W tej sprawie napisała petycję, która podpisywana jest w internecie
Szanowny Pan Prezes Rady Ministrów
oraz
Szanowny Pan Minister Zdrowia
oraz
Szanowny Pan Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
oraz
Szanowny Pan Wojewoda Zachodniopomorski
oraz Szanowny Pan Wojewoda Lubuski
oraz Szanowny Pan Główny Inspektor Sanitarny
Petycja w sprawie zmiany Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 zmieniającego rozporządzenie
w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (dalej jako rozporządzenie zmieniające)
Działając na podstawie art. 2 i art. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach, we własnym imieniu oraz grupy podmiotów wymienionych w załączniku nr 1 do niniejszego pisma zatytułowanym: „Podmioty wnoszące petycję”, w interesie pracowników transgranicznych zamieszkałych w mieście Szczecinie i okolicach oraz w niemieckich powiatach Vorpommern-Greifswald oraz Uckermark, tj. polskich i niemieckich obywateli zamieszkałych w mieście Szczecinie i okolicach, a pracujących bądź prowadzących działalność gospodarczą na terenie Niemiec w obrębie 50 km od granicy polsko-niemieckiej, jak również w imieniu polskich i niemieckich obywateli zamieszkałych w Niemczech w obrębie 50 km od granicy polsko-niemieckiej a pracujących w Polsce tj. w Szczecinie i okolicach oraz w interesie publicznym, zwracam się z wnioskiem:
1) o zmianę rozporządzenia zmieniającego poprzez uchylenie § 1 pkt 1 ) rozporządzenia zmieniającego , a tym samym przywrócenie możliwości przekraczania granic bez obowiązku odbycia 14-dniowej kwarantanny dla pracowników transgranicznych wykonujących czynności zawodowe w państwie sąsiadującym , ewentualnie,
2) o uchylenie § 1 pkt 1 ) rozporządzenia zmieniającego oraz o zmianę § 2 w ust. 6 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w ten sposób, iż wprowadzona zostanie możliwość przekraczania granicy polsko-niemieckiej bez obowiązku odbycia 14-dniowej kwarantanny dla pracowników transgranicznych wykonujących czynności zawodowe w państwie sąsiednim w strefie do 50 km od granicy polsko-niemieckiej w obie strony,
UZASADNIENIE
Uwzględniając powyższe stanowisko wskazać należy w pierwszej kolejności, iż postanowienia § 1 pkt 1 ) rozporządzenia zmieniającego bezpodstawnie odebrały 7.000 obywatelom Polski z naszego regionu możliwość wykonywania pracy, a tym samym zagroziło ich egzystencji, pozostawiając bez środków do życia. W skład tak znacznej liczby pracowników transgranicznych naszego rejonu zaliczyć należy po pierwsze polskich obywateli zamieszkujących w niemieckim powiecie Uckermark. Zdecydowana większość tych osób, tj. 3.500 osób pracuje w Szczecinie i okolicach. Po drugie szacunkowo kolejne 3.500 mieszkańców Szczecina i okolic codziennie dojeżdża do pracy do niemieckiego powiatu Uckermark.
Osoby świadczące pracę w Polsce zaprzestały wykonywać pracę albowiem w przewarzającej większości nie były w stanie z otrzymywanego wynagrodzenia wynająć dodatkowego mieszkania na czas obowiązywania powyższych rystrykcji dla siebie bądź całej swojej rodziny po polskiej stronie, bądź nie były w stanie w ciągu dwóch dni porzucić dotychczasowego ośrodka swoich interesów życiowych, który już od nawet 13 lat znajdował po stronie niemieckiej.
Jeśli zaś chodzi o mieszkańców Szczecina i okolic, którzy codzinnie dojeżdzają do pracy do niemieckich miejscowości przygranicznych część z nich również porzuciła stanowiska pracy albowiem, nie była w stanie rozłączyć się z rodziną mieszkającą w Polsce. Niemiecki rząd landu Meklemburgia Pomorze-Przednie zaproponował wprawdzie tym osobom, które zdecydowały się zostać po niemieckiej stronie dodatkowe wsparcie finansowe, które jednak po dwóch tygodniach się kończy i osoby te ponownie będą zmuszone do podjęcia decyzji o pozostaniu po niemieckiej stronie granicy, bądź o powrocie do Polski.
Ponadto, nałożenie obowiązku 14-dniowej kwarantanny na pracowników transgranicznych odebrało szpitalom z powiatu Uckermark pracowników służby zdrowia, tak potrzebnych do walki z koronawirusem albowiem aż 50 % pracowników tych szpitali stanowią Polacy na co dzień mieszkający w Szczecinie i okolicach. Z dniem 06.04.2020 rząd Niemiec obradował nad dalszymi krokami walki z pandemią zalecając landom wprowadzenie kolejnych obostrzeń. Kazdy kto wraca z zagranicy do Niemiec poddany zostanie 14-dniowej kwarantannie. Owe rozporzadzenie weszło w zycie 10.04 i bedzie mialo zastowowanie jednak u osob, ktore spedzily kilka dni zagranica, wiec nie bedzie dotyczylo osob codziennie pracujacych zagranica. Istnieje więc możliwość ponownego pochylenia się nad sytuacją dojeżdżających do pracy do państwa sąsiedniego Polakow, nie zaś jedynie przedłużanie ogólnego zakazu przekraczania granicy do 3 maja 2020r., nie uwzględniając szczególnej sytuacji pracowników transgranicznych.
W dalszej kolejności należy wskazać, iż uszczelnienie granic dla pracowników transgranicznych,którzy mieszkają bądź pracują na terenie Niemiec w obrębie 50 km od granicy z Polską jest środkiem zbyt daleko idącym, albowiem Niemcy zastosowali środki walki z pandemią odpowiadające środkom wprowadzonym w Polsce, jak również ze względu na niską liczbę przypadków zarażonych wirusem w tym regionie.
Należy zwrócić uwagę, iż w niemieckich landach graniczących z Polską również wdrożono restrykcyjne zakazy mające powstrzymać rozpowszechnianie się wirusa tj. m.in. zakaz kontaktów międzyludzkich jak również zakaz przemieszczania się ludności pomiędzy poszczególnymi landami. Ponadto wskazać należy, iż w żadnym z landów graniczących z Polską nie ma wysokiej liczby osób zarażonych wirusem, tj. w landzie Meklemburia Pomorze-Przednie 531 stan z dn. 06.04 oraz w landzie Brandenburgia 1.511 stan z dn. 06.04. Co więcej land Meklemburgia Pomorze-Przednie należy do landów z najmniejszą liczbą osób zarażonych wirusem w całych Niemczech.
korzystniej pod względem osób zarażonych wirusem sytuacja wygląda w niemieckich powiatach bezpośrednio graniczących z Polską (czyli powiatach, które leżą w obrębie 50 km od granicy polsko-niemieckiej), tj. w powiecie Uckermark wynosi na dzień 09.04 24 osoby, w powiecie Vorpommern-Greifswald 82 stan z dn. 07.04. Zrozumiałym jest, iż istnieje wysokie ryzyko,iż osoba przebywająca z Bawarii Nordrhein-Westfalen, Badenii-Wüttembergii bądź Berlina mogłaby przywieść wirusa do Polski, dlatego uzasadnionym jest co do zasady wprowadzenie nakazu odbycie kwarantanny dla osób przybywających z Niemiec. Takie osoby nie przekraczają jednak w swoim życiu zawodowym granicy codziennie, zatem jeśli zdecydują się na czasowy powrót do Polski, odbycie przez nich 14-dniowej kwarantanny nie jest dla nich środkiem tak dotkliwym jak dla nas, pracowników transgranicznych z przygranicznych regionów.
Jak już powszechnie wiadomo w związku z pandemią koronawirusa gospodarka światowa, a w tym również Polska znajdzie się w kryzysie gospodarczym na wielką skalę. Regionalna prasa z Województwa Zachodniopomorskiego donosi, iż zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Związek Pracodawców Pomorza Zachodniego 62,8 procent badanych zachodniopomorskich pracodawców planuje redukcję zatrudnienia, a 31 procent zawieszenie działalności. Dlatego niezrozumiałym wydaje się, mając na uwadze ww. argumenty , fakt dalszego ograniczania mozliwości wykonywania pracy w Polsce szacunkowo przez 3500 polskich obywateli zamieszkującyh niemieckie tereny do 50 km od granicy.
Utrata pracy za granicą przez mieszkańców Szczecina i okolic również negatywnie wpłynie na wzrost bezrobocia w województwie zachodniopomorskim albowiem pracownikowi transgranicznemu przysługuje co do zasady zasiłek dla bezrobotnych w kraju zamieszkania, a więc w Polsce.
Mając na uwadze powyższe postulowane zmiany są jak najbardziej zasadne, służą interesowi publicznemu, w żaden sposób nie zwiększają stanu zagrożenia zakażenia wirusem w Polsce i mają na celu równe traktowanie wszystkich obywateli Polski, również tych mieszkających bądź pracujących w państwie sąsiednim.
W związku z powyższym wnoszę o jak najszybsze rozpatrzenie niniejszego wniosku.
Wyrażam zgodę na ujawnienie danych podmiotu wnoszącego petycję.
Z wyrazami szacunku, Katarzyna Werth
Załączniki:
1. lista podmiotów składających petycję wraz z ich danymi
2. Zgody podmiotów składających petycję na reprezentację przez podmiot wnoszący petycję.
Napisz komentarz
Komentarze