiedzi na pytania zawarte w interpelacji poselskiej nr 11758 posłów na Sejm RP Arkadiusza Marchewki, Sławomira Nitrasa, Artura Łąckiego, Magdaleny Filiks, Jarosława Rzepy i Katarzyny Kotuli w sprawie budowy drugiego toru kolejowego na trasie Szczecin - Berlin (na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - polsko-niemiecka granica państwowa) Ministerstwo Infrastruktury przedstawia następujące informacje:
Ad 1. Czy polski rząd i zależne od Skarbu państwa spółki kolejowe podtrzymują wolę budowy drugiego toru na odcinku granica państwa – Szczecin Główny? Jeżeli tak to kiedy planowana jest realizacja tej inwestycji?
Należy zauważyć, że Umowa między Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast Republiki Federalnej Niemiec o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin, podpisana w Szczecinie dnia 20 grudnia 2012 r. (M.P. z 2013 r., poz. 146), dalej „Umowa”, nie nakłada na strony bezwzględnego obowiązku budowy drugiego toru na wskazanym połączeniu, a jedynie zakłada w art. 2 ust. 3, że budowa taka nastąpi w zależności od rozwoju przewozów. Mając na uwadze powyższe, decyzja w sprawie wyboru wariantu jedno lub dwutorowego dla ww. połączenia zostanie podjęta po sfinalizowaniu, zleconego przez spółkę PKP PLK S.A, studium wykonalności, w którym zostaną przenalizowane wszelkie uwarunkowania techniczno – ekonomiczne także z uwzględnieniem okoliczności, że odcinek ten pełni dodatkowe funkcje komunikacyjne w ramach opracowywanej obecnie koncepcji rozwoju sieci komunikacyjnej (metropolitarnej) aglomeracji Szczecina. Ww. studium ma zostać ukończone w 2021 r. Pr. Po dokonaniu wyboru wariantu, spółka PKP PLK S.A. opracuje harmonogram prac realizacji inwestycji.
Ad 2. Dlaczego w studium wykonalności modernizacji trasy na odcinku granica państwa Szczecin Główny budowa drugiego toru rozważana jest jedynie jako jeden z wariantów?
Główny budowa drugiego toru rozważana jest jedynie jako jeden z wariantów? Linia kolejowa Szczecin-Berlin, która jest przedmiotem Umowy zostanie włączona do korytarzy sieci bazowej TEN-T. Komisja Europejska pozytywnie odniosła się w tym zakresie do wspólnej propozycji zgłoszonej przez ministrów właściwych do spraw transportu RP i RFN. Unijne wymogi dotyczące infrastruktury TEN-T określone zostały w art. 39 ust 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE. Decyzji państw członkowskich pozostawiono w zasadzie tylko ustalenie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich oraz liczbę torów. Dla zdefiniowania konkretnego projektu inwestycyjnego związanego z modernizacją odcinka granica państwa – Szczecin Gumieńce – Szczecin Główny, w tym z budową dwutorowej linii oraz dla określenia wielkości potrzebnego finansowania niezbędne jest oparcie się na wynikach studium wykonalności. Metodologia studiów wykonalności zmierzająca do wyboru wariantu optymalnego zakłada porównanie kilku wariantów i polega na szczegółowej analizie kosztów i korzyści z uwzględnieniem założonych kryteriów.
Ad 3. Czy polski rząd lub zależne od Skarbu Państwa spółki kolejowe prowadzą ze stroną niemiecką (niemieckimi spółkami lub niemieckim rządem) jakiekolwiek negocjacje lub rozmowy dotyczące wspólnej realizacji przedsięwzięcia w postaci budowy drugiego toru na trasie Szczecin Główny – Angermünde? Jeżeli nie, to dlaczego? Jeżeli tak, to na jakim etapie znajdują się obecnie te negocjacje?
W zakresie trasy Szczecin Główny – Angermünde zgodnie z Umową każda ze Stron odpowiedzialna jest za modernizację odcinka położonego na własnym terytorium. Niezbędna koordynacja działań realizowanych przez obie Strony podejmowana jest na corocznych formalnych spotkaniach Polsko-Niemieckiej Ministerialnej Grupy Roboczej ds. Infrastruktury Kolejowej z udziałem zarządców infrastruktury kolejowej obu państw PKP PLK S.A i DB Netz AG (ostatnio we wrześniu 2019 roku w Gdańsku).
Z poważaniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu
Napisz komentarz
Komentarze