UCHWAŁA NR ………..
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE
z dnia ……….. 2020 roku
w sprawie zmiany uchwały NR XXVI/235/16 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 sierpnia 2016 roku w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka i częściowych zwolnień z tych opłat oraz maksymalnej opłaty za wyżywienie dziecka w żłobku utworzonym przez Gminę Gryfino.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, poz. 1309, poz. 1696, poz. 1815, poz. 1571) oraz na podstawie art. 58 ust. 1 oraz art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r. poz. 157) uchwala się, co następuje:
§ 1. W uchwale nr XXVI/235/16 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka i częściowych zwolnień z tych opłat oraz maksymalnej opłaty za wyżywienie dziecka w żłobku utworzonym przez Gminę Gryfino, zmienionej uchwałą nr XXXV/339/17 w sprawie zmiany uchwały nr XXVI/235/16 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka i częściowych zwolnień z tych opłat oraz maksymalnej opłaty za wyżywienie dziecka w żłobku utworzonym przez Gminę Gryfino (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2017 r. poz. 1866) dokonuje się następujących zmian:
w § 2:
dodaje się ust. 7, który otrzymuje brzmienie:
„W przypadku nieobecności dziecka w żłobku, spowodowanej zamknięciem placówki opłata stała nie jest naliczana”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Rafał Guga
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r. poz. 157) rada gminy ustala wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku, maksymalną wysokość za wyżywienie oraz opłatę za wydłużony czas pobytu dziecka w żłobku. Zgodnie z art. 59 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy rada gminy może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od ponoszenia opłat.
Konieczność podjęcia niniejszej uchwały wynika z sytuacji zaistniałej w związku z wybuchem w Polsce epidemii. Niesprawiedliwym jest obciążanie rodziców dzieci opłatą stałą za pobyt dziecka w żłobku miejskim w momencie, gdy dziecko nie może w placówce przebywać ze względu na podjęcie decyzji o zamknięciu placówki.
Spodziewane skutki finansowe wyniosą ok. 68 tys. miesięcznie (uwzględniając zapis w budżecie w wydatkach w dziale 855 rozdziale 85505 § 0830 – wpływy z usług 817 tys. – podzielone na 12 miesięcy).
Jako źródła pokrycia proponujemy oszczędności w:
Dział 855 Rodzina
Rozdział 85505 Tworzenie i funkcjonowanie żłobków
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia (zużycie wyposażenia jest mniejsze ze względu na zamknięcie placówki) – zaplanowana kwota na cały rok 37410 zł.
§ 4260 – zakup energii (zużycie energii ze względu na zamknięcie placówki jest zmniejszone) – zaplanowana kwota na cały rok 67 tys. (co średnio daje miesięcznie ok. 5,6 tys.)
§ 4700 – szkolenia pracowników – zaplanowana kwota na cały rok 3340 zł.
Dział 801 Oświata i wychowanie
Rozdział 80 148 stołówki szkolne i przedszkolne
§ 4220 - zakup środków żywnościowych – 1 983 500,00 (Ze względu na zamknięcie szkół i przedszkoli dzieci nie uczęszczają do placówek. Dlatego też nie korzystają ze stołówek szkolnych i przedszkolnych, które są zamknięte. W związku z tym nie kupuje się produktów żywnościowych, co w skali miesiąca daje oszczędności rzędu nawet 200 tys. zł)
Żeby nie ograniczać Burmistrzowi możliwości działania, zostało podane kilka źródeł sfinansowania zmniejszonych dochodów w Żłobku Miejskim spowodowanym zwolnieniem z opłaty stałej rodziców dzieci uczęszczających do placówki. Wskazane środki finansowe nie stanowią cięć w budżecie, tylko oszczędności uzyskane zamknięciem placówek oświatowych z powodu stanu epidemii na terenie kraju spowodowanego wirusem koronawirusa SARS-Cov-2, wywołującego chorobę COVID-19.
Napisz komentarz
Komentarze