Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 17:23
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Apel w sprawie osobistych wizyt pacjentów w przychodni

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, wskazujących na niemożność odbycia osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Pacjenci informują, że często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada, pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni, m.in. celem wykonania badania fizykalnego.

Czas epidemii stawia przed systemem ochrony zdrowia szczególne wyzwania.
12 marca br., kiedy epidemia znajdowała się w początkowej fazie rozwoju, Rzecznik Praw Pacjenta opublikował stanowisko w zakresie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.

Na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów.

Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych, jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń.

W związku z powyższym apeluję o refleksję i analizę, które z przyjętych przez Państwa ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19, powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji w zakresie zdrowia publicznego.

Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia.

Małgorzata Duda

Ekspert

Departament Dialogu Społecznego i Komunikacji

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gość 08.06.2020 19:59
W zapaści jest cała służba zdrowia w Polsce!! Wolałbym oglądać w TV t.z.w. publicznej przez 24 godziny piękna polska przyrodę niż szczujące głowy prostackiej propagandy za dwa miliardy. Te pieniądze w służbie zdrowia pewnie by się przydały !! A czego się spodziewacie, jak w poprzedniej kadencji pewna pani poseł krzyczała do lekarzy: " Niech wyjeżdżają !! " Nigdy ni byłem w żadnej partii także proszę mnie nie posadzać o jakieś polityczne sympatie. Po prostu na stare lata choruję i znam kondycję służby zdrowia z własnych doświadczeń. To jest tragedia!! Życzę zdrowia, również hejterom politycznym, bez względu na opcje !!

Prawda boli 07.06.2020 11:27
Przychodnia na gorce to Kpina panie pseudo pielegniarki i reszta pseudo lekarze dalej BLAZNUJA maseczki okulary przylbice czlowiek idzie po ponoc a tu dzwonic trzeba drzwi zaryglowane otworza po min 5 min liczac ze znudzi sue czekanie i sobie pojdziemy ,otwieraja ciut szpara 5 cm bo przecierz one BOHATERKI....??a tu tredowaty przyszedl powiedzmy SZCZERZE lenia nie pomagaja a jeszcze im za to PLACA. WSTYD...

do debila 07.06.2020 12:23
Debilu - żądasz od personelu zdjęcia maseczek i przyłbic? Fryzjerki maja nosić, ale lekarze i pelęgniarki mają się zakażać i zarażać innych - w dodatku chorych na inne choroby? To się przerejestruj na Białoruś, jak ci standardy higieny nie pasują!

..... 08.06.2020 01:03
Na dole w przychodni rodzinnej jest to samo. Gdy odbierałam skierowanie do laryngologa to traktowano mnie jakbym co najmniej była trendowata. Drzwi uchylone na dwa milimetry. Jakby szanowna Pani mogła to na kiju by mi podała.

Wniosek 06.06.2020 23:10
Efekt będzie z tego taki... ze więcej ludzi umrze z powodu braku dostępu do lekarza niż na koronawirusa.

ale... 07.06.2020 12:24
Popatrz na to z drugiej strony - w sklepie czy u fryzjera - większość jednak zdrowych. W razie zakażenia - w przychodni większość ma "choroby współistniejące"...

Mieszkaniec 06.06.2020 22:29
Chore to. Wszystko działa normalnie. W kościele, sklepie, parku, na ulicy ludzie się nie zarażą, ale w przychodni to już strach... niech się wreszcie wezmą do roboty

do idioty 07.06.2020 12:26
Idioto - owszem w kościele się zarażają - ostatnio redemptoryści w całej Polsce. A w przychodni - zarażenie chorego to jego śmierć. A potem w statystykach napiszą "miał choroby współistniejące"...

Aga 06.06.2020 21:54
To powinno byc powiatami. Jesli jest czysto to dlaczego nie chodzić normlanie?

ale... 07.06.2020 12:29
Ale mówisz o tym, że nie robią testów jak na Śląsku, więc nie wiadomo, że są chorzy?

Marylka 06.06.2020 21:19
Lekarze sie po prostu jeszcze boja. Zachorowalność w Gryfinie jest przecież duża. Co chwila o kims nowym sie dowiadujemy , więc co wymagać.

ale... 07.06.2020 12:32
To jest odpowiedzialność - zakażenie w poczekalni czy od personelu osoby schorowanej - to wyrok śmierci dla niej. O tym nikt nie mówi - że odpowiedzialność za zakażenia i odszkodowania rząd sprytnie zrzucił na fryzjerów, kosmetyczki, właścicieli zakładów - w tym gabinetów... Jak będzie proces o odszkodowanie - bo zachoruje ktoś, albo umrze - albo utknie na 2 tygodnie na kwarantannie i mu firma padnie - to kto będzie płacić?

Barnkowiak 06.06.2020 20:15
U nas w Chojnie, w Salusie przychodnia działa już normalnie. Oczywiscie trzeba mieć maseczki i dezyfekować ręce ale wizyty są.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama